מכתב תשעים וחמשה
בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר לך לך, ח' בחשון תשפ"א.
לכבוד האברך היקר והנעלה, אשר רוצה לכסוף ולהשתוקק אליו יתברך בלב שלם, ה"ה ר' … שיחיה נצח.
הנה היום אני נוסע אל ציון המצוינת לחתן את בתי תחי' בעיר אומן יצ"ו, וכל הענין הזה הוא פלא על גבי פלא, סתרי נסתרות שמבראשית, שהעולם השתגע לגמרי, והנגיף מבלבל סדרי עולם, וצריך לברוח כדי לעשות חתונה, ועם זאת באות המחשבות, שהלוא אין דבר זה ריק כלל, כי אכן, זהו בית המנוס שלנו בעתים הללו, בדורות האחרונים, שהשקר כה גבר בעולם, ואין לנו על מי להשען כי אם על אבינו שבשמים, ועל זכות צדיקי אמת שעבדו אותו יתברך במסירות נפש הכי גדולה, ולרצות להשתוקק אחריו יתברך, ולזה אנו זוכים בכל פעם בציון רביז"ל, שאנו בורחים מדי פעם שמה, ובפרט בימי הכסא, ימי ראש השנה הקדושים, שאז אתין ומתכנשין כל נשמות ישראל אצל הצדיק האמת העושה ראש השנה, ואף מי שאינו מגיע בפועל ממש, נמשכת עליו הארה עליונה מהראש השנה של הצדיק, כי כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלו.
בפרשה זו עלינו להתבונן מאד בדמותו של אברהם אבינו עליו השלום, כמו שרבינו אומר, שכל יהודי שרוצה להתקרב להקב"ה הוא בחינת אברהם, ועלינו לראות את עצמנו בתוך הפסוקים האלו, כי אין אנו לומדים סיפורים, אלא לומדים תורה, והיינו שבכל פעם שכתוב ויאמר ה' אל אברם וכו', זה ויאמר ה' אליך, ממש אליך, כי כוחו של אברהם רחימא גנוז ומקופל ועלוף בתוך כל נשמה של כל אחד ואחת מאתנו, כי יהודי הוא בחינת אברהם, כמו שאומר רביז"ל שם, מלשון אבוא רם, שאדם משתוקק להשם יתברך, ורוצה להגיע אל רם על כל רמים, ולבטל מעצמו כל מיני ספקות שהם בבחינת עמלק, שהוא גם כן בגימטריא רם, וממילא כל אדם, שזוכה להניע את רצונותיו ושאיפותיו להתגלות כבוד שמים עליו, אזי הוא באמת מאד מקבל סיוע מלמעלה, רחימותא דרחימותין, תכלית הטוב האמיתי של השם יתברך, הכל מתגלה אליו, הכל בא אליו, ואין שום דבר נמנע ממנו, כי אברהם אבינו היו לו שכליות ולימודים נפלאים בלימוד האמונה הקדושה, עד שכל אחד שהיה מדבר עמו, היה נשפע עליו אור אמונה ודבקות אמיתית בו יתברך, ואשר על כן, כל מה שכתוב על אברהם אבינו, עלינו למצוא זאת אצלנו, וממילא להתפלל תפלות על זה, שנזכה שתושלם אצלנו נקודה זו של אברהם אבינו, ונקודה נוספת וכו', וכן על זה הדרך, כי כן כתוב בדברי חכמינו הקדושים שצריכים לומר, מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי, וזו הדרכה לנו לדורות, שעלינו לחשוב איך מאירה ביותר וביותר הארת אברהם אבינו עליו השלום, שעל כן אנו לומדים תורת השם המדברת ממנו, וכאמור.
אך תנאי יש בדבר, אברהם אבינו, בנו רחימו של קודשא בריך הוא, מקבל דרישה חד משמעית, לפרק את כל מה שבנה, את כל הקשרים החברתיים, את כל הפעילות הענפה למען פרסום וגילוי כבוד שמו יתברך, ולך לך מארצך, וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך, כאן טמון רמז עמוק מאד, כי אדם צריך תמיד להסתכל כלפי מעלה, לראות תמיד מה רצון ה', ולאן שיראה לו השם יתברך – שם ילך, ללא שום היסוס, וללא שום אגו ורצון עצמי, אלא עושים רק מה שיעלה מזה נחת רוח למי שאמר והיה העולם. זהו הלימוד של אברהם אבינו, שכבר נלמד בתוככי נשמתינו, כי אנו זרע אברהם, והטבע היהודי העתיק מקנן בלבנו, וענינו הוא להמשך אחר רוחניות, חיות אלוקות, בדבקות הכי גדולה בו יתברך, וגם אם אנו כמו שאנו, אבל בפנימיות לבבינו, רצונינו ותשוקתינו לעשות רצונו יתברך, וממילא, אם נציץ ללב, ואם נאמין בדבר זה גופא, אשר יש בנו אמונה, ואנו כבר קרובים מעצם היותנו אל האור העליון של גילוי אלוקות, אלא שעלינו להסיר מעלינו את המסך המבדיל, את הטומאה שדבקה בנו, אבל היא רק בדבקות חיצונית, כי בעצם העצמיות הפנימיות התוכיות, אנו קרובים מאד אל השם יתברך, ואין בינינו לבינו שום הפרש כלל, כי נשמתינו אצולה מחלק אלוה ממעל ממש, ולא שום דבר אחר יכול להוות מונע ומפריד אותנו מן השורש שלנו.
אהובי אחי, שמא חשבת למה עלינו לדבר בכלל על הדברים העמוקים הללו, כי זה חשוב מאין כמותו בשביל להניח הנחה קבועה בלבנו לנצח, שאנו עשויים ואצולים מעצם האצילות העליונה, וקדושתו למעלה מקדושתינו, בסוד תנו עוז לאלוקים, על ישראל גאוותו, ואנו גאוותו של הקב"ה, ואז יהיה לנו חשק עז להתבודד וללמוד, להתפלל ולרקוד, על נקודת יהדותינו ושמחת המצוות וכו' וכו', מכל שכן שלא נשרוף את החיים בדברים של מה בכך, בעבירות ודברים בלתי רצויים חס ושלום, וכן להקפיד ולכעוס ולהתקוטט ולמרר את החיים בחנם, ולבכות על עולם שאינו שלנו, כלשונו של מוהרא"ש הקדוש ז"ל, כידוע.
אחי, אחי, חזק עצמך מאד להיות איש כשר מאד, כי אתה מסוגל לזה, ועוד נדבר הרבה בדברים הללו, אשרינו.
הכ"ד ידידך עוז החפץ בטובתך הרוחנית
שלמה ברוך בלוי