מכתב שבעים ושנים
בעזרת השם יתברך, מוצאי יום ראשון דסוכות תשפ"א.
לכבוד אחי היקר, חברי וידידי, ר' … שליט"א.
הנה עבר עלינו היום הקדוש הזה, בתכלית השמחה והאהבה, וזכינו בפעם הראשונה לעשות תפילות יפות ביום טוב הקדוש הזה בבית מדרשנו, והיה לי נחת גדול, כי התפלות היו בתוקף התפארת המתאים לאנשי שלומנו, וברוך השם ישבנו היום בבוקר בסוכת בית המדרש ולמדנו מתוך הספר הקדוש סיפורי מעשיות, ודברנו אודות הבת מלכה שהיה לה יופי כזה שאין זה ממין אנושי, ואמרתי, שהיופי והפאר והחן של כל העולם כולו, שהוא היופי של הצדיק, הוא לא ממין אנושי, כי אי אפשר להסביר בדרך אנושית את מה שקורה בעולם מענינו של רבינו הקדוש מוהר"ן זי"ע, איך שנעשה רעש גדול בעולם, והמופתים הגדולים שעושה עם נשמות ישראל, שמחדיר בהם, ואף ברחוק שברחוקים, חשק ותשוקה נפלאים כאלו לעשות רצונו יתברך, עד שאי אפשר באמת להסביר באמת את היופי הזה באותיות פשוטות, כי הוא למעלה מטעם ודעת ממש.
ובסעודה שלישית גם אתה היית, ונחזור אתך על הנקודות שלמדנו אז בתורה רס"ו, ודברנו מענין ההבדל שבין אדם לבהמה, שהאדם יונק ממקום בינה, היינו בינה אימא עלאה תשובה, שבחג הסוכות אנו זוכים להיות בחינת אדם, שיודע שאין לו כלום חוץ מהשם יתברך, והוא מוסר הכל אליו יתברך, וגם כשבונה בית, יודע שאין לו שום בית בעולם כלל, כי הכל שלו יתברך, ואין מקום בעולם שאינו תכלית גילוי האלוקות, שזה סוד הסוכה – ענין דירת ארעי, שיודעים שיש רק השם יתברך בעולם, ואין שום קביעות מקום בזה העולם, ובבחינה זו אין באים לידי סכנה על ידי בניית הבית, כי בונים את הבית לשמו ולזכרו ממש, כמו שרביז"ל אומר בהתורה שצריך לבנות בית על ידי חכמה, והרי חכמה היא ביטול אליו יתברך, בסוד כח מה, שיודע שהכל שלו יתברך וכו'.
וגם דברנו שמסוכה יוצאת התורה, שרבינו אומר בתורה הזו, ששבועות וסוכות הם ענין אחד ממש, והרי בתורה שלאחרי זה, רס"ז, אומר רביז"ל ששבועות רפואה להריאה, ואנו צריכים יותר מכל שהשם יתברך כבר יסיר את המגפה הרעה הזו של הקורונה, ונזכור שיש השם יתברך בעולם, ותהיה רפואה להריאה של נשמות ישראל, וזה אותיות יראה, שנזכה ליראת שמים באמת – לירא ולפחוד ממנו יתברך, שלא נעשה שום חטא כלל מעתה ועד עולם.
ודברנו גם מסדר דרך הלימוד של רביז"ל, שצריך לעשות שיעורים קבועים בכל חלקי התורה, חומש רש"י, נ"ך, משניות, בבלי, ירושלמי, תוספתא, מדרש רבה, מדרש תנחומא (ועוד מדרשים מכל מה שיבחר), רמב"ם, טור, שולחן ערוך, זוהר הקדוש, תיקוני זוהר הקדוש, ליקוטי מוהר"ן וליקוטי הלכות. וצריך לדעת איך לומדים תורה, שצריך ללמוד בשביל השם יתברך, ולא ליפול מזה, כי כאשר לומדים בדבקות הבורא, יש להלימוד כל מיני תענוג עליון, ואי אפשר לתאר את עומק העונג שבזה, ואתה ידידי אחי, ראה לקבל על עצמך שהשנה הזו אתה לומד הכל כמו שצריך, ובלי תירוצים, כי אם תחיה עם תירוצים – תבוא לשמים אחר ימים ושנים, ומה יהיה בידך? תירוצים? בודאי שאתה רוצה לשבת וללמוד, אבל צריך שתדע, שאם לא מתחילים עכשיו – הרי שאין סיבה שיעברו הימים והשנים ופתאום תזכה לזה… לכן אזור כגיבור חלציך ותעשה הכל כדי שיהיה לך זמן וישוב הדעת לעסוק בכל השיעורין כסדרן כרצונו של רביז"ל, וכמו שהרעיש על זה מוהרא"ש ז"ל את כל העולם, כידוע לך.
היום בעת סעודת אושפיזין דאברהם אבינו דברנו הרבה אודות מצוות הכנסת אורחים של אברהם, שמי שמדייק בפרשת וירא, מבין שהיה גאון עולם בשיא השלימות של מצוות הכנסת אורחים, ואיך שהיה בבית שלו מקום ומעון לגילוי האלוקות, אשר נדיבי עמים נאספו עם אלוקי אברהם, כי הוא הכניס בעולם ענין הנדיבות לב, שאדם יאהב את קרבת אלוקים, וישתוקק מפנימיות לבבו לעשות רצון קונו ולא יחוש בכפייה או בהגבלה, ונדיבות הלב הזו, גמרה להם להקראות על שם אברהם אבינו, כי הכל בכח הצדיק בחינת אברהם אוהבי, ולכן הם מכונים דייקא "עם אלוקי אברהם", והבן. והיה לי הרבה דיבורים בזה, אך ההכרח לכתוב בקיצור.
שיהיה לך חג שמח ומועדים לשמחה, חגים וזמנים לששון.
המאחל לך כל טוב
ידידך
שלמה ברוך בלוי