{060 וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹקֵיכֶם}

הסיפור של החיים

ב' שבט תשפ"א

 

ואתם הדבקים בה' כולכם, חיים אתם כולכם היום. מלים נוראות אלו היוצאות מפי הגבורה בקדושה ובטהרה עשויות למוטט את המתבונן הכי אדיש, הדבקות באלוקים חיים היא עוצמת הקשר שלנו עם החיים, אלו שחולפים לידינו במהירות, והביטוי היחיד שלהם הוא משכנתות ושאר ענינים סאחיים לא חשובים בכלל, והחיים מה הם? ואיפה הם? ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום, חיים שיש בהם מן הנשימה האלוקית האלמותית, הם חיי נצח מושלמים, כאשר החי – חי חיי עדי עד, הדבקות בחי החיים ממשיכה חיים על הדבק, ומביאה את האדם לדרגות נעלות של חיים, נשימת חיים של הדבוק אינה נשימת החיים של העולם הזה' ניק, כמה אפשר להתעסק במעטפת, נו, כבר הבנו שכל עץ שבעולם מרמז איזה ענין אלוקי גבוה, ואנו כבר יודעים שכל המעטפת שנקראת עולם הזה, היא אכן, רק עולם שאנו חיים בו, אבל המשמעות איה היא, היכן הפנימיות האלוקית שהיא הסיבה לכל הדבר הזה, הצרחות המחרישות את אוזן הנשמה של העולם הזה, הן צרחות של ילד מפונק שבאמת חושב שכל העולם שלו, וכולם נועדו בשבילו, העולם הזה סוחב אותנו למשמעות רדודה של כאן ועכשיו, זו סכנה גדולה למהות, כי אם כל הסיפור זה להנות קצת, ולסבול תוך כדי כל כך הרבה, מה זה? אנו רוצים הנאה מושלמת, מגיעה לנפשנו החמודה אור של הנאה מתמדת, אינסופית, מתמשכת והולכת ואינה מסתיימת לעולם, דבקות מביאה את זה, לא דבקות באלוהים אחרים דמיוניים, שאפשר בטעות העון לייחס זאת לאלוהים חיים, אלא דבקות באור האהבה העליונה, בשמחתם של ישראל, בשיא הפנימיות של החיים… ננסה נא לעשות משחק של דבקות, היינו שנתחיל לנשום נשימות עמוקות, מתוך חקיקת המוח שהנשימה הזו היא אור אלוקי ממש, ונראה שזה בכלל לא משחק, כל אדם יכול להיות דבוק ביוצרו, במקום שהוא נמצא שם, אין האור האלוקי מחשיך לעולם, כי אם הוא מעניק חיים – הוא מעניק גם דבקות, כי אין חיים ללא דבקות, ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום.

הוספת הרב ברייטקוף

נמצא לפי זה, שיש לנו מבחן חותך במה אנו דבקים. אם 'חיים הם למוצאיהם' מצאנו – אות הוא כי אנו דבקים בחי החיים. ואם ח"ו להיפך – להיפך.

ואיך נבדיל בין החיים למתים ?
אם תמצי לומר – התנועה מוכיחה את החיים (כדרך, שאם אתה חושש ממשהו בחדר חשוך,  ואתה מזהה תנועה, הרי שידוע שיש שם בעל חיים כלשהו),  ואם כן, כל פעם שאנחנו מזהים תנועה (כמו תנועת הנשימה, והדופק וכד) אות הוא כי יש חיים בנו, ואנו עדים למציאות של חי החיים, עדיין אין זה מספק, כי התנועה יכולה להיות של 'חיים מתים', דהיינו תנועה הכרחית מכוח חיצוני שפועל עליה בכפיה, ואין התנועה החיים עצמם  (כדרך, שאם יש רחש בחדר החשוך, ומתברר שזו הרוח המניעה משהו בחדר, התנועה איננה מוכיחה כבר על קיום בעל חיים).
לכן בהכרח, אבחנה של חיים היא בתנועה שנעשית מכוח עצמה, בבחירתה, מכוח חיותה, ולא מכוח אחר.
אלו הם 'חיים – חיים', ולכן, כל תנועה שלנו שנעשית מהכרח ההרגלים שלנו, ההתניות שלנו, השעבודים שלנו, בהכרח היא תנועה של היפך החיים, ומצביעה על דבקות בהיפך החיים.
וכל תנועה שבאה מתוך הרצון העליון שלנו (דהיינו זה שאיננו תוצר של התניות והרגלים ושעבודים, אלא הרצון החופשי שנובע מעומק הנשמה, זה המתגלה מתוך חירות הנפש, בזמנים מסויימים, למי שזוכה, או באופנים מסויימים של חקירה פנימית יסודית המגלה את זה באופן שכלי הגיוני בפשטות ), היא גילוי של חיים אמיתיים, וממילא של דבקות בחי החיים (שהוא החיים עצמם, בחיותם היותר מגולה ומורגשת המתגשמת כרצון חופשי, מקום הבחירה,  שהוא המקום שיש בו את העליונות לאדם על פני כל הברואים,  ובזה מדמה לקונו, וזהו הצלם אלוקים שבו, כידוע ).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 מתחילים מבראשית

לקלוט את המסר האלוקי כ"ג תשרי, יום ראשון לסדר בראשית תשפ"א   פרשת בראשית פוגשת

002 לדעת טוב ורע

להשתמש בתכונה האלוקית כד תשרי, יום שני לסדר בראשית תשפ"א   ויאמר ה' אלקים הן

004 ויגרש את האדם

להתאייד אחר החטא כ"ו תשרי, יום רביעי לסדר בראשית תשפ"א.   ויגרש את האדם וישכן

005 והאדם ידע …

הזוגיות כפעילות רוחנית קדושה כ"ז תשרי, יום חמישי לסדר בראשית תשפ"א   והאדם ידע את

006 למה חרה לך?

הכעס המיותר של קין כ"ח תשרי, ערב שבת קודש פרשת בראשית תשפ"א   ויאמר ה'

012 הקשת בענן

הברית שכרת ה' עם הארץ יום חמישי לסדר נח, ד' בחשון תשפ"א   את קשתי

014 אדם יחיד בדור

להתהלך עם האלקים בדור מזוהם שבת פרשת נח תשפ"א   את האלקים התהלך נח. נח

016 פתיחת התודעה

קטנוניות שבאה בשינוי תדרים יום שני לסדר לך לך, ח' בחשון תשפ"א   כשהתודעה שלך

040 המכשול האחרון

דבור של התחזקות מוצאי שבת חנוכה תשפ"א   אַתָּה הוֹלֵךְ לְהִשְׁתַּבֵּחַ, כְּמוֹ שֶׁהָיִיתָ בְּמֵרוּץ –

046 האהבה האבודה

תיאור היאוש חנוכה תשפ"א   במקום שחווים דחיה ענקית, זריקה נוראה אל עמק תהום, הכרזת

047 שלהבת התקוה

שלהבת היאוש הבוקעת מתוכי חנוכה תשפ"א   שלהבת היאוש הבוקעת מתוכי, היא שלהבת של תקוה,

קטגוריות