{020 אגרות לב בשר}

מכתב עשרים

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.

 

לכבוד האברך היקר והנעלה ר' …. שיחיה.

הנה עלינו לעיין במצב שלנו בעולם, האם באמת אור הנפש שלנו יכולה להכיל את כל הקדושות והטהרות שיש בעולם, ואם כן, איך יכול להיות שאנו חיים יום אחר יום, ואנו נראים היום כמו שאנו נראים אתמול, ואין מתחזקים להיות אחרת לגמרי, כי הלא אם איני מתקדם בעבודת השם יתברך, הרי שלא עשיתי כלום היום יותר מאתמול, ובשביל מה אני חי, ומצד שני, מי יודע מה היא עליה ומה היא התקדמות, והלא כאשר אנו עושים איזו מצוה או שאנו אומרים איזה דבר שבקדושה, אנו מתקדמים הרבה מאד, ומתקרבים אליו יתברך, אז מה הדרך הנכונה לחשוב?

האמת היא שצריך רצונות, פשוט לכסוף אל האמת, לא להסתפק ברדידות ועוד לקרוא לזה תמימות ופשיטות, אם יש בעולם כוונות ויחודים? אני גם רוצה לדעת וללמוד, אם יש בעולם מדרגות פנימיות של גילוי אלוקות? אני גם רוצה וכו', וצריך שתדע, שממילא הנפש האלוקית רוצה את זה, כל מה שאנו שואפים לכל מיני תענוגות ורצונות גשמיים או רוחניים, בבסיס של כל זה, מונח הטוב הפנימי הזה שהנפש כוספת אליו, אלא שאין אנו יודעים לקרוא לה בשם?

חשבתי דבר נורא ואיום, הרי ידוע שכל הגוים בעצם עובדים לאלוקי האמת, אלא שאין יודעים זאת, בסוד מאמרם ז"ל: 'דקרי ליה אלקיא דאלוקיא', שהם מאמינים באמתת מציאותו יתברך, רק הם מרוממים אותו על כל מיני אלוהים אחרים שלהם, ונמצא שבפנימיות הכל מודים שיש השם יתברך בעולם, יחיד בורא נאמן ואמיתי, אלא שאין יודעים לקרוא אותו, ולידע מי הוא וכו', וחושבים על כל מיני שטותים והבלים שהוא הוא, אבל שישנו הוא, כולי עלמא מודו.

ויותר מזה, גם הכופרים בפנימיות יודעים שאינם יודעים כלל, וזו תכלית הידיעה שלא נדע, שיונקת מתכלית הידיעה שלא נדע שבקדושה, ונמצא שבנקודת הטוב הפנימי שכל אחד מקוה אליו, מונח התקוה לאלוקות, אלא שהיא נסתרת אף מהם, וזהו מה שאנו אומרים בתפלה, הודו לה' קראו בשמו… כי עיקר מעלת ישראל, שהם קוראים בשמו יתברך, ועיקר גנות האומות הוא שאינם יודעים לקרוא בשם ה', היינו שלא מכירים אותו, אף שיודעים ממנו בפנימיות, ולכן אנו אומרים בהגדה של פסח, שפוך חמתך אל הגוים אשר לא ידעוך ועל ממלכות אשר בשמך לא קראו, כי עיקר הוא קריאת השם, לדעת ולהכיר מי הוא הבורא, ואיזה שם יש לו וכו'.

ומה הנפקא מינה למעשה, שאם אדם זוכה לדעת ממנו יתברך, היינו להכיר אותו ולקרוא בשמו, הוא נהפך למהות אלוקות, הוא נהיה איש אלוקי, שחושב ממנו יתברך, וחי את כל החיים שלו עמו יתברך, ואין לו שום התרחקות מהשם יתברך, אף כאשר עוסק בעניני גשמיות וחיצוניות הוא קדוש בפנימיותו, ולבו למעלה תמיד, להיות דר בעולמות העליונים האמיתיים היכן שיש התגלות נפלאה מאד, ולבו קשור שם באמת.

אהובי אחי היקר, לכל זה אפשר לזכות רק על ידי תפלה והתבודדות, לשפוך את הלב באמת נוכח פני ה' עם כל מהות לבו ונפשו, אשר איזוהי עבודה שבלב זו תפלה, לעבוד את השם יתברך עם הלב, זה נקרא לעבוד את השם יתברך עם כל כולך, כי הכל תלוי בלב, ובריאות הלב היא חיי האדם ממש, ונמצא שבתפלה האדם מגלה את עבודת הלב שלו, את הקשר המיוחד והפנימי שיש לו לאלוקות, שזה העיקר בחיים.

אפשר לחיות אחרת, יש אנשים רבים שנהנים מגשמיות, אבל כל ההנאה שלהם היא רק אשליה, והיא קצרת מועד וגם מוגבלת לגמרי, לא כן ההנאות הרוחניות, שאדם אדם חווה באמת אלוקות, בפנימיות לבבו, הוא מרגיש את השם יתברך חי מתוכו ממש, הוא מתמלא עונג אינסופי ממש, בבחינת אהבה בתענוגים, שאין אהבה שתשוה אל אור האהבה הזו, וזה נקרא לחיות חיים אמיתיים ממש, ולא רק עצימת עינים וחרישת קמטי המוח כמו אחד שרוצה לפרוש מן החיים ומן העולם, כדרך אנשי העולם המציירים דבקות באיזה דבר וענין חיצוני וכו', לא כן היא הדבקות האמיתית בחי החיים, שאין לה שום דבר עם חיצוניות, אלא היא פנימית פנימית לגמרי, והאדם עשוי לעסוק בעסקיו ולהיות כמו אנשי העולם בדיוק, עם מלבושים פשוטים ביותר, ולחיות רגיל רגיל, ואעפ"כ הוא יהיה ענין אחר לגמרי.

ודבר זה כבר נאמר על ידי רבנו ז"ל (שיחות הר"ן סימן יד): אֲנִי מְקַנֵּא מְאֹד אִישׁ כָּשֵׁר שֶׁקּוֹרִין עֶרְלִיכֶער יְהוּדִי, כִּי נִדְמֶה שֶׁהוֹלֵךְ בֶּן אָדָם עִם דַּקִּין וְכַרְכָּשׁוֹת וְאֵבָרִים כִּשְׁאָר כָּל הָעוֹלָם וְאַף־עַל־פִּי־כֵן בֶּאֱמֶת הוּא עִנְיָן אַחֵר לְגַמְרֵי, כִּי אִישׁ כָּשֵׁר יָקָר מְאֹד אַשְׁרֵי לוֹ. וְהָעִקָּר הוּא הָרָצוֹן וְהַכִּסּוּפִין.

ועוד נדבר הרבה על זה, כי זה העיקר בחיים, ואין חוץ מזה…. מנאי אחיך שלמה ברוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

021 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישב, יט בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

קטגוריות