מכתב שבעים
בעזרת השם יתברך, יום חמישי קודם סוכות תשפ"א.
לכבוד האברך היקר והנעלה מאד, ר' … שיחיה נצח.
הנה מתקרבים הימים המקודשים, ימים של שמחה, ימים של דבקות הבורא, ימים של אהבה גמורה להשם יתברך, ושמחת השם יתברך בנו, ורואים איך נשמות ישראל מוסרים נפשם על קניית הארבעה מינים והקמת סוכות מפוארות, בכל רחבי תבל, ואף שהזמן קשה כעת, אין נשמות ישראל מוותרות על הדבקות שלהן בחי החיים בו יתברך, וזה על ידי הנקודה הפנימית המרגשת באור הגדול של האתרוג, כמו שאמר רביז"ל בפירוש בשיחות, שכלל ישראל אי אפשר להטעותם והם מרגישים את האמת שיש במצוות, ולכן מוכנים, אף אלו שאין להם שום חלק בסודות התורה, להוזיל ממון הרבה על אתרוג, ויש כעת שעשועים נפלאים בשמים מכל זה, עין לא ראתה.
רציתי לעורר אותך, ואין מעוררים אלא למתעוררים, שצריך מאד לשמור על כבודם של ישראל, ולא לדבר נגד אף יהודי ואף עדה מישראל, אף שלפעמים הדם רותח, ורוצים לדבר בגנות מי שחושבים שזה ממש מותר, וממש חיוב אפילו, למען נלמד שלא נהיה כמותם וכו' (ועוד תירוצים למכביר שלא חסרים להבעל דבר הרשע), מלבד חטא ואיסור לשון הרע שהוא חטא חמור ביותר, יש בזה, ובפרט בעידן הזה – צער גדול לקודשא בריך הוא שרוצה בטובתם של ישראל, וצריך לדעת, שלפעמים האדם דן את עצמו בזה שדן את אחרים, כמו שהזהיר על זה רביז"ל, על פי המובא בשם הבעל שם טוב, בסוד ונפרעין מן האדם מדעתו ושלא מדעתו, ובפרט אחר הימים הנוראים עלינו לקבל על עצמנו קדושת הדיבור בענין הזה, ולכבד כל אדם מישראל ולראות את האור הגדול הבוקע מנשמתו, להאיר את כל העולם כולו, ואם היינו יודעים מעלת האיש הישראלי היינו מתייחסים לכל אדם אחרת לגמרי, כי זה הכל תלוי במודעות פנימית ובידע רוחני עמוק, אשרי מי שאוהב כל בריה, מקרב כל בריה, ולעולם אינו מטיל דופי בנשמות ישראל.
איני זוכר אם כתבתי לך או אמרתי לך ענין שעלה ברעיוני ביום הכיפורים הזה, על פי מה שאמרו חז"ל לגבי אונאת דברים, אם היה בעל תשובה – לא יאמר לו זכור מעשיך הראשונים… שזו דרך התשובה האמיתית, שכאשר אדם רוצה להיות בעל תשובה, היינו לפתוח בדרך התשובה, צריך לסגל לעצמו ניתוק מוחלט מן הרוע העולמי, ומכל מה שעבר עליו, הן אמת שצריך להתחרט ולעשות תשובה, ולקבל על עצמו שלא ישוב לאוולתו עוד, אבל צריך לנתק את הקשר שיש לו אל הרע, כי ככל שהוא שם – הוא עדיין מתבוסס בדמו בקיא הצואה של החטא, אבל כשמלמדים אדם דרך התשובה הנכונה, זהו להסתכל קדימה ולשכוח מעשיו הראשונים, היינו שמרוב שישוב בתשובה, לא תהיה לו שום שייכות אל מה שהיה בזמן הקודם, ולא יהיה מזוהה עם זה כלל, אם היה בעל תשובה לא יאמר לו – שלא יקח כזו דרך התשובה, של "זכור מעשיך הראשונים" שכל הזמן מתעסקים עם הרע שהיה וכו', אלא להתחיל מחדש, ולשכוח הכל, כי השכחה דקדושה היא חשובה מאד, כמבואר בשיחות הר"ן סימן כו, והלואי ונזכה להיות אנשים כשרים באמת.
כאשר השם יתברך רוצה להכניס אותנו אל ביתו, היינו הסוכה הקדושה, עלינו לנתק את כל השייכות לכל דבר מטונף וחסר טהרה, חס ושלום, כדי שנשב מסבים במושב המלך ברוח טהורה, בלי הטינופת של החטאים, שזה סוד הסמיכות של יום הסוכות הקדוש ליום הכיפורים, שנבוא נקיים לשולחן המלך.
הלואי שנזכה לחשוב על הדברים האלו לעומק בימים קדושים אלו, שכבר נהיה במקום החדש והנקי שלנו.
בברכת הכנות קלות ליום טוב הקדוש, בשמחה ובפנימיות
ידידך עוז
שלמה ברוך בלוי