{148 אגרות לב בשר}

מכתב מאה ארבעים ושמונה

 

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בא תשפ"א.

שלום וכל טוב סלה, וכל הברכות והישועות, ורחמים רבים ממקור הרחמים, יושפעו ויומשכו אל ראש ידידי, האברך המופלג, המשתוקק להתקרב אל השם יתברך, בכל אופן שיהיה, הרב החסיד ר' … שליט"א.

הנה ימים באים נאום ה', ימי השובבי"ם הקדושים, ואנו מתקרבים לעיקרו של נס, כשאור ה' נגלה על נשמות ישראל, והשם יתברך קורא לצדיק האמת בחינת משה – בא אל פרעה, כי טומאת פרעה הוא זה לעומת זה עשה אלקים, וכמו שיש התגלות בקדושה, שאדם זוכה לדעת מהשם יתברך, ולחשוב עליו יתברך, הוא מחלה את פניו המאירים בכל עת ורגע, כי יודע היטב בדעתו ובמוחו, אשר אין עוד מלבדו כלל, והכל כאשר לכל אלוקות גמור הוא, ואין רגע אחד בחיים שאי אפשר לעבוד את השם יתברך, ולהתקרב אליו יתברך בשיא הגדלות והרוממות, כי הרשות נתונה והבחירה ישנה, כך יש גם התגלות בחינת פרעה, כי פרעה, כידוע, הוא לשון התגלות, שמגלה דייקא ההיפך, בסוד מי ה' אשר אשמע בקולו, כי כל ענינו של פרעה הוא להסתיר על ידי התגלותו דלהיפך, את אמתת מציאותו יתברך, ואיך שאנשים יכולים לחיות חיים שלמים מנותקים ממנו יתברך.

כאשר נשמות ישראל יצאו מגלות מצרים, היה העיקר לצאת מגלות הדעת, כי מהי גלות הדעת? כאשר דעת האדם רחוקה מהשם יתברך, ויש במוחו ובדעתו עוד ענינים בלתי רצויים הדוחקים רגלי שכינה, והוא יודע הכל בדעת, היינו שידיעת טפשותו היא בדעת, כי זה לעומת זה עשה אלוקים, עיקר הדעת הוא לדעת אותו יתברך, אבל הרבה משתמשים בדעת הזו גופא להיפך מזה, חס ושלום, וזו היא גלות הדעת, כמו אדם גולה, שאינו על מקומו, ומרגיש כל מיני יסורים שבעולם, כן הדעת דקדושה, כאשר יהודי אינו זוכה להשלים דעתו בגילוי אלוקות, הרי שדעתו היא בגלות.

וכיון שיצאנו ממצרים באותות ובמופתים, ונהיה גילוי אלוקות בתכלית מדרגה העליונה, הרי שאין הדבר הזה מתבטל לעולמים, וכל הגלוית מכונים על שם מצרים, על שם שהם מצרים לישראל (בראשית רבה טז, ד). ולא עוד, אלא בכל פעם שיש איזו גלות, בגשמיות וברוחניות, לכלל ולפרט, הרי שיש גם את הכח העצום לחזור בתשובה מתוך עומק החושך, כי הדעת של ישראל כבר יצאה מן הגלות ולא תשוב עוד לעולמים להיות גולה, וכל הגלות הדעת שאנו חווים ביום יום שלנו, היא אינה גלות עצמית שאי אפשר לצאת ממנה, אלא עצם הזכירה ביציאת מצרים, ובכל האותות והמופתים שזכינו אז, ויש על זה מצות עשה מיוחדת לזכור, ולזכור יציאת מצרים, היינו להכניס בדעתו היטב, איך שאין שום טבע בעולם כלל, והכל הוא רק אור וגילוי אלוקי ממש, ואין הקב"ה משועבד לטבע, חס ושלום, וברגע אחד הכל יכול להתהפך, ויש ענין שנתהפך הכל לטובה, ולכן ענין זכירת יציאת מצרים הוא עבודת השם ממש, לזכור היטב, כאילו הוא יצא ממצרים, ושהקב"ה מסבב אותו בכמה מיני סיבובים, ומגלה את אורו הקדוש אליו, על ידי זה זוכה אל האור גם בזמן הזה, וזו מצות זכירת יציאת מצרים בשלימות.

והנה לא בחנם, הימים האלו נזכרים ונעשים, אשר נשמות ישראל מתעוררות מאד בימי השובבים הקדושים, ויש שמרבים באמירת תהלים, או בשאר תחינות ובקשות, ומרבים בהתבודדות ובשיחה בינו לבין קונו וכו' וכו', משום שהימים האלו מסוגלים לתקן פגם הברית, ועיקר פגם הברית, הוא פרימת הקשר של האדם עם השם יתברך, פריקת העול של אדם שמתנתק מן הדבקות, זהו פגם הברית ברמה הגבוהה שלו, בדקות וכו', ומשם משתלשל שאדם חוטא בפועל ממש, רחמנא ליצלן, רחמנא לישזבן, ועל ידי זה הוא מתרחק מאד ממנו יתברך, ולכן התיקון של זה הוא להיפך ממש, אם על החטא הזה נאמר "לא חמי אפי שכינתא", עלינו לשוב בתשובה בענין זה גופו, לראות את פני השכינה, לראות אלוקות מכל דבר שבעולם, ואת הכח הזה אנו מקבלים על ידי צדיקי אמת שאנו מסתופפים בצלם, ועלינו לחזור על זה פעמים אין מספר, כי מצוות הדבקות היא תיקון ותשובה לכל החטאים שבעולם.

כשאדם שובב בדרך לבו, היינו שכל הדרכים דומות עליו למישור, פיו פתוח לרווחה ומדבר כל העולה על רוחו, עיניו מסתכלות במקומות היכולים להביאו לידי היפך הקדושה, חס ושלום וכו', אזי כדי לתקן זאת, לא די להתמקד בכמה דברים שעבר עליהם, ואז עושה תשובה מהם, שזה בודאי טוב, ומחוייב על פי תורה לשוב תמיד על כל דבר עבירה ועון, אבל עיקר הדגש צריך להיות על הסיבה שגרמה לנו את העוונות, הטנופת הזו של התרחקות מהשם יתברך באה על מקום מאפשר זאת, כי אין קשר אמיתי לנברא עם בוראו, על ידי שכיסה בכמה וכמה כיסויים, שעשו מחיצה המבדלת בינו לבין קונו, והמחיצה המבדלת הזו היא חוסר הדבקות, חוסר השייכות, חוסר ההתקרבות.

והנה זה ידוע, כי שמירת הברית מכונה בספירות הקדושות שמירת מדת היסוד, ומדת היסוד היא מדה של התקשרות, היינו שיש התקשרות שקטה, שאדם יודע שהוא מקושר, מאמין שהוא מקושר, אם שואלים אותו – יענה בודאי שהוא מקושר. אבל יש התקשרות שאדם לא מפסיק למצוא דרכים ותחבולות איך להיות מקושר, התקשרות כזו היא שלימות שמירת הברית, כי הברית בינינו לבין אלוקינו היא, שלעולם לא נשכח אותו, ונחשוב עליו תמיד, ונחיה חיים קדושים בטהרה גמורה, ובשמחה עצומה שיש לנו קשר עם הבורא עולם.

רוח קדושה כזו, היא רוח התשובה של השובבי"ם, שבכל התפלות, הבקשות והתחנונים שלנו, אנו נבקש הרבה מהשם יתברך שנזכה לחשוב עליו יתברך תמיד, שלא ניפול ממחשבת הדבקות, שזה יהיה מהול עם החיים שלנו עצמם, ולא משהו שנראה למגושמים כאילו הוא מפריע לזרימת החיים החופשית, אלא משהו עמוק מאד, בסוד הדבקות האמיתית בו יתברך, שכל יהודי, בכל מצב שהוא, יכול לזכות לזה.

וכיון שאני כותב מכתב זה בעלות השחר, ועדיין לא עשינו כלום, ולא שילמנו פעולת היום, ההכרח לקצר במקום שאמרו להאריך, תן לחכם ויחכם עוד, ותבנה לך היכלות הדעת, גג על גבי גג, לזכות להמשך אחריו יתברך בהתרפקות עצומה עד אין קץ.

בברכה שלימה

דודך אוהבך

שלמה ברוך בלוי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות