למשמעותה של בחירת הבורא
ראש חודש סיון תשפ"א
רבים מתקשים להבין את המושג עם הנבחר, אשר בחר בנו מכל עם ורוממנו מכל לשון, לפעמים נשמעים קולות שהדבר הזה דומה במשהו להתנשאות וגזענות של העדפת גזעים שונים על פי מוצאם, ויחוד אנשים מסויימים לפי קריטריונים לא הוגנים. יש כאן פער גדול בין הבנת המושג כמו שהוא, להבנתו כשהוא עובר תהליך עיכול לפי הקודים המקובלים בחברה בימינו.
מושג הבחירה כשאנו מדברים מול ה' – לוקה בחסר, משום שה' אינו נזקק לבחור, אין לו מניעים והעדפות, אין לנו צל צלו של מושג אודות הרצון האמיתי שלו לייחד לעצמו עם סגולה, אין בחירתו של ה' כמו אדם שבוחר פרי, מניח את זולתו ומבכר את מה שנראה לו שיעשה טוב, זו בחירה אנושית. וככזו, אנו משליכים אותה על רבונו של עולם, וצועקים שאיננו מבינים.
הבחירה של ה' בעם מקבלי התורה, היא בחירה שלעינינו היא נראית בחירה, אבל מצד האמת, ה' יצר יצירה מיוחדת, אחרת, שונה, במהותה ובהוויתה הפנימית משאר יצורי העולם, אין זה הגוף האחר, גם לא המידות הטובות, ואף לא התכונות והחכמה. נכון שאנו מצביעים תמיד על הבדלים גם בתחומים הללו, אבל אין זה הענין. המהות הפנימית של יהודים, היא זו, שה' פנה אליהם ותבע מהם התנהגות מסוימת, בכך הם נבחרו לשרת את ה'. כלומר, הבחירה היא לא כי אנו חמודים מאד, נולדנו ככה, ועם כל המגרעות שלנו, הניחו על שולחננו ספר תורה, וכשאנו בוחרים בו, אנו עם הנבחר – עם הבוחר.
אין ברשימה זו נסיון להקיף את הדבר הגדול הזה, בחירת ה' בעמו ישראל באהבה, אלא רק לסקל את הקוצים הסובבים את השושנה העליונה, חוסר ההבנה שלנו במושג הבחירה, הוא חוסר בסיסי בקיום היהדות. אך עינינו רואות, כי ה' 'בוחר' כביכול הרבה, הוא בוחר אנשים עם תכונות שלא נתן לזולתם, יש אנשים מוצלחים ודרכם בחייהם קלה, ויש אנשים בעייתים מלידה, יש מכוערים ויש יפים, יש רעים בטבע ויש טובים בטבע, ילאה הזמן לפרט את כל הבחירות של ה' בבוראו בני אדם, אין לנו שמץ בסיבות הללו, אבל מסבב כל הסבות מנהל את חייו של כל אחד לפי תיקונו העתידי והנצחי.
גם כאשר ה' בחר בעמו, ומי שמאמין בקבלת התורה, מבין שבאורח מציאותי – התרחשה כאן בחירה, בורא עולם בחר בעם אחד מתוך כל העמים לתת להם את תורתו. יחד עם זאת, כל אדם, בכל האנושות כולה, ברגע שיחליט, שגם הוא "העם הנבחר" – זכה לו, הוא מוזמן ויכול להצטרף, בבחירתו הוא, וגם אם לא יבחר בכך – לא יפסיד כלום ולא ייענש, זו היא בחירה אמיתית. הנבחרות שלנו מלידה, היא מתנה טובה שנתן ה' לבני בחוניו. אבותינו הקדושים כה הרבו לחזר אחריו, עד שקיבלו את המתנה הזו, שזרעם יקבל את התורה מפי הגבורה. אך לא נמנעה האפשרות לכל יציר נוצר להצטרף ללגיון של מלך, ופשוט לעשות כל מה שבני האבות עושים, ויהי ליהודי שלם.
יתירה מזאת, אלו המצטרפים, הגרים וכו', מקבלים מעמד יותר גבוה מסתם יהודי, יש מצוה מיוחדת של אהבה "ואהבתם את הגר", לאהוב את מי שבחר בלהיות גם הוא עם הנבחר, כי זה מורה על מעלתו הנשגבה, וכן גם יהודי, כאשר יסכים להבין שהוא אחרת, ששרשו אחר, שהפוטנציאל הרוחני הקדוש הגלום בפנים, אף כי הגולמיות שלו גורמת לו לתרדמת פנימית, אין הקוד הזה מופעל, היהדות הנשגבה שקיבל ממתינה לגילוי, אך כאשר יסכים – יהיה גם הוא נבחר שבנבחרים.