{163 אגרות לב בשר}

תכלית הידיעה שלא נדע

 

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר תרומה, ב' באדר־א תשפ"ב.

לכבוד חתני כבני, היקר והנעלה … נ"י.

הבה ונמשיך בלימוד, אנו אוחזים בשיחות הר"ן, סעיף ג', נלמד רק את חציו, והלואי ונבין משהו ממה שנאמר שם, כי הדברים גבוהים ורמים כל כך, עד שאין כל מוחא סביל דא, ובכל זאת הרבי רצה שנדע את הדברים הללו, נלמד אותם וזה יקדש אותנו מאד.

הִפְלִיג מְאֹד בִּגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ – הפלגה, היא סוג של העברת מסר בלתי נתפש, לאותיות של בני אדם אין את היכולת להקיף אמת כה ענקית, בכלל כתיבה תמיד לא תוכל לתאר כמו תאור בדבור, הרבי דבר כאלו דבורים שר' נתן רצה לכתוב אותם, אבל הוא לא ראה שזה יעבור, וְלכן אִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר זֹאת בִּכְתָב – ובכל זאת ר' נתן אומר משהו ממה שנדבר אז, ואף שהמלים לא ממש יכולות להעביר את מה שהרבי העביר באותה עת, לכן הקדים את ההקדמה זו שאי אפשר לבארה בכתב.

וְאָמַר רבנו ז"ל כִּי לִגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ אֵין שִׁעוּר – אי אפשר לשער את גדלתו במחשבה אנושית, והכונה גדלתו המתבטאת בגלוי, כִּי נַעֲשִׂים דְּבָרִים נוֹרָאִים בָּעוֹלָם נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים מְאֹד – הקב"ה מנהל את עולמו בשקט, הדברים שנעשים בעולם הם נוראים, היינו שאם היינו מתוודעים אל ההיקף האינסופי הזה של דבריו יתברך שנעשים, היינו יראים ביראת הרוממות, ואחר כך רבינו מוסיף, נפלאים ונוראים, יש פלא שהוא נורא, כשהשגרה מופרת על ידי פלא, עוד אפשר להמשיך, אבל כשהפלא הוא כה ענק, שזה מרומם את האדם ליראה גדולה מהשם יתברך, כי כשמתבוננים במעשיו הנפלאים באים לידי יראה, כמו שכתב הרמב"ם. וְאֵין יוֹדְעִים כְּלָל – כי לא כל הדברים נגלים למתבונן, כי הוא מתבונן במה שהוא יודע אבל השם יתברך עושה דברים נפלאים נוראים, שרבינו והצדיקים משיגים, ואף זה גבוה מעל גבוה, כי בכל פעם הם מבינים שעדיין אין יודעים כלל. הַיְנוּ שֶׁעֲדַיִן אֵין יוֹדְעִים שׁוּם יְדִיעָה – כי הידיעות שלנו, בני אנוש, אף המזוככים ביותר, היא ידיעה ברמה מסימת לפי הכלים של הנבראים, אבל אין זו נקראת ידיעה, כְּלָל כְּלָל לֹא נקראת ידיעה, כי ידיעה שיש מעליה ידיעה, ומעליה ידיעה עד אין סוף, אזי כל ידיעה, בכל רמה שתהיה – לא יכולה להחשב בשם ידיעה. וְגַם מַה שֶּׁמּוּבָא בספר בחינת עולם, כִּי תַּכְלִית הַיְּדִיעָה אֲשֶׁר לֹא נֵדַע – כלומר אם זו 'תכלית הידיעה' אז כן אפשר להגיע, הַיְנוּ שגם אם זוכים להגיע להשגה הגבוהה של תכלית הידיעה, זה לא נגמר בזה, כי זה גַּם כֵּן רק אֵצֶל כָּל יְדִיעָה וִידִיעָה – כי בכל רמת ידיעה, יש את המקום הגבוה של אותה ידיעה, והיא "תכלית הידיעה שלא נדע", הַיְנוּ שֶׁאֲפִילוּ כְּשֶׁמַּגִּיעִין לְהַתַּכְלִית שֶׁל הַיְּדִיעָה – שעליה נאמר 'תכלית הידיעה', דְּהַיְנוּ כמו שכבר אנו יודעים, שזו השגה של 'לֹא נֵדַע', אַף עַל פִּי כֵן אל תחשוב שאתה בשיא הידיעה, כי עֲדַיִן אֵין התדר המסים הזֶה כל הַתַּכְלִית, כִּי זֶה הַתַּכְלִית שהגעת אליה הוּא רַק בְּאוֹתָהּ הַיְּדִיעָה שאותה השגת בכלים שלך. אֲבָל בְּהַיְּדִיעָה הַגָּבוֹהַּ מִמֶּנָּה – כמו שאמרנו, שלכל ידיעה יש ידיעה נוספת מרוממת הימנה, כי לגדלתו אין חקר, עֲדַיִן לֹא הִתְחִיל בָּהּ כְּלָל – היינו לא רק שלא הגיע לתכליתה, אלא אפילו לא התחיל בה, אם כן למה יחשב שכבר השיג ויודע משהו, וְכֵן לְמַעְלָה מַעְלָה – היינו שאין המדבר בכמה ידיעות ספורות, כי הידיעות הללו אין סוף למספרן, ואין סוף וחקר לעמקי העמקים שאפשר עוד לדעת בידיעת גדלתו יתברך. נִמְצָא, לפי כל זה שֶׁלְּעוֹלָם – אף פעם לא מגיעים לסוף, כי הוא אין סוף… וכל שכן שכל זמן שאדם מלבש בלבוש חמרי, כאן בחיי חיותו אֵין יוֹדְעִין את ידיעת גדלות הבורא, כְּלָל לֹא – חוזר ומדגיש, שאין המדבר בידיעה מצמצמת, אלא שפשוט אין יודעים, והיא תכלית הידיעה, וְאַף עַל פִּי כֵן אֵין זֶה הַתַּכְלִית הכוללת לגמרי, כִּי למרות היותו משיג דברים גבוהים ורמים, עֲדַיִן הוא מכרח להודות שלֹא הִתְחִיל בכְּלָל לֵידַע בִּידִיעוֹת גבוהות, שֶׁהן לְמַעְלָה מִזֹּאת הַיְּדִיעָה שֶׁאכן הוא הִגִּיעַ 'בָּהּ' אֶל הַתַּכְלִית שֶׁלֹּא נֵדַע וְכוּ', אבל בידיעות שלמעלה הוא עדיין לא התחיל אפילו. והדיבורים האלו עמוקים מאד, כי מה אנו יודעים על ההשגה של 'אי הידיעה'?! כאשר אדם לא יודע כי הוא לא התוודע למשתנים והנתונים, זו אינה אי ידיעה, כי עדיין הוא מסגל לדעת. כאן מדבר, בחוסר ידיעה שנובע אחר שאין אפשרות לדעת, שהידיעה בגדלות ה' היא כה נוראה, עד שכלי הידע האנושי לא מסגלים להכיל את זה. ואז ההשגה בגדלות ה', כמובן היא גדולה ביותר. בא הרבי ואומר, סימנו כיתה א', כעת בכיתה ב', נולדה ידיעה חדשה, עם מדרגות אין סוף, ותכליתה היא שוב: "שלא נדע"… ואז עולים לידיעה נוספת, וכך כל ימי עולם. אשרינו ואשרי חלקנו, ובאמת רבנו אמר פעם, ממני תוכלו לדעת גדלת הבורא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות