בעזרת השם יתברך, היום הגדול והקדוש הושענא רבה תשפ"א.
שלום רב לידיד נפשי, מקורב אמיתי לרביז"ל …. נרו יאיר.
תמיהה יש לי על עצמי, שביום גדול וקדוש כזה, יום נורא הוד כמו יומא דערבתא, יום הקדוש של הושענא רבה, אני יושב וכותב לך, ומלאכים בו יחפזון, ויש רעש בכל העולמות, והזעקות של נשמות ישראל הושענא הושענא הושענא, מחוללים נפלאות בכל העולמות, ויורד שפע קדוש על העולם כולו, ועלינו להתחזק מאד ביום הזה, ולכן ישבתי לכתוב לך, שתדע, שהיום הזה הוא יום נפלא מאד בשבילנו, כי אנו נשאבים אל הקדושה הזו שלא לפי מעשינו כלל, רק אנו זועקים מעומק הלב, אהה רבונו של עולם, העלף אונז שוין טאטע, אין לנו על מי להשען כל אם עלינו אבינו שבשמים, אין לנו כלום מלבדך, ולמי נתלונן ונבכה אם לא אליך, תתברך ותתעלה.
רבינו ז"ל מביא, שהושענא רבה הוא דיבור בלא דעה ושמחת תורה הוא דיבור בדעה, ועלינו לעבוד את השם יתברך עם זה, כי יש לפעמים זמנים שאין לנו מח לדיבור, ואנו בבחינת ערבה, שאין לה טעם ואין לה ריח, והיא מבויישת ונובלת, אבל הערבה דומה לשפתיים, לגמגם בה בגמגומא דלא ידע, יש לנו אפשרות לפתוח את הפה ולדבר אליו יתברך, כי שמע אל תפלת הערער ולא בזה את תפלתם, אין תפלה אחת הולכת לריק, ואם היו בני העולם יודעים זאת באמת, והיו מתפללים מעומק הלב, ממש מעומק הלב, מהפנים של הפנימיות של הלב, מהמקום הכי פנימי, מהחדר הכי נסתר בלב, משם לגייס תפלות וזעקות להשם יתברך – היו נושעים ממש בכל מה שהם צריכים. וענין התפלה הוא כל כך פשוט אבל כל כך נעלם ונסתר מעיני האדם. כי גם המאמינים בו יתברך, שלוקחים תהלים לידים, לפעמים עושים זאת בלית ברירה, בבחינת אין לנו על מי להשען, אבל צריך לדעת, שענין התפלה הוא ענין שבלכתחילה, שכל מה שאנו צריכים – אנו פונים אל השם יתברך, ממש לכתחילה, עוד לפני שפונים לעשות משהו בעולם בדרך של השתדלות, כי התפילה היא הקיימא לן האמיתי, מה שפועלים בשמים על ידי תפלה, הוא הטוב הגמור והשפע הנכון בעולם. ולזה בא הושענא רבה, הושענא הגדול, שהגדול יושיע לעם הגדול ישועה גדולה, והכל על ידי הדיבור והצעקה אל השם יתברך.
וזה היה כל ענינו של דוד מלכא משיחא, שהיה בדיחא דמלכא כמבואר בזוהר הקדוש פרשת משפטים, שעל ידי תפלותיו הקדושות, העלה נחת רוח למרום, והיה ממתיק את הדינים, כי כשמקלסים למלך בשעת הזעם אינו מרוצה, אבל אם הקילוס עולה – זה סימן שאין זעם כלל, וזו סגולתו של ספר תהלים – שמבטל את כל הקטרוגים ואת כל הדינים, וגורם, כביכול, שמחה גדולה בשמי מעונא דשמיא, שאין לך טוב יותר מזה, כאשר אדם בא להשם יתברך, ומתחיל לשבח אותו יתברך, ומתוך כך צועק אליו יתברך, וכשהוא מקלס ומשבח – הוא עושה זאת לשמה, מתוך התפעלות, ולא כי עוד רגע הוא עומד לבקש משהו, אלא בתכלית עומק הפנימיות שבלב, וכן כשבא לזעוק במר נפשו על מה שעובר עליו בגשמיות וברוחניות, אינו עושה זאת "בלית ברירה", כי מה יעשה חוץ מתפילה וכו', אלא שידע שסוד התפילה הוא סוד הבריאה ממש, והוא תכלית ושלמות תיקון האדם והעולם, בסוד ואדם אין לעבוד את האדמה, ופרש רש"י, שלא היה בעולם אדם שיתפלל שירדו גשמים, כי התפילה היא ממש מפתח לכל הבריאה כולה, ואין עוד שום טוב חוץ ממנה, והיא פועלת ממש בפועל בעולם דברים נפלאים, רק שצריך שתהיה התפלה באמת, כמו שכתוב קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת, וביום הזה, יומא דאושפיזא דדוד מלכא משיחא, מקבלים את הכח של התפילה, הכח הפשוט והתם, אבל נוכח ועוצמתי מאין כמוהו. כל מה שקורה בעולם, הצלחה של תרופות, ושגשוג כלכלי, והתרוממות רוחנית, ונחת מהילדים וכו', כל זה בא על ידי מנהל העולם, היחיד והנאמן, יתברך שמו, ולמה שלא נבקש ממנו ונתחנן על נפשינו, שהוא יסדר את כל הדברים, הוא יעשה את הטוב הגמור, הוא ישלים את כל חפצינו, וכל זה על ידי שנדע, שהקב"ה מנהיג את העולם, ואין עוד מלבדו ממש.
השתדל אחי, שלא להיות בטלן ביום הקדוש הזה, כי ביום הזה נפתחים שערי מעלה, ושערי תפלה פעורים לרווחה, ונשפעים אוצרות רוחניים וגשמיים על ראשי עם קודש, שמבקשים בעדם ובעד כל העולם כולו, גורן מגזם, דגן מדלקת, ועוד מה שמבקשים על כל פרטי הבריאה, כי נשמות ישראל יודעים שעל ידם מתנהג העולם, ותפלתם פועלת באמת בשמי השמים העליונים. ועל כן, גם שלא בשעת התפלה, במהלך הסעודות וכו', עד הרגע של שמחת תורה, תדע, שיש לך הושענא רבה קדוש, וכל רגע שבו אפשר לפעול נוראות, וזכור דבר זה היטב.
וכאשר יתקדש היום, ויכנס לעולם חג שמיני עצרת ושמחת תורה, תהיה בשמחה עצומה, ותכניס בלבבך שמחה בכל מיני פעולות שבעולם, ותרקוד דייקא בריבוי, ותפזז ותכרכר סביב התורה הקדושה ששמחה עם נשמות ישראל היום, ואל תסתכל על שום בריה שבעולם, המסתכלים על ריבוי הריקוד כשגעון, ותדע, שאפשר לפעול נסים ומופתים ממש ביום הקדוש הזה, ובפרט בשעת הריקודים והשמחה, שאתה יכול ללחש בפיך תפלות חמות מעומק הלב, והכל יתקבל ברחמים וברצון לפני שוכן רומה.
המאחל לך פתקא טבא ושתכנס לחיים טובים ולשלום ותפקד בדבר ישועה ורחמים בכל המצטרך.
הכותב בחיל וברעדה מקדושת היום.
ידידך עוז
שלמה ברוך בלוי