{021 אגרות לב בשר}

מכתב עשרים ואחד

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.

 

לכבוד האברך היקר והנעלה ר' …. שיחיה.

רציתי לעורר אותך על נקודה אחת, חשובה ביותר לכל חיי היהדות שלנו, ואצל רבנו ז"ל הוא עיקר גדול מאד. בענין להכיר את הזמנים ואת חובת כל היצורים בהם. ואפרש שיחתי לפניך בענין זה. יש הרבה חסידים, שכשהם יוצאים מאיזה יום קדוש, הם משבחים ההתפעלות שלהם ממנו בדרך של איפכא מסתברא, אחרי פורים הם יכולים לומר, שהיה ממש בכיות נוראות כמו יום כיפור, וביום כיפור הם מדברים על אי בכיה, כי יש עבודה יותר פנימית וכו', וכן על זה הדרך. והאמת, שצריך להיות יודע בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל, צריך לזכור שבפורים שמחים וצוהלים באמת, והבכיה היא ביום כיפור, ובהושענא רבה אין מזכירים את השואה בעת שאומרים קדושים מושלכים באש, כי כעת הוא זמן שמחה ולא זמן קינות וכו' וכו'.

וזה טעות שמטרידה את מנוחתי לפעמים, שאנשים עוקרים את עצמם מתוככי האמת שלהם, האמת הפשוטה של היהדות, כדי להעניק משמעות אחרת לימים טובים ולזמנים, כי אם יש חודש אלול, אזי אל תפנו אל האלילים, ועושים ליצנות מהזמן היקר והקדוש הזה, כי חסידים היה להם אלול אחר, וכל מיני תירוצים, במקום לומר בפה מלא, אני ירא וחרד מאימת הדין ואני רוצה חודש קדוש להתכונן ליום הדין, הדיבורים האלו נהיים מאוסים בין אנשי העולם.

אבל אם אי אפשר לתקן את העולם, אנו צריכים לתקן את עצמנו, למשל, בסעודות שבת צריך להתנהג כמו בסעודות שבת, לשורר שירות ותשבחות, ולא ללמוד אז… וגם לא בסעודה שלישית של שבת, שאז רעוא דרעוין, אז פתאום זה נהיה זמן להשלמות. וכי אין לך זמן לעשות גם סעודה שלישית וגם ללמוד ולהתפלל ולהעביר הסדרא, אז כוללים הכל ביחד, וזה ממש מגוחך לראות, כי כעת הוא זמן נורא של שירות ותשבחות או לשמוע דברים אלקים חיים של אור רבנו ז"ל וכו', ואם יהיה הזמן מוקצב ללימוד, מתי נעשה סעודה שלישית? האם גם בליל הסדר אנו לומדים לימודים, כדי יוצא זיין, וכי אי אפשר גם וגם? אולי לדחוס ההגדה ולאמרה במהירות כדי שנספיק גם מעביר סדרא?

לא, אף אחד לא יעשה את זה בליל הסדר וגם לא בליל כל נדרי, אתה יודע למה? משום שזה חשוב בעיניהם מאד, והם מבינים שהוא דורש הקצבת זמן… מיוחד, ללא התערבות דברים אחרים בזמן הקדוש הזה. כך צריך להיות עם כל דבר וענין. בעת חזרת הש"ץ אין מסתכלים בשום ספר, כי אם בסידור, הרי למה אומרים את חזרת הש"ץ, סתם כך? כדי שיהיה זמן לאנשים לעיין באיזה ספר? הרי יש אור גדול אז, וכמובא בכתבי האר"י, אבל לזה צריך להיות בינה לעיתים לדעת מה יעשה ישראל, יהודי פנימי יודע מתי הוא עושה את זה ומתי הוא עושה את זה.

וממה נפשך, אם לא רצה האדם לציית למוהרא"ש ולהתחיל מיום ראשון ואילך, להקדיש פחות מעשר דקות על לימוד חומש יומי וכו', אלא רוצה לעשות הכל בפעם אחת, אז האם לא מתאים יותר ביום שישי לעשות זאת? שעות רבות עוברות בשטויות והבלים ואין זמן להעביר הסדרה, עברה שבת שלמה, שבת של קיץ, ואין זמן אחר אלא אם כן בסעודה שלישית? אתמהה, הרי כל הענין של להעביר הסדרה הוא לעשות רצון השם, אז למה לישב בסעודת רעוא דרעוין ולומר שירות ותשבחות להשם יתברך, אינו עשיית רצון השם יתברך? ואולי צריך לדעת מה זה סעודה שלישית, ומה גודל הענין שבזה, אז עדיף לשבת בדבקות, לפרש שיחתו אליו יתברך, לומר הזמירות, או תקוני שבת – משניות השייכות לסעודה זו ומאמר הזוהר, ואת שאר הלימודים יניח לזמן אחר, או אולי ביני לביני בין זמירות לזמירות, אבל לישב בפנים וכמו לישב בחוץ, מאן דכר שמיה.

עליך לדעת, כי אין אנו מדברים כעת מגדולת סעודה שלישית וכו', אלא אנו מדברים מענין כללי, שצריך תמיד לחשוב, מה רוצה ממני השם יתברך כעת, האם הוא רוצה שאעשה מה שהכי מעניין אותי, או שיש הקצבה של זמנים לכל דבר וענין, ועל האדם לכוף את יצרו, גם את יצרו דקדושה, ולעשות את הרצון של הקב"ה.

על השאלה, מה צריך לעשות, האם להתפלל עם הקהל או במתינות בלי מנין, יש תשובה ברורה, השאלה מתי השאלה נשאלת, אם אדם רוצה באמת להתפלל במתינות וקם עם שחר לעסוק בדברי הכנה לתפלה, וכשבא התפלה – הוא בדבקות גדולה, הרי שאין מזניחין אותו אם לא הספיק להגיע אל השמונה עשרה וכו', אבל אם הוא קם טרוט עינים ומגיע כשהקהל כבר אוחזים בפסוקי דזמרה, ואז הוא שואל אם למהר להתפלל או להתפלל במתינות. איך בוער בלבו פתאום המתינות? ואז רק הוא יכול לענות על השאלה הזו. הכותב מתוך אהבה עצומה, ולא חלילה מתוך יסור וכו', אוהבך שלמה ברוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישב, יט בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

קטגוריות