{030 אגרות לב בשר}

מכתב שלושים

בעזרת השם יתברך, ערב שבת קודש לסדר פנחס, י"ח תמוז תש"פ.

 

לכבוד האברך היקר והנעלה ר' … שיחיה.

הנה היום ערב שבת פרשת פנחס, וכבר עבר עלינו היום הקדוש של שבעה עשר בתמוז, ותהלה לאל, זכינו להתענות בו כרצונו של הקב"ה, ובזה בטח קרבנו את הגאולה השלימה, כי יש נחת רוח ושעשועים עליונים להשם יתברך, שיש אנשים ברואי מטה, שמשתתפים בהדי שכינתא בגלותא דילה, והוא מחולל מפשעינו, ועלינו נפלה חובת היום – להיות מבקרים אותה בביקור חולים, כאשר חלתה בגלות החל הזה.

והנה אשתף אותך במה שעלה ברעיוני בענין הסיפורי מעשיות של רבינו ז"ל, שנראה לי שהוא חידוש גדול ועצום, ומביא לנו עומק דעומק, בלימוד הספר הקדוש הזה, בקדושה ובטהרה, ובהתעוררות והתחזקות נפלאות להשם יתברך, כאשר היו נוהגים אנ"ש הקדושים חסידי ברסלב מקדמת דנא, להגות בספר הזה, כמו שהוגים בספרי קודש, בהתעוררות עליונה, והיו משתמשים בלשונות נדירים מן הספר הזה, כשהיו מדברים ביניהם כדי להתחזק, כי החן שנמצא על כל דיבור ודיבור של הסיפורי מעשיות, זה אין לתאר ולשער כלל, רק למי שטעם מקצת מן רדיית הדבש שיש בספר הקדוש הזה, שהוא כולו מלא סודות נוראים שאין לפענחם על פי פשוט, ורק משיח יגלה את הפירוש האמיתי שלהם, אשרי עין ראתה זאת.

כשאמר רבינו ז"ל את התורה ס' המגלה את ענין סיפורי מעשיות, ענה ואמר (חיי מוהר"ן סימן כה): הָעוֹלָם אוֹמְרִים שֶׁסִּפּוּרֵי מַעֲשִֹיּוֹת מְסֻגָּל לְשֵׁנָה. וַאֲנִי אָמַרְתִּי, שֶׁעַל יְדֵי סִפּוּרֵי מַעֲשִֹיּוֹת מְעוֹרְרִין בְּנֵי אָדָם מִשְּׁנָתָם. וחשבתי להתבונן בדיבור נורא זה, ובודאי דברי צחות של רבינו אינם בדיחות כלל, אלא יש בהם עמקות גדולה, נוראה ונפלאה עד מאד, והעמקתי לחשוב בזה הרבה, עד שזכיתי לחשוב איזו מחשבה, שנראית לי עתה כנכונה, והוא רחום יכפר.

למה מרדימים ילד עם סיפור? מה יש בסיפור שמרדים? למה הילד נרדם ולא מתעניין פתאום בהמשך… התשובה היא פשוטה, כשמפרידים אותו מן העולם הריאלי שלו, מעולם המציאות שלו לעולם של דמיון – הוא נרדם, כי הוא מאבד ענין כשהוא עייף, הוא נהנה לשמוע אבל זו שמיעה צפה כזו, מלמעלה, כי זה לא באמת נוגע לו… אך אם, למשל, היו מספרים לו על איזו פוליטיקה, שהיה מזהה בה, שהיא הסיפור שהוא עובר בחיידר – הוא לא היה נרדם, הוא יה נדרך וקשוב לשמוע מה סוף הסיפור, משום שהוא חווה את הסיפור הזה, חי אותו מחדש, כי הסיפור הזה הוא מהעולם הריאלי שלו ולא מעולם נטול מציאות ועולם הדמיון. כך בדיוק הסיפורים שמספרים אנשי העולם, יוצאים מן המציאות כדי להנות קצת, להרפות מהסבל האנושי המתמשך, ולהנות מפנטזיה לא מחייבת בכלל, ולכן העולם אומרים, ובצדק, כי סיפורי מעשיות מסוגל לשינה.

ומה עם הסיפורים של רבינו ז"ל? אני אמרתי להפך מאנשי העולם, אני אמרתי שסיפורי מעשיות מעוררים מן השינה, ואתה יודע למה? משום שרבינו, בשונה מהסיפורים של אנשי העולם, סיפוריו ומעשיותיו הם מהעולם הריאלי שלנו, מעולם המציאות הפצוע שלנו, הנשמה שלנו, כשהיא שומעת סיפור של רביז"ל, היא ממש מתעוררת, למרות שהיא לא בדיוק יודעת את פתרון החידות הגנוזות בתוך הסיפורים הקדושים והנוראים הללו, אבל נפשי יודעת מאד… הנפש יודעת, שכעת הצדיק האמת מספר את הסיפור שלה, את הסיפור הריאלי של החיים עצמם, וכל מה שעובר עליה בחייה מסופר בסיפורים הללו, אחרי כל זה אתה רוצה שהיא תרדם?!

ולא רק שאינה נרדמת, אלא היא מתעוררת בהתעוררות עליונה, היא גורמת לאדם התחדשות נפלאה, הוא רואה פתאום, שהוא מבין מה עובר עליו, הוא לא מבין בדיוק את הסודות שיש בסיפור, אבל את עצמו הוא מתחיל להבין, זה באמת כבר מדיר שינה מעיניו, משום שהוא נדהם לגלות כמה הוא לא ידע כלום על עצמו, וכמה הוא ישן את שינת השבעים שנה של החיים, מבלי שתהיה לו הזדמנות להתעורר בתשובה אל השם יתברך. תחשוב מה זה חיים שלמים, שאדם חושב שהוא מושלם, והוא פשוט ישן, כמו שרבינו ממש מתאר בתורה ההיא, שאין להשם יתברך נחת מהם…

הפתרון שמצא רבינו מעולמות עילאיים שאין לנו בהם השגה, היא אחת מהמתנות הטובות שיש בבית גנזיו יתברך, שאנו נלמד את הדברים הללו, אפילו ביום יום, מעט בכל פעם, כדי שנזכה להתקרב יותר ויותר אל הקב"ה, כי לשם זה החריד עלינו רבינו את כל החרדה הגדולה הזאת, כדי שנשוב באמת אל השם יתברך, ונהיה באמת אנשים כשרים כרצונו יתברך, שנעזוב את כל השטויות שאנו דבקים בהן, שאנו לא רוצים לעזוב אותן, נשליך את אלילי כספנו וזהבנו, שזה לא ממש חייב להיות כסף אלא גם דברים שמאד מאד חשובים שלנו, והם דוחקים את רגלי שכינת הדבקות שלנו בו יתברך, וזה כל הכוונה בהתקרבות לצדיק האמת. אוהבך ידידך מלב ונפש, שלמה ברוך בן רבקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות