{003 צום גדליה – שיעור לתמיד}

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם

ג' בתשרי תשפ"ב

 

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם, מִלְּבַד שֶׁהוּא צִיּוּן וְזֵכֶר לְאֵבֶל עַל הֲרִיגָתוֹ, יֵשׁ בָּהּ מַשְׁמָעוּת שֶׁל תְּשׁוּבָה מִמַּחְלֹקֶת. יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה שֶׁקִּנֵּא בּוֹ עַל מַעֲמָדוֹ וַהֲרָגוֹ, לָמַד אוֹתָנוּ מַה רָעָה הִיא הַמַּחֲלֹקֶת, וְכַמָּה צָרִיךְ לְהִזָּהֵר מִמֶּנָּה ומתוצאותיה הַמַּחְרִידוֹת. לְמַחֲלֹקֶת אֵין שׁוּם רֶוַח, לַהֲרִיגַת נְשִׂיא בְּיִשְׂרָאֵל וּמַנְהִיג הָאֻמָּה צָרִיךְ לִהְיוֹת הֲמוֹן תֵּרוּצִים וְהִצְטַדְּקוּיוֹת.

זוֹ מַתְּנָתָהּ שֶׁל הַמַּחֲלֹקֶת, שֶׁאֵין לְאָדָם הַחוֹלֵק מַמָּשׁ צֹרֶךְ בְּהֶסְבֵּר, לְאַחַר שֶׁכְּבָר הֻתַּר דָּמוֹ שֶׁל הַזּוּלַת – כְּבָר אֵין נִזְקָקִים לַמַּצְפּוּן. תַּעֲנִית זוֹ חָלָה בַּעֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה, הִיא פּוֹתַחַת אֶת הַיָּמִים הָאֵלּוּ שֶׁהֵם יְמֵי חוֹל אֲבָל הֵם יְמֵי תְּשׁוּבָה וְאוֹר. הַדָּבָר הָרִאשׁוֹן שֶׁצָּרִיךְ הָאָדָם הַחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה לָדַעַת, כִּי הָעֵסֶק בְּמַחֲלֹקֶת וּבְהַשְׁפָּלַת הַזּוּלַת אֵין לוֹ שׁוּם מָקוֹם בִּקְדֻשָּׁה. וּלְעֻמַּת זֹאת, אֵין כָּמוֹהוּ מִתְלַבֵּשׁ בִּקְדֻשָּׁה.

יְכוֹלִים אֲנָשִׁים לִחְיוֹת חַיִּים שְׁלֵמִים וּלְהִתְעַנּוֹת בְּצוֹם גְּדַלְיָה, אַךְ הוּא עַצְמוֹ עוֹשֶׂה אֶת הַמַּעֲשֶׂה שֶׁהֵבִיא לַהֲרִיגָתוֹ שֶׁל גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם. מַשְׁמָעוּת שֶׁל מָוֶת שֶׁל אִישׁ אֶחָד שֶׁהוֹרֵס עַם שָׁלֵם לְדוֹרוֹת רַבִּים, וְלֹא בִּגְלַל הַתַּעֲנִית אֶלָּא בִּגְלַל הַצָּרָה שֶׁגָּרְמָה לְתַעֲנִית, שֶׁנִּדְּחוּ יִשְׂרָאֵל מִמְּקוֹמָם וְכוּ', וְהַרְבָּה צָרוֹת סוֹבְלִים בִּגְלַל זֶה.

הָרַעְיוֹן שֶׁמִּתְאַזְרֵחַ בַּלֵּב, שֶׁחֵטְא אֶחָד הוּא דָּבָר נוֹרָא, חֵטְא שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ אֵין לוֹ כִּמְעַט תַּקָּנָה, אֶלָּא אִם כֵּן מַפְסִיק לְהִתְאַוּוֹת לְמַעֲמַד בָּעוֹלָם, לְהִקָּשֵׁר לְעוֹלָם חָמְרִי, עַד כְּדֵי אִבּוּד זֶהוּת הוּא קֶשֶׁר נוֹרָאִי, קֶשֶׁר שֶׁלֹּא מְתַגְּמֵל, אֶלָּא רַק תּוֹבֵעַ וּמַרְדִּים, כְּשֶׁהָאָדָם נָתוּן בְּתוֹךְ יָעַד מִתְפּוֹגֵג שֶׁאֵינֶנּוּ בִּכְלָל, אֵיךְ אֶפְשָׁר לִהְיוֹת עֶבֶד ה' כְּשֶׁהַחַיּוּת מְתוֹעֶלֶת לְמַשֶּׁהוּ זָר וְאַחֵר לְגַמְרֵי, אִי אֶפְשָׁר לַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה, כְּשֶׁיֵּשׁ בְּיָדֵינוּ אֶת הֶעָוֹן שֶׁדּוֹמֶה לַהֲרִיגַת גְּדַלְיָה.

יְתֵרָה מִזֹּאת, יוֹם הֲרִיגָתוֹ הָיָה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה גּוּפָא, וְהַתַּעֲנִית הִיא תַּעֲנִית נִדְּחֵית בְּאֹפֶן קָבוּעַ, זֶהוּ רֶמֶז עַל חוֹבָתֵינוּ לַעֲשׂוֹת חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ עַל הֶעָבָר, וּלְתַקֵּן זֹאת בְּאֶמְצָעוּת חַיֵּי תְּשׁוּבָה בַּהֹוֶה, גַּם אִם חָטָאנוּ בְּיוֹם הָאֶתְמוֹל, וְלֹא נִקִּינוּ אוֹתוֹ כְּלָל, אַךְ יֵשׁ לָנוּ הִזְדַּמְּנוּת לְנַקּוֹת אֶת עַצְמֵנוּ בְּיוֹם הַמָּחֳרָת. כָּךְ אָנוּ עוֹשִׂים בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה בְּצוֹם גְּדַלְיָה, שֶׁאָנוּ מְצַיְּנִים אֵרוּעַ מֵהֶעָבָר שֶׁהָיָה אֶתְמוֹל, מִתּוֹךְ כַּוָּנָה שֶׁאָנוּ מַזְרִימִים כֹּחַ קָדוֹשׁ וְטָהוֹר וּמְחֻדָּשׁ בַּיּוֹם שֶׁלְּאַחֲרָיו, שֶׁזֶּה שִׁעוּר קָבוּעַ לְכָל יוֹם וָיוֹם מִימֵי הַשָּׁנָה הַבָּאָה עָלֵינוּ לְטוֹבָה.

מִלְּבַד הַחֵטְא שֶׁל הַמַּחֲלֹקֶת וְהָרְצִיחָה, יֵשׁ לָנוּ הִתְעוֹרְרוּת לֶאֱמוּנַת חֲכָמִים, הֲרֵי גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם צַדִּיק הָיָה, וְקִבֵּל הִתְנַשְּׂאוּת מִן הַשָּׁמַיִם, וְכַאֲשֶׁר בְּנֵי אָדָם לֹא הִסְכִּימוּ עִם הַהִתְנַשְּׂאוּת שֶׁלּוֹ – נַעֲשֶׂה חֻרְבָּן גָּדוֹל כָּל כָּךְ, עַד שֶׁזֶּה מַשְׁפִּיעַ לַדּוֹרוֹת הַבָּאִים, לָכֵן בִּתְחִלַּת הַשָּׁנָה אָנוּ עוֹסְקִים בְּזִכּוּךְ עַל יְדֵי תַּעֲנִית עַל הַדָּבָר הַזֶּה גּוּפוֹ, וְלָכֵן כְּדַאי לְצָרֵף מַחֲשָׁבָה לְמַעֲשֶׂה, כַּאֲשֶׁר אָנוּ מִתְעַנִּים בְּצוֹם גְּדַלְיָה עָלֵינוּ לְשַׁבֵּר לְבָבֵנוּ מִמַּעֲשֵׂי הָרֶצַח שֶׁיֵּשׁ בָּנוּ בְּדַּקּוּת, וְנָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ עַל שֶׁאָנוּ מְצַעֲרִים אֶת הַבְּרוּאִים שֶׁלּוֹ וְאֶת הַצַּדִּיקִים הַכְּשֵׁרִים, וְזוֹ תִּהְיֶה תַּעֲנִית מוֹעִילָה בְּוַדַּאי.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"אני לדודי" – האומנם?!

עיון לימודי בסוגית חודש אלול א) חודש הסליחות והרחמים, ימי אלול הקדושים, פוגשים אותנו ברגשות

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

אבינו מלכנו

הוּא אַבָּא שֶׁלָּנוּ – הַמֶּלֶךְ בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא

אהה! דינא קשיא

דִּבְרֵי הִתְעוֹרְרוּת לְיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה   בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, הָרֹאשׁ וְהַמֹּחַ

אושפיזין (1) ברוך הבא אברהם אבינו!

אברהם ראש למאמינים – ראש לאושפיזין   הָאֻשְׁפִּיזִין. הָאוֹרְחִים הָעִלָּאִיִּים, הַטְּמִירִים, הַנֶּעֱלָמִים, הַשְּׁמֵימִיִּים, בָּאִים לִפְקֹד

אושפיזין (2) ברוך הבא יצחק אבינו!

דִּבְרֵי הִתְעוֹרְרוּת לִכְבוֹד אוּשְׁפִּיזָא דְּיִצְחָק   בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי שֶׁל סֻכּוֹת אָנוּ זוֹכִים לְהַשְׁרָאַת קְדֻשַּׁת פַּחַד

אושפיזין (3) ברוך הבא יעקב אבינו!

כַּאֲשֶׁר אֲבִיהֶם שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מַגִּיעַ לַסֻּכָּה   מִכָּל שִׁבְעַת הָרוֹעִים, הָאֻשְׁפִּיזִין הַקְּדוֹשִׁים, הִתְיַחֵד, בְּחִיר

אושפיזין (6) ברוך הבא יוסף הצדיק!

קְדֻשַּׁת הַקְּדֻשּׁוֹת בִּקְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה   יוֹסֵף הַצַּדִּיק, הָאוּשְׁפִּיז הַשִּׁישִׁי שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, הוּא עַמּוּד הַקְּדֻשָּׁה

אושפיזין (7) ברוך הבא דוד המלך!

הִתְעוֹרְרוּת לִקְדֻשַּׁת יוֹם הָעֲרָבָה – הוֹשַׁעְנָא רַבָּה!   הַיּוֹם הָרְבִיעִי שֶׁל אַרְבַּעַת יְמֵי הַדִּין הַנּוֹרָאִים

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אלול – מה מתוק אתה

קוֹלוֹת חֲדָשִׁים שֶׁל שׁוֹפָר־אֱלוּל ראש חודש אלול! יומו הראשון של חודש הרחמים והסליחות, הופיע במלוא

אלול מפחיד?!

פחד של יהודים המושגים היהודיים האמיתיים דורשים התבוננות מעמיקה והבנה טהורה במשמעותם. לא כשאר מושגי

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

ארבעה ימי דבקות

מַחֲשָׁבוֹת מְכוֹנָנוֹת לְאַרְבָּעָה יְמֵי הַהֲכָנָה לְסֻכּוֹת אֻיַּמְתִּי בְּחִיל כִּפּוּר… (מִפִּיּוּט הַיּוֹצְרוֹת לְיוֹם א' דְּסֻכּוֹת) הַחַג

אתרוג ללא כתמים

הַלֵּב הַיְּהוּדִי הַמִּתְנַקֶּה בִּימֵי הֶחָג הַקְּדוֹשִׁים   מַרְנִין הַלֵּב לִרְאוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים עוֹמְדִים לְיַד

ביום שלאחרי…

דְּבָרִים שֶׁכְּדַאי לַחֲשֹׁב עֲלֵיהֶם לְמָחֳרָת יוֹם הַכִּפּוּרִים עָבַר יוֹם הַכִּפּוּרִים… שֶׁקֶט בָּעוֹלָם. אֵין עֲוֹנוֹת, הַכֹּל

במוצאי מנוחה קדמנוך תחילה

רְסִיסֵי רַעְיוֹנוֹת לִפְנֵי הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל סְלִיחוֹת   הִגִּיעַ הַלַּיְלָה הָרִאשׁוֹן שֶׁל יוֹם א' דִּסְלִיחוֹת.

במוצאי מנוחה קידמנוך תחילה

 הִרְהוּרֵי פְּרֵדָה מֵהַשָּׁנָה שֶׁהוֹלֶכֶת מַשֶּׁהוּ יֵשׁ בַּשַּׁבָּת הַזֹּאת, הָאַחֲרוֹנָה מִשַּׁבָּתוֹת הַשָּׁנָה, 'שַׁבָּת סְלִיחוֹת', הִיא נִקְרֵאת.

געגועי היום האחרון

אחות קטנה תפילותיה עורכה בָּרִאשׁוֹן מִסִּפּוּרָיו הַמַּפְעִימִים וּכְמוּסֵי הָרַעְיוֹן מַקְרִיא לָנוּ רַבִּי נַחְמָן – –

געגועי היום האחרון…

האור המיוחד של ערב ראש השנה   בָּרִאשׁוֹן מִסִּפּוּרָיו הַמַּפְעִימִים וּכְמוּסֵי הָרַעְיוֹן מַקְרִיא לָנוּ רַבִּי

דיבורי אמונה של אדר ופורים

י' אדר־ב תשע"ט בַּיָּמִים הָאֵלּוּ שֶׁקֹּדֶם פּוּרִים, אַחֲרֵי שֶׁכְּבָר קָרָאנוּ פָּרָשַׁת 'זָכוֹר' – עָלֵינוּ לְהִתְחַזֵּק

דינא קשיא

התעוררות ליום הגדול והנורא בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, הָרֹאשׁ וְהַמֹּחַ שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה, מוּבָא

דמעות של ראש השנה

הִרְהוּרֵי דְּבָרִים לִקְרַאת יום הדין רֹאשׁ הַשָּׁנָה. זְמַן שֶׁל הִתְחַדְּשׁוּת. הָעוֹלָם כֻּלּוֹ שׁוֹאֵף לְהִתְהַוּוּת מֵחָדָשׁ,

דמעות של ראשית השנה…

התחדשות של ראש השנה   רֹאשׁ הַשָּׁנָה. זְמַן שֶׁל הִתְחַדְּשׁוּת. הָעוֹלָם כֻּלּוֹ שׁוֹאֵף לְהִתְהַוּוּת מֵחָדָשׁ,

דפיקות של סוכות

הִרְהוּרִים לְמוֹצָאֵי יוֹם כִּפּוּר לוּ הָיִיתִי בַּשָּׁמַיִם הָיִיתִי קוֹרֵא לְמוּל כִּסֵּא הַכָּבוֹד: "הַבִּיטָה שׁוֹכֵן שְׁחָקִים"!

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

ה'גיגית' למה?

מתן תורה בכפיית הר כגיגית קרובים אנחנו מאד לאותו יום נשגב, יום שניתנה בו תורה,

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הלילה הלבן

להבנת פשרו של ליל חג השבועות כשאנו טרוטי עינים, אחרי אמירות רבות ושונות במהלך "לילה

הנה ימים באים

הנה ימים באים ערב שבת פרשת כי תבוא, ט"ו אלול, תשפ"ג   הנה ימים באים…

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

קטגוריות