{025 אגרות לב בשר}

מכתב עשרים וחמשה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר פנחס, י"ג תמוז תש"פ.

 

לכבוד האברך היקר והנעלה ר'… שיחיה.

אתמול בשבת קודש, למדנו בסעודה שלישית התורה מ"ג, המדברת מהדיבורים של הרשע שהוא בר דעת המביאים לניאוף, חס ושלום, ועיינתי בתורה הזו, שרואים ממנה את נוראות האחריות של הדיבור, כי הדיבור הוא כמו זרע, כמבואר בתורה ז', שמקבלים עצה מאדם כאילו מקבלים ממנו זרע, ולכן דיבורים של רשע משפיעים ביותר, אף אם לא מדבר מדברי אמונה או רוחניות, עצם הבל פיו מוציא אוירים ארסיים של וכו', כמבואר בדברי רבינו ז"ל, עיין שם.

ורבינו אומר שזה היה הפגם של בלעם, הן הנה היו בדבר בלעם, בדבר דייקא, שבדיבוריו הכניס בהם את האוירים הללו, והנה מובא בחיי מוהר"ן (סימן רמד): פַּעַם אַחַת סִפֵּר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְפָנַי בְּדֶרֶךְ קֻבְלָנָא, עַל גֹּדֶל הַיִּסּוּרִים שֶׁיֵּשׁ לוֹ שֶׁאָמַר שֶׁהוּא מֻכְרָח לַחֲשֹׁב בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ בְּכָל יוֹם אֶת בִּלְעָם בְּתוֹךְ תְּפִלָּתוֹ, וְלֹא סִפֵּר יוֹתֵר. וְהַמּוּבָן מִדְּבָרָיו בִּפְשִׁיטוּת שֶׁהוּא צָרִיךְ בְּכָל יוֹם בִּשְׁעַת הַתְּפִלָּה לְהַכְנִיעַ אֶת בִּלְעָם הָרָשָׁע לְבַטֵּל טֻמְאָתוֹ מִן הָעוֹלָם. ומזה אנו רואים, שקדושת רבינו ז"ל היא לבטל טומאת בלעם מן העולם.

והבה ונתבונן בזה, הרי בלעם היה נביא ה', שקיבל רוחניות מן השמים, ואדם פשוט לא יכול להעיד על עצמו שהוא יודע דעת עליון, כי אם מי שנבחר על ידי השמים, ואף על פי כן היה טמא מטומא, ומזה רואים את נוראות כח הבחירה, שאדם שיכול להיות במדרגה עליונה כזו, כי בודאי אין זה שקר במה שאמר יודע דעת עליון, וגם ידע פרק בהלכות ביטול להשם יתברך, כאשר היה ירא לעבור את פי ה', קטנה או גדולה. ועם כל זאת, לא עזר לו כלום כשנפל לשיא הטומאה, וכמו שדרשו רז"ל על הפסוק ההסכן הסכנתי וכו', ועוד רצה לשמש כצינור המשחית, לקלל את עמו של אלוקיו.‏

‏הלימוד הזה, הוא לימוד לכל אחד מאתנו, שניתנו באדם כוחות עצומים, כוחות רוחניים אגדיים ממש, כי בדיבור פה גרידא של איש יהודי – הוא יכול לפעול גדולות ונצורות, עם תפילה אחת אמיתית, הוא יכול להכריע חיים שלמים, או בברכה שנותן מעומק הלב, ומצד שני כאשר פיו מופקר לדבר כל העולה על רוחו, הוא יכול להרוס ולקלקל עד אין תכלית, וכידוע, שעם דיבור אחד – אפשר להחריב עולמות ממש, וכל אחד יכול להעיד על זה מזרימת ימי חייו, איך שהתחרט הרבה על דיבור פלוני וכו'. וזה רק להראות לנו עד כמה כח הדיבור הוא עצום. ובזוהר הקדוש כתיב על הפסוק כל עמל האדם לפיהו – בגין פיהו דלא נטיר ליה. היינו כל הצרות והיסורים שאנו סובלים הם מסיבת הדיבור, שאנו מפקירים אותו, והוא מסב לנו סבל מתמשך וארוך, ושנים רבות עוברות, והאדם עדיין מתקן איזה דיבורים שדיבר שלא היו כראוי, ולא תמיד הוא מודע למעשיו.

ניאוף הוא הפקרות, דיבור מיותר הוא גם הפקרות. על האדם לשמור על מוצא פיו, מתוך ידיעה שהוא הוא הבלעם הזה, בתוכו יש את האפשרות להיות הכי גרוע בעולם, ואם מוציא את הדיבור מהכח של בלעם, הוא יפול מאד, כי הדיבור יכול להפילו עוד ועוד, והוא מכניס אוירים של ארסיים, בעצמו ממש, חס ושלום. וזה הסוד שברית המעור מכוון כנגד ברית הלשון, כי אם מקדשים את הלשון באמת, היינו סוד התפילה של רבנו ז"ל, מבטלים ונלחמים בטומאת בלעם שבעצמנו, כי זאת עלינו לדעת, שכל התורה כולה, היא בסוד הנהגת האדם בעולם, ויש בלעם, ויש בלק, ויש התהפכות לטובה וכו', ואת כל התורה עלינו ללמוד על עצמנו, לראות את האמת שלנו, מה קורה אתנו? ואיך אנו מקדשים את עצמנו באמת.

התאוה הגדולה לדבר בלי סוף, מביאה אותנו להמון טומאות, רחמנא ליצלן, כי כאן אנו מדברים לשון הרע ורכילות, עם כל מיני תירוצים שונים, שהלב משקיט את המצפון שעל זה מותר לדבר וזה בכלל לא לשון הרע, וגם נופלים לכל מיני דיבורי ליצנות ופריקת עול, וכל זה ממשיך טומאה על האדם. לא כן אם הוא מרגיל את עצמו לדבר דיבורים קדושים, ואוטם אזנו מכל מיני דיבורים של רשעים, דיבורים של "דבר בלעם", על ידי זה הוא מקדש את עצמו באמת, כי אין שליטה לבלעם להכנס בו כי אם על ידי הדיבור הטמא, ואם זוכרים זאת בעת שיחה ודיבור – הרי שזוכים אל האור השייך לנשמה שלנו.

ידוע שהרה"ק ר' אברהם ב"ר נחמן זי"ע היה אומר תיקון הכללי אחר שדיבר עם איזה אדם, כי מי יודע אילו הבלים הוציא מפיו וכו', וכעת יש סכנה ליפול ח"ו, ועל כן הקדים ואמר את המזמורים המסוגלים לתיקון, שבודאי יעזרו שלא יפול לענינים הצריכים תיקון. ומזה נקח מוסר, עד כמה אנו שואבים את השטויות של הבלי העולם הזה הבוקעים באוירא דהאי עלמא שפילה, עלמא דשיקרא, שכל מה שיש בעולם, אם אינו תורה, תפלה, קדושה, טהרה, דבקות וכו', הוא טומאה גמורה. כי אין אמצע כידוע. אשריך אחי, ואשרי חלקי, שאנו זוכים לדבר מדי יום, דיבורים קדושים כאלו,

הכ"ד אוהבך שלומב"ר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות