מכתב שמונים ושבעה
בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר נח, ל' תשרי, א' דראש חודש חשון תשפ"א.
לכבוד אהובי אחי, ידידי ורעי היקר, האברך המוכשר לעבודת השם יתברך, ר' … שיחי'.
הנה אנחנו מתחילים חודש חדש, ועוד החודש המיוחד הנושק לחודש ההתקרבות שלנו אל אבינו שבשמים, וכבר אמרו צדיקים על חודש מרחשון שנקרא כן על שם שהוא מרחשון שפתינו תפילות ופיוטים של ימי האורה, ועלינו לשבח לאדון הכל על שהחיינו וקיימנו לראות את האורות העליונים הללו, ולהיות מאנשי המלך השם שעובדים לפניו כל הימים, ועלינו לנסוע אל השנה החדשה הזו, מלאי השתוקקות פנימית לקרבת אלוקים לי טוב, לעשות את הטוב בעיניו יתברך, ולהיות מהנאמנים אליו כל הימים.
תראה את נח הצדיק, שחי בדור כל כך מזוהם ומטונף, גזל ועריות בתכלית הדיוטא התחתונה, והוא מתהלך בתומו ובצדקו את האלוקים, האם פעם התבוננו בדבר הגדול והנורא הזה? את האלקים התהלך נח, מה הכוונה להתהלך לפני אלקים, ואיך זוכים לזה, ובניית התיבה היא שיעור נפלא בשבילנו, כשיהודי עסוק כל הזמן בביצור החומות, להבין היטב שיש מבול בחוץ ועלי להגן על עצמי מכל וכל מהצרות הללו, שאין צרה כצרת הנפש המתרחקת מבוראה, ועלינו לחשוב מחשבות כל הימים איך למגר את תופעת הצרה הזו, שעולה על כל הצרות, והיא סיבת כל הצרות, ונח היה עסוק בכל פטיש שדפק על מסמר בבנית התיבה, בתודעה העמוקה הזו של להנצל ממי המבול, עד שזה גרם לו להיות איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלקים התהלך נח.
בחיים אנו תמיד הולכים ומתהלכים, לפעמים אנו מתהלכים מנותקים מהאמת שלנו, ולפעמים אנו מתגעגעים לחיבור מחדש, אבל אנו הולכים ומתהלכים, אשרי האדם שפגש בחייו את האלוקים, אשרי מי שיודע שהאלוקים מודד את פסיעותיו, והוא זוכר שאין לעשות שום עשיה בלי רצונו של הקב"ה, בלי הדבקות האמיתית בחי החיים.
התבודדות ותפלות הן התיבה של נח, כידוע בשם הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, אי אפשר להנצל ממי המבול בלי הדבקות של האדם בהשם יתברך, שתמיד שפתיו ממללות תפלות, שירות ותשבחות להשם יתברך, הוא זה שיכול להנצל מהמים הזועפים של המבול, המים הזידונים הללו, ששוטפים את כל כולנו, ולא נותנים לנו להרגיש את הקב"ה, לא נותנים לנו את האויר והחמצן שלנו לחיים הפשוטים שאי אפשר לחיות אותם בלי הקב"ה, כלל וכלל וכלל, ואיך חיים את החיים בעולם הזה בלי שיא הדבקות של הקב"ה, שאנו יכולים ומסוגלים, בתור זרע אברהם יצחק ויעקב לזכות לזה, רק אם נרצה באמת.
מוהרא"ש ז"ל היה חוזר הרבה על מאמר אנשי שלומנו, שאלמלא לא אתינא להאי עלמא כי אם להתוודע מן העצה של תפלה והתבודדות – כבר היה כדאי, ומכל שכן שיש לנו עוד ועוד עצות נוראות ונפלאות להתקרב אל השם יתברך בכל דרגה שהיא. אבל כל העצות צריך לעשות מהן תיבה, להכנס לתוך תיבת התפילה, ולדעת שרק כך אנו יכולים לשרוד את מי המבול של האוירים הטמאים של זה העולם.
אחי אחי, הנקודה של נח, היא הנקודה של שבת קודש, שלמרות שהיינו כך וכך כל השבוע, באה נקודת שבת ומסירה את הלוט מהמקום הפנימי הקדוש שלנו, ומראה כמה אנו קדושים כן, היא נקודת הנקודות של הקדושה של יהודי, שהקדושה לא רעה אליו, היא לא מתנכרת, היא שיא השיאים של הטוב הגמור, של הנוחות הפשוטה של החיים, נח מגלה שלהיות צדיק וקדוש זה טוב, ונעים מאד מאד.
אשריך אחי שאנו זוכים ככה לדבר
זה חלקנו בחיים
אני אמרתי אלוקים אתם
הכ"ד ידידך עוז
שלמה ברוך בלוי