בעזרת השם יתברך, ערב יום הכיפורים תשפ"א.
לכבוד האברך מאנשי שלומנו, שרוצה ומשתוקק לילך בדרך הצדיק האמת ולזכות לתשובה שלימה באמת ובפרט ביום הקדוש והנורא הזה – ר' … שיחי'.
אחר דרישת שלומך הטוב, באתי במכתב זה, להזכיר לך את מה ששנינו שוכחים וזוכרים, שוכחים וזוכרים, שיש לנו אבא אהוב בשנה, שהוא אוהב אותנו יותר ממה שאנו יכולים להעלות בדעתנו, ואף שהרבנו לפשוע ולחטוא לפניו, הוא דורש את סליחתינו, ויאמר ה' סלחתי כדבריך, ועלינו לזכור זאת בכל יום ויום, כי בכל יום עלינו לחזור בתשובה שלימה לפניו יתברך, ולעשות תשובה על התשובה הראשונה (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן ו), וכאשר נזכיר לעצמנו עתה ביום הקדוש הזה, איזה אוצר יש בידינו, ונמשיך את לבבנו היטב אל הקדושה הנוראה המתגלה בשני ימים אלו, ערב יום הקדוש ויום הקדוש עצמו, תשיעי ועשירי – נזכה לחיות את כל חיינו בתשובה, מעתה ועד עולם.
הנה עלינו לזכור היטב את דברי הרמב"ם, עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לכסלה עוד, ואמר רבינו ז"ל, שעיקר התשובה שלימה כשעובר עוד פעם במקום שחטא ולא שב וחוטא, שזו היא תשובה שלימה, ובודאי מזמנים לאדם על ידי הניסיונות שלו, בלי סוף הזדמנויות לתיקון, ובכל פעם שאנו מתמודדים עם איזה נסיון, עלינו להזכיר לעצמנו שכעת רוצים לתקן אותנו באמת, על ידי הנסיון וההתגברות האלו, ואת כל זה מקבלים היום על ידי קדושת יום הכיפורים, כי היום הוא יום וידוי, שמתוודים עוד לפני האכילה, כי האכילה של ערב יום הכיפורים היא גם סוד יום הכיפורים, וכעת עושין כפרות לפנות בוקר, וכן עוסקין בתשובה ובתפילות ובקבלת עול מלכות שמים, והטהרה בעולם מתגברת על ידי מיליוני הרהורי תשובה שנשמות ישראל מהרהרים בתשוקה וכיסופים עצומים אליו יתברך בהאי יומא רבה.
ועיקר העבודה ביום זה הוא הסליחה והמחילה, שעלינו לסלוח בפה ובלשון, והעיקר בשלימות הלב לכל מי שחטא כנגדינו, אף שיהיה החטא הכי חמור, כי "עד שירצה את חבירו" הוא לא רק תפקיד של החוטא, זהו תפקיד של כלליות העולם להביא את כל הכללות לידי רציון גמור, ולא לכעוס על אף בריה שבעולם, ולהפסיק את כל הקטנות הזו, שאחד כועס על חבירו לנצח נצחים, שאינה מידה של ישראל, כי אם עברתם שמרה נצח להם ולא לנו, ואיתא ברמב"ם על פי חז"ל, שלא יהיה אכזרי מלמחול, כי היא אכזריות גדולה ביותר למחוק את הזולת מקדושת יום הכיפורים, כי בסליחתך אתה עושה עוד איזה יהודי שיהיה שלם ונקי לפני השם יתברך, ומזה יש שעשועים וגילוי אור הכתר והרחמים שאין לשער, ומי אוהב את השם יתברך ולא יעשה בשבילו את הדבר הזה, להביא לפניו את אהובתו נשמת ישראל הקדושה, והכל בשביל אגו ופנימיות הגסות והגאות, וביום זה אנו שלמים ונקיים כמלאכי השרת, ואנו זוכים לקדש את עצמנו בכל מיני קדושות, כי מלבד החמש עינויים נשפעת עלינו קדושה גדולה ונפלאה, ולזה עלינו לדבק את עצמנו בדבקות עצומה אל השם יתברך, ולילך בדרכיו הקדושים, ולהדבק במדתו העצומה שהוא סלחן ומחלן אלפי ורבבות פעמים ביום לכל בני העולם, והוא רוצה בתשובה, מלך מוחל וסולח, וככל שאנו זוכים לסלוח לכל מי שפגע בנו, סליחה גמורה מעומק הלב, בלי להשאיר בלב שום נקודה של טינה וכעס, אנו זוכים יותר לקרבה העצומה של הקב"ה אלינו, שזהו האוצר הכי יקר שאנו זוכים לקנות ולרכוש ביום הכיפורים הקדוש והנורא, שאנו נהיים קדושים וטהורים, לבנים, צחים, זכים ונקיים כמלאכי השרת, ללא חטא כלל, בשיא הטהרה והנקיות, כמו שכתוב: לפני ה' תטהרו, שהטהרה של יום הכיפורים היא לפני ה' ממש, היינו כביכול שאין דבר חוצץ בינו לבינו יתברך, והוא דבר עליון ונורא מאד.
ההכרח לקצר ביום קדוש זה, אשר מלאכים בו יחפזון, וחיל ורעדה יאחזון, ויש עוד הרבה דברים לעשות ביום זה, והלואי שנעשה העיקר – שנזכה לשוב בתשובה שלימה ואמיתית.
והריני מאחל לך גמר חתימה טובה לחיים טובים וארוכים ולשלום, למענך אלוקים חיים, שתזכה לחיי דבקות מאירים בשמחה ובאהבה אין קץ.
ידידך נצח
שלמה ברוך בלוי