{004 החזירנו בתשובה שלימה לפניך}

איך זוכים לתשובה באמת?

ד' בתשרי תשפ"ב

 

פעמים רבות מצאנו את עצמנו מדברים גבוהה גבוהה בעניני תשובה, בפרט בימים המקודשים, בימים הגבוהים של חודש הסליחות והרחמים, שהלב תובע קירבה מעצמו, ובאשליה שלנו שבנו בתשובה, ואנו כמעט בטוחים שחיי החטא הם מאחורינו, שאין לנו שום עסק עם העבר וכו' וכו'. שחוקו המתגלגל של היצר סבלן הוא, הוא פשוט מחכה לנפילה הראשונה שתיכף תבוא, ואם לא תיכף – יש לו זמן לחכות, ואז אנו מוצאים את עצמנו מגוחכים עד להחריד עם כל כל הקבלות הטובות שלנו, שרועים פצועים מלקקים את דמינו הנשפך, כשמכל האור של התשובה לא נותר דבר.

האמת, שדיבורים מייסרים כאלו, אין מקומם לכאורה בימי התשובה המאירים, אך דא עקא, שאם לא נשכיל להבין מה חסר לנו באמת, הרי מי יערב לנו שלא נשוב לאוולתנו עוד, ואז מה יהיה? ונראה, שכל התשובה שאנו עושים, לפעמים היא רק בדרך מקיף ביותר, היינו שאין לבנו נשבר באמת מהמחדלים הנוראים שלנו, אנו חפצים לראות את עצמנו כדמות נקיה, דמות של עובד השם, של אדם שלם שלא עושה עבירות, והנה ניתנה ההזדמנות, ואנו יכולים להיות הכשרים ההם שכה רצינו להיות, זה נחמד, זה נהדר… העונג שיש לנו מחיי הקדושה, יש בכוחו להדוף עינוג אחר.

אך ליצר יש הצעות של עינוגים שונים, שהם סותרים את החויה הקדושה שהיתה לנו בחודש תשרי, למול ההצעות הללו, עלינו להמיר את העבודה שאנו עובדים את עצמנו בתשובה, בתשובה חדשה ואחרת לגמרי, אנו חושבים מהיום והלאה אודות הצער הגדול שגרמנו לשכינה הקדושה. קדם לזה, מחשבות אמיתיות אודות התורה הקדושה, תפקידה בעולם, והחיבור וההתחייבות שלנו אליה, ומה אנו גורמים לעצמנו בעבירה שאנו עוברים על אחד מחוקיה, ולהיפך את גודל תיקון הנפש שאנו זוכים על ידי קיום כל מצוה ומצוה, אם הדברים הללו עדיין אינם מתיישבים בלבנו, אזי כל תשובה, הגם שמועלת וחשובה היא, לא תהיה לה קיום, כי אין אנו מרגישים באמת מה חסר לנו בהעדר מצוה ואיזה כתם יש על נשמתנו בעת עבירה.

כדי שהתשובה שלנו תהיה נצחית, כדי שגם בימות השנה המשמימים תהיה תשובתנו בוערת אל השם יתברך, עלינו להחדיר בלבנו מחשבות עמוקות מאד, מה גדלו מעשיו יתברך, שזיכנו וקרבנו לעבודתו, ואת גודל הצער שיש בעולם על ידי כל עבירה, וזו זכות בפני עצמה להרגיש את כאב החטאים הנורא מאד, כמו אדם שכואב לו ממש איזה דבר, שאין לו מנוחה ממש, והוא משתדל להפיג צערו וכאבו, כך צריך שיהיה היחס מול עבירה ואיבוד מצוה. לשוב אל ה', היינו לא לעשות מעצמך איזו דמות פלאים נערצת עליך ועל אחרים, אלא התבטלות מוחלטת מרצון והסכמה אל הרצון העליון, כאשר יש ליהודי תשוקה עמוקה שה' יתברך יהיה שמח בו, הרי שתשובתו אליו היא שיב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סבל המחשבה

נקודות למחשבה מאת הרב דוד ברייטקוף טז טבת תשפ"א אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עֹנֶג מְדֻיָּק

עֹנֶג מְדֻיָּק ו' תמוז תשפ"ב   רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

רוח הקודש צווחת

רוח הקודש צווחת לאור המאורעות הנוראים, מוצאי שמחת תורה תשפ"ד   כשהשר שלום מבעלזא בנה

שגעון גדלות

אוי גדלות, כמה חמקמקה את כ"א אב תש"פ   שגעון גדלות, הוא תדר קיים בעולמנו,

קטגוריות