מכתב מאה שלושים ושלשה
בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, ט"ו בכסליו תשפ"א.
לכבוד אהובי אחי היקר והנעלה, מוהר"ר … שיחי'.
צריך שתדע, כי אין עוד בעולם שום תיקון יותר גדול מלימוד התורה הקדושה, וככל שאנו נכנסים אל תוך הלימוד, אנו זוכים לדבק את עצמנו בו יתברך בתכלית הדבקות, כי התורה הקדושה היא חכמתו ורצונו יתברך, וכשאדם לומד תורה, יום אחר יום, שבוע אחר שבוע, חודש אחר חודש, שנה אחר שנה, במשך הימים והשנים מוחו נדבק בהשם יתברך, והוא רוצה להתקרב להשם יתברך, וכמו שרביז"ל אומר בספר המדות: על ידי הלימוד נשברים כל הכפירות. כי אדם שאינו לומד תורה, אזי הבעל דבר מכניס בלבו עקמומיות נגד התורה הקדושה, ואינו יכול לקבל בלבו את האמונה הקדושה, וכל זה כי לא למד תורה, וחשב שאפשר להתדבק בהשם יתברך בכל מיני דרכים אחרות. ומובא בליקוטי מוהר"ן על אחד שדיבר עם רביז"ל אודות התקרבות להשם יתברך, וצוה לו ללמוד, ואמר לו, הלוא איני יכול ללמוד, וענה ואמר לו רביז"ל, על ידי התורה אפשר לזכות לכל הטוב שבכל העולמות. היינו שכל התפילות שלנו, הן שנזכה ללמוד תורה, ומוהרא"ש ז"ל פעם דיבר על אויסגעבעטענע שיעורים, שאדם מבקש מהשם יתברך, זכני ללמוד ביום הזה את הענינים הללו והללו, וכך ללמוד עוד ועוד על ידי תפלה, כי על ידי תפלה אפשר לזכות לחשק התורה, ולהתמדת התורה, וגם פתאום האדם לומד שיש לו הרבה זמן ללמוד תורה, ואשרי אדם אשר אינו עוזב את התורה הקדושה אף לרגע אחד.
בישיבות לפעמים שמים יותר דגש על ההספקים מאשר על אהבת התורה, שבחור ישיבה ידע, שכל מילה שהוא פותח פיו בתורה עולה עד אין סוף, והוא נוגע ברגע נצחי, ומה עושה התורה למי שלמד בה, אין לתאר ולשער, כל תכונות הנפש שלו מתעדנות, והוא זוכה לאור גדול בחייו, לפנימיות קדושה מאד, והוא רוצה להתקרב בכל פעם להשם יתברך, כי יש לו מוחין של תורה, מוחין של קדושה. וכיון שזה מאד מסוכן בדורינו, כי יש המון שיטות ודרכים, ודיבורים שונים וכו', אבל מהעיקר אין מדברים, ובמיוחד לא איך שרביז"ל מדבר על תורה, ועל החיוב הגדול לשבת וללמוד, ולחטוף כסדרן טוב אמיתי ונצחי בכל מקצועות התורה הקדושה, ואף אם יש זמנים שאינו יכול להבין ולעיין, עליו לומר את הדברים בזריזות וכו', והעיקר שלא לעזוב את התורה כלל, אפילו רגע אחד בחיים, ואף במקום ובזמן שאין יכולים ללמוד בפשיטות, המח יכול לשוטט בחכמה העליונה, לחשוב על איזה פסוק או מדרש, ולנסות לחדש חידושי תורה נפלאים, כל אחד כפי יד השם הטובה עליו, ואת החידושים האלו – השם יתברך כותב בשמים, ויש מזה שעשועים גדולים אצל הקב"ה, כי הנה מסתובב אדם בעולם, מלא גשמיות ונסיונות, והנה האדם ממשיך את עצמו מהמקום שהוא נמצא אל השם יתברך, והוא חושב מחשבות של אמת, של קירבה והתרפקות, שכל זה נכלל בכלל לימוד התורה וחידושי תורה, כי גם חידוש באמונה הוא חידוש קדוש, ועלינו לשבח לאדון הכל, שנתן לו הזדמנות לעבוד את השם יתברך בכל מצב שהוא, שלא יהיה רגע אחד בלי עבודה ובלי דבקות.
ועל כן ראוי שתחזור לכל שיעוריך הקדושים, וכבר קבע לנו מאור עינינו ז"ל, חמשה עשר שיעורים קבועים בתורה, ואם אתה תשכיל ללמוד אותם בכל יום, במשך הזמן הקצר, לטווח הכי מידי, אתה תרגיש שאתה נהפך לאדם אחר לגמרי, כאשר תעיד בעצמך על הימים שזכיתי לחטוף את הטוב הזה, כמה אור היה בלב שלך, כמה נעימות הרגשת ללא סוף, כשלמדת תורה, וכל יום היה יום עם עשירות רוחנית נפלאה כזו, והיית בשמחה גדולה, והרגשת קרבת אלוקים אופפת אותך, כי כך היא המידה, כשלומדים תורה – מרגישים את הקב"ה, וכמובן אם לומדים עם אמונה ודבקות ולא סתם כדי שיקראוני רבי וכו', ואחר כך עזבת את קצת מהדברים כי אתה נהיית עסוק וכו', וטוב שאתה עסוק, כי העסק התמידי משכיח מן החטא וכו', כידוע, אבל אני מרשה לעצמי, מחמת אהבתינו הישנה, לקרוא אליך שוב, שתתבונן בחייך, ותראה, שאם רוצים באמת ללמוד, מעט או הרבה – זוכים לזה באמת, ורק שלא תטעה את עצמך, כאילו יש דברים יותר חשובים בחיים מתורה. ותדע, כי החיים עם התורה הופכים אותך לאדם מקסים, נח לבריות ובעל ישוב הדעת, ונמצא שלא תפסיד על זה כלום, לא בזה ולא בבא.
בענין דף היומי שאתה זוכה ללמוד בכל יום, אשריך ואשרי חלקך, כי זה יהיה אתך תמיד, לעד ולנצח נצחים, מלבד זאת, שבמשך השנים תהיה בקי בש"ס, ואתה תזכה לכל הטוב שבכל העולמות, חזק ואמץ אחי בענין זה, ואל תניח את הדבר הזה כלל, ומכל שכן שלא תבטלו, כי בימינו זה אחד העיקרים הגדולים להשאר קיים בקדושה, ואל תשאיר את זה לשעה מאוחרת בלילה, אלא תיכף כשאתה קם, לאחר שחרית, תפנה לבבך אל הדף היומי, ותקח אותו לדרך העבודה שלך, ותסתכל בו כמה פעמים ביום, כדי שיהיו הימים שלך קשורים ואגודים בתורה הקדושה.
ההכרח לקצר מחמת המהירות וטרדת הזמן
אוהבך מאד
שלמה ברוך בלוי