{016 מכתבי נשמה}

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז.

לכבוד ידידי היקר לי מאד, היושב בחדרים הכי פנימיים שבלבבי – הרה"ח ר' … שיחי'.

הנה אתמול הייתי עייף מאד עד דכדוכה של נפש, ולכן לא יכולתי להתקשר אליך וללמוד כאשר רציתי, ואני מתנחם במעט דברי האמונה ששלחתי לך, שזה גם בחינת חברותא, כי למה אנו לומדים? רק להתקרב אל השם יתברך! ועל כן כל דיבור ודיבור השייך לענין התקרבות אל רבונו של עולם הוא נצחי לגמרי עד אין סוף ואין תכלית, ורק כשנפשיט את הגוף מן הנשמה נראה מה זה דיבור של אמונה ודבקות בו יתברך.

היום בלמדי בחומש ורש"י, חשבתי על כמה ענינים ואמרתי לשתף אותך בהם, כי עיקר לימוד התורה צריך להיות לעובדא ולמעשה, כי התורה היא נצחית, בכל אדם, בכל מקום ובכל זמן, והנה כתיב בפרשת השבוע (בראשית לג, יח): ויבא יעקב שלם עיר שכם וגו' ויחן את פני העיר. ופירש רש"י, ערב שבת היה. ועל פי פשוטו, שרש"י בא לבאר שלכן לא נכנס יעקב אבינו אל תוך העיר, כי קדש עליו היום. ובמדרשים איתא, שקבע תחומין לשבת, שיעקב שמר את השבת עד שלא נתנה.

וזה מבאר השייכות של סיום הפסוק לתחלתו, שבא יעקב שלם אל עיר שכם, ומה היה חסר בזה שאמר ויחן את פני העיר, כדי להורות, שחנה שם וקבע תחומין לשבת. ונראה לבאר על דרך הרמז, כי באמת ענין תחום שבת, הוא ענין החלטה של האדם שיוצא מבחינת חול, ונכנס לקדושת שבת, ואינו זז בתנועה כלשהי כי אם לפי רצון השם, שזה סוד שבת קודש.

ויעקב אבינו היה כל כך שלם ודבוק בו יתברך, כשהגיע אל עיר שכם, וקדש עליו השבת, הבין איך שצריך להפריד את קדושת שבת מימי החול, היינו ענין ההבדלה מכל עסקי העולם הזה המבלבלים מאד, ולעשות חייץ ברור בינם לבין קדושת עבודת השם, שלא יבלבלו אותו הענינים שהם בבחינת חול כאשר עוסק בקדושת שבת, ועל כן קבע תחומין – עשה הפסק בכך, שאומר "פה אשב כי אויתיה", להיות שייך רק לקדושת שבת ולא לזוז מכאן כלל, שזו בחינת שביתה בשבת קודש. ואפשר לומר בדרך צחות, ויחן את פני העיר, עיר מלשון התעוררות, שעשה חן דקדושה לכל התעוררות עבודת השם יתברך. וזה שאמרו שהיה שלם בגופו, בממונו ובתורתו – מרמז על מה שאמרו חז"ל, אם מתגבר היצר הרע – יעסוק בתורה, יקרא קריאת שמע ויזכיר לו יום המיתה, והנה שלם בתורתו – הוא יעסוק בתורה. שלם בממונו הוא יקרא קריאת שמע, שזה בחינת בכל מאודך שקורין בקריאת שמע, ושלם בגופו הוא יזכיר לו יום המיתה, שיבוא יום שנצטרך להחזיר את הגוף, ועל כן צריך לשמור עליו מאד מאד בקדושה, שהשלימות הזאת היתה אצל יעקב אבינו, שהיה שלימות קדושת הברית, כמו שפירש האור החיים הקדוש על ראשית אוני, כידוע.

אני כותב לך בבהלה ובמהירות, אבל אם תעיין בדברים, אפילו קצת, תראה שיש בהם עם מה להתחזק, כי ברוך השם אנו יודעים ממנו יתברך, ואנו זוכרים אותו ומשתוקקים אליו בהשתוקקות עצומה בלב ונפש, וזה כל חיותנו בהאי עלמא, כי חוץ מזה הכל הבל הבלים, ותדע, שאף שהיתה לי אכזבה גדולה ממה שהיה בישיבה וכו', אבל בצד מה, יש לי שמחה בלב, שיש לי הזדמנות לעבוד השם יתברך בהצנע לכת ואין איש אתי בעולמי.

גם בפרשת השבוע, היום למדנו, ויקרא לו אל אלהי ישראל, ויש לשון חז"ל נורא, שאלמלא כתוב היה פחד לומר דבר כזה, אני אלוה בעליונים ואתה אלוה בתחתונים, וקשה להולמו, דבר כזה, שקרא לו אלהי ישראל כביכול, היתכן, ובפשיטות, כשאדם זוכה להיות דבוק בו יתברך בתכלית הדבקות, הוא נעשה אין לגמרי, וכאילו אינו בעולם, ואינו יש המפריד ומסתיר את אלוקותו יתברך, כי אם להיפך, כי נכלל לגמרי בו יתברך, כי מי הוא הלוא ישותו נתבטל, ולזה זכה יעקב אבינו בתכלית השלימות, ואשרינו שאנו נקראים על שמו, בני ישראל, כי גם לנו הכח הקדוש הזה להיות דבוקים בחי החיים בו יתברך.

אף שקשה לך, אני מקוה לראות את כתיבת ידך מפעם לפעם, לראות הישך משכיל דורש את אלוקים, כאשר היית באמנה מימים ימימה, ואני מקוה, שהיום נשבר כל המניעות ונסיים את התורה מ"ט כאשר התחלנו אותה כבר מזמן, ויהי ה' עמנו כאשר היה אתנו תמיד.

הרי כאלו דברי אוהבך מאד, ומתפלל בעדך תמיד

שלמה ברוך בלוי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

021 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישב, יט בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

קטגוריות