{003 ספר 'מראש אמנה' – פרק 'אהבת התורה'.}

באהבתה ישגה תמיד

מיום עמדו על דעתו, משנות נעוריו היפות שהוקדשו כולן לשמים, נדבק מוהרא"ש הקדוש באש התורה הקדושה, המשיכה העזה לספרי רבינו ומוהרנ"ת, גררה משיכה לא רגילה אל כלליות התורה, בכל מקצועותיה, חדריה והיכליה. נמנה וגמר לנפשו – כל פינה בתורה אני מוכרח להשתטח בה.

הלימוד הקדוש של רבינו, שהחדיר בנו את אהבת התורה – נכספתי להמשיך העולם אל עשיה – נבלע בדמו, עד שכל מהותו היתה התורה. הוא היה מלא בתשוקה גדולה שאין לה אח וריע, ללמוד וללמוד וללמוד, אם בתחלת דרכו, הלימוד היה בפשטות, כרצונו של רבנו ז"ל, אשר לימים יפיץ אותו סדר דרך הלימוד לכל העולם כולו, ברבות השנים היה מוהרא"ש דבוק לכל ספר מספרי התורה, ונעשה בקי וחריף בכל חדרי תורה, כדוגמה חיה לאמתת דברי רבינו בסדר דרך הלימוד שלו – "וממילא יבין"…

כך זה היה בלימוד משניות, כך זה בלימוד גמרא ושולחן ערוך, הכל היה בהסתערות, בריבוי עצום, בהשקעת שעות על גבי שעות, בלימוד רציף של שמונה עשרה שעות ביממה לעתים, כשהוא עומד בעמידה עיקשת ליד הסטנדר, ומוסיף עוד אהבה על אהבתו לתורה נחשקה.

להבות האש שהתמרו אל על מתבערת חייו של מוהרא"ש, היו בבחינת אש של מתן תורה, כל החיות שלו ינקה מתורת אמת, אפשר לומר, שלא היה שייך לשהות בקרבתו של מוהרא"ש ולא לגלות את המאפיין הבולט הזה, מוהרא"ש והתורה היו מקשה אחת.

כמעט כל שיחו ושיגו של מוהרא"ש כל ימי חייו היו רק תורה, כל תחומי התענינותו והשפעתו על אנשים היו רק בכיוון הזה, הוא ראה בלימוד התורה הקדושה, בהקפת כל חלקיה את חזות הכל. בבירור ניתן לומר, שלא היתה שיחה, דרשה או כתיבה כל שהיא, שלא ידבר אודות הלימוד המתמיד והעקבי בכל חלקי התורה הקדושה, ידרבן, יעורר, יחזק ידריך… ואכן, זכה וזיכה את הרבים, כמעט לא ניתן להקיף במסגרת זו את הפעילות הנרחבת שעשה למען התורה ולמען כינון מקומות של תורה וסתם אנשים מתמידים בתורה שחבים לו את תורת חייהם.

אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה שאהב מוהרא"ש את התורה – בוז יבוזו לו, כי בבירור, אצל מוהרא"ש לא היה דבר יותר חשוב מלימוד התורה, וזה בלט כל כך, עד שזה השפיע ממש, כל מי שרק בא בקרבתו, בזמן מן הזמנים, באחת מתקופות חייו, אפילו לפרק זמן קצר, הושפע עמוקות מהאהבה הגדולה הזו לתורה, שהולידה נחיצות נחרצת, לעמול ולהתייגע בתורה ללא לאות, בעקביות ובשקדנות, עד שזכה לכבוש אף הוא חלקי תורה שזכה לסגל.

הדברים הללו היו ידועים כל כך, עד שכשראו בין אנ"ש חסידי ברסלב, אחד שנושא עמו את ספריו ושיעוריו לכל מקום, ודבוק בהם ללא הרף – היו נדים ואומרים: הוא בטח תלמידו של … כי אכן, זה הדבר שהיה תובע מכל תלמידיו, מקושריו והמסתופפים בצל קדשו, ואולי ניתן לומר, אף הבאים עמו במגע חד פעמי – לימדו תורה, קביעות, עקביות ותו לא מידי.

רבות התלונן מוהרא"ש אודות העובדה המצערת, שאין חסידות ברסלב מצטיירת בעיני ההמונים כחסידות של תורה, הוא מחה על כך נמרצות בכל הזדמנות, היה חוזר ומצטט ללא הרף את התביעה הבלתי מתפשרת של רבינו ז"ל אודות תורה וכל התיקונים שבעולם הקשורים וכלולים בה ובלימודה. והלכה למעשה הוא הפך את העולם – מוהרא"ש נהיה מזוהה עם תורה, וגרם לברסלב לקבל את האור האמיתי שלה, כפי שאכן לימד אותנו רבינו – רק תורה הקדושה כל היום – התכלית הנצחית.

האהבה הגדולה של מוהרא"ש לתורה, קבלה ביטוי מוחשי בדמות הספריה הענקית והאגדית שהיתה בביתו ומעונו הפרטי, הן בארצות הברית, ובזעיר אנפין גם בביתו שביבנאל. מאות אלפי ספרים מכל חלקי התורה, ומכל הסוגים והמינים, חדשים גם ישנים, נערמו בחדר משכיתו, לאחר שכבר לא היה מקום להכילם בעמודונים וארונות ספרים, שפזורים היו בכמה מהחדרים, מלבד החדר הקדוש שבו עבד את עבודתו הקדושה. מחזה מרהיב עין היה לראות את מוהרא"ש כמו טובל בים ספריו, ואת תשוקתו הבולטת למראה כל ספר חדש שפקד את נווהו.

היו שם כל ספרי היסוד של התורה, גם אלו שלא היו מוכרים לשאינם חובבי ספר מובהקים, מפרשים רבים מכל הדורות, ספרי דרוש ואגדה, מפרשי התלמוד, ראשונים ואחרונים ואחרוני אחרונים, ספרי הלכה לאין קץ, מהתקופה הקודמת לשולחן ערוך ועד ספרי קיצורים בני ימינו. ספרי חסידות מכל השושלות, ספרי מוסר בני כל התקופות, ספרי קבלה וסוד, וספרי שו"ת אחד לאחד, שבהם היה שם את עיונו בקביעות.

המרתק הוא, שמוהרא"ש היה בקי בספריו, הוא לא היה קונה סתם ספרים כחובבנות, הוא היה משתמש בהם – ובכולם. את רובם למד כמה וכמה פעמים, ואת חלקם המכריע למד פעמיים, מלבד יסודות התורה שחזר בהם ללא הרף כל ימי חייו.

מי יכול להקיף את מדת התמדתו בלימוד הגמרא, הן בימי נעוריו, כשבלע מסכתות על גבי מסכתות, בשני התלמודים, והן בימי עמידתו וזקנותו, כולם היו שוים לטובה בלימוד הגמרא, שהיה הלימוד העיקרי שלו, ושעות רבות בכל יום היה מבלה על הלימוד הקדוש הזה. לא הכל נגלה לנו בדיוק מפורט, מספרים וכמויות, אך נודע הדבר, שהיה גאון ובקי באפיקי הש"ס ביותר, וכן בדרשותיו היה מצטט מאמרי חז"ל מש"ס ומדרשים נדירים, כמו שהכל היו לפניו כספר פתוח, שלא לדבר על כתיבתו המשופעת בכל פינה ופינה ממראי מקומות בכל רחבי ים התלמוד והמדרשים והספרים הקדושים.

ומשם, מהלימוד העצמי, כשהיה מתבודד במועדיו, ואין איש אתו, ואין יודע על כמות ואיכות שנאספו בלתי לה' לבדו – שאב את הכוחות העצומים, לקרב את כל העולם אל לימוד התורה הקדושה, במדה שלא ניתנת לתיאור. מוהרא"ש כמו חגר חרב מלחמה נגד הבערות, מאס בבינוניות, ושאף להכניס את כל בני העולם תחת דגל התורה, שכולם יהיו אוהבי תורה וחושקים בלימודה.

בתחילת דרך השפעתו להתמדת התורה, קידש קרב עקבי למען ידע דור אחרון, וידעו כל בני העולם כולו, כי הצדיק רבי נחמן מברסלב זי"ע נתן עצה בדוקה וקלה ליישום, השיחה הידועה והארוכה שבספר שיחות הר"ן, סימן עו – נאספה לתוך קונטרס מכובד, בשם 'סדר דרך הלימוד', שבמקורו סונף לספר שמירת הזמן ואילן החיים שהדפיס בדפוס מהודר ובכריכה מפוארת. לימים נוקד הקונטרס הזה, ויצא ללא הפסקה במליוני עתקים, והופץ ברחבי העולם היהודי.

מטרה אחת ויחידה היתה להדפסת הקונטרס הזה, שתמציתו היא הלימוד בבקיאות ובמהירות וכסדרן בכל חלקי התורה. המטרה היתה נטו להגדיל תורה ולהאדירה. כל שמחתו ואשרו היו כאשר שמע שאנשים החלו באמת לערוך שינוי בחייהם, ובמקום להעביר ימים משמימים ללא תורה וקביעות שיעורים, ניסו את הגישה הזו, וראו ברכה בעמלם ואור בחייהם.

זה היה מוהרא"ש! את כל מה שהוא חווה והשיג בחייו הקדושים, מיהר להגיש לעמו של הקב"ה, שלא יהיה שום יהודי עם הארץ בכלליות נשמות ישראל. ומלבד בחלק הבקיאות הלזה, הכין פעם ספר בשם 'תורה לשמה' שיגלה איך ללמוד בעיון, והתעוררות והתחזקות איך לזכות לזה. בנוסף, היה מעודד את שומעי לקחו להצטרף ללימודים קבועים הנהוגים בכלל ישראל, כל הדברים שנקראים יומיים – דף היומי בבלי, דף היומי ירושלמי, רמב"ם יומי, שולחן ערוך יומי וכן על זה הדרך. בהיותו נאמן לדברי רבינו ז"ל שאמר, שיהיה חיוב על כל אחד ללמוד בכל יום "כך וכך".

יריעה בפני עצמה תדרוש התביעה שלו ללמוד בכל יום משניות. דומה, שלא היה לימוד שכה החדיר מוהרא"ש בעולם כמו לימוד המשניות, מכמה פרקים בכל יום עד ח"י פרקים קבועים הנאמרים בגירסה יום יומית, כדברי גורי האר"י. שבח הענין הזה לא זז מפיו ומפי כתבו, במכתביו, בקונטרסיו, בשיעוריו ובדרשותיו, התיקון הנורא והנפלא הזה היה בראש מעייניו, עד שקרא עליו ההוא ספדנא בלשון מליצת הפסוק: "מאשר שמנה לחמה", מאש"ר מרמז על שמו הקדוש, שמנה – אותיות משנה, לחמו – לחם חוקו, בעידוד צעירים ומבוגרים לאחוז בעקשנות ובקביעות.

בראשית דרכו בהתקרבות, סיגל את העצה הזו, שנתן רבינו למוהרנ"ת ולעוד כמה אנשים (שיחות הר"ן סימן קפה), וכאשר הקים את ישיבתו, תבע במפגיע, שכל בחור ותלמיד יאמץ אותה כחוק קבוע בל ימוט מדי יום ביומו. והוסיף לתבל את דבריו בהפלגות גדולות על מעלת הענין הנשגב הזה, שראה בו הן דרך להגיע לחמידו דאורייתא, והן תיקון הנפש על העבר, ובעיקר שריפת ומיגור היצר הרע לגמרי.

החשק של כל צורב להיות שייך לתורה, להקיף חלקים נרחבים ממנה – נמוג במשך הימים והשנים כאשר המציאות הבלתי מעודדת טופחת על פניו, אך מוהרא"ש היה מחדיר בסובביו אהבה עזה לתורה. פעם נשמע מפיו ביטוי – אני לומד 'לבוש' כי אני אוהב אותו… וכן לגבי ספרים אחרים. כל שו"ת או כל ספר חסידי ובמיוחד ספרי מדרשים ושאר ספרי יסוד והלכה, קנו שביתה בלבו, המגע העורג שלו בספרים, העינים המצפות בשקיקה כאשר קיבל  עוד ספר ועוד ספר – כל אלו השרו סביבו אוירה של אהבת התורה ותשוקה עזה להדבק בה עד לאחת. רבים מתלמידיו מוסרים על החמידו דאורייתא שקנו רק בזכות המראה הגדול הזה, להווכח באהבתו הבלתי נלאית לתורת חמד.

מוהרא"ש ותלמידיו – זה הוא 'איין שטיק תורה' [מקשה אחת של תורה], הוא היה אומר, שאי אפשר להקראות תלמיד שלו בלי … וכאן באה רשימה ארוכה של ספרים ומקצועות בתורה, ומי שלא קובע את עצמו בהם, מה יש לו אתנו, אם את העיקר שבעיקרים לא קלט.

עוד רבות ידובר על הקשר האלמותי בין מוהרא"ש לתורת ה', מלבד הקונטרס הנזכר, יצאו לאור על ידו סדרת חוברות לבן ישיבה, שכולן רוויות באהבת התורה ותשוקת אמת ללכת בדרכיה, במלים פשוטות ביותר ובמתיקות האופיינית – פותח את לבם של הצעירים לאהבת התורה, ללמוד עקבי, יום יומי, בתשוקה ובחשק. כאומר להם, עשו נא מה שעשיתי, ותצמחו לאילנות המפוארים שאתם אמורים להיות.

3 מחשבות על “003 ספר 'מראש אמנה' – פרק 'אהבת התורה'.”

  1. אמרתם
    "מוהרא"ש! הכין פעם ספר בשם 'תורה לשמה' שיגלה איך ללמוד בעיון"
    האם יש לכם את הספר הזה?
    האם ראיתם את הספר הזה?
    אם כן אנא תשלח לי או תעלה את זה לאתר הזה כי מאד מאד רציתי לראות את הספר הזה?

  2. לכבוד הרב שלמה ברוך שליט"א היום התוועדתי לראשונה לאתר שלך, והתוועדתי לספר שאת כותב על כ"ק מרן מוהרא"ש זי"ע, "מראש אמנה" עליו זי"ע, מה אומר ומה אדבר התרגשתי עד עמקי נשמתי מהתוכן העמוק והכה נכון ואמתי שמוגש בשפה ברורה ונעימה דבר דבור על אופניו, עד כדי כך שקראתי את שלושת החלקים בנשימה אחת ממש! שאלתי ובקשתי היות ואני מבין שהחלק השלישי עלה כבר מזמן, מתי יעלו החלקים הרביעי והחמישי, השישי והשביעי וכו' וכו', כי לא קראתי מעולם דיבורים כל כך נפלאים ומעוררים על מו"ר עט"ר זי"ע ואני בטוח שאם הספר יצא הוא יכה גלים בעולם החרדי כולו, למען דעת כל עמי הארץ כי ה' הוא האלוקים!
    המצפה לתשובה. יישר כח גדול!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

021 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישב, יט בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

קטגוריות