{175 אגרות לב בשר}

מכתב קעה

בְּלֹא מִדָּה וְצִמְצוּם אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל אֶת הַחִיּוּת מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

 

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר פנחס, י"ג תמוז תשפ"ב.

לכבוד … שיחי'.

הנה יש לי חיות גדולה לכתוב לך דבורים קדושים ואמתיים, שאף אם אנו כמו שאנו, יש לנו מפעל חיים – להיות דבוק בחי החיים, ובאמת כל בני תמותה הם דבוקים בחי החיים בעצם מציאות חייהם, כי החותך חיים לכל חי, כביכול, חי מתוך כל החיים, וענין הדבקות שאנו מצווים עליה, היא להתחבר אל נקודת החיות האמיתי שבתוכנו, כמו שכתוב: "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום", שהדבקות הזו במקור החיים יתברך, בלב ומח ודעת, הרגש וחשיבה, היא הדבקות בחיים, האדם כשהוא חי, אינו ממצה היטב את נקודת חייו, והיא בחינת "מיתת הלב" שאומר רבינו, וככל שאדם מכניס בדעתו את אמתת מציאותו יתברך, ואיך שכל מציאות חייו, היא מציאות אלוקית, ובהמצאו אנו נמצאים, וחיינו הם חיים של חי החיים, הרי שחייו עולים מדרגה עליונה, והוא נושם חיות אחרת לגמרי, והוא הינו האדם המאושר עלי אדמות, שלא כמו שחושבים העולם, שלעשות חיים הפירוש, חיים עם הנאה גשמית מתמשכת, מאפשרת וברת גבולות רחבים, לא כן הוא, אלא החיים הם נשיקת פיו יתברך, כשאדם חש שהוא אפוף באור העליון, המאיר למטה למטה, הרי שתחושה זו היא התחושה הכי מענגת בחיי האדם, יהיה מי שיהיה, ועל זה עלינו להחיות את עצמנו מאד, כי ממנו מקור חיים.

גם התורה שאנו עסוקים בה, מדברת על "המשכת אריכות ימים לתוך המלכות", כי הנה המלכות היא הסימן על היותנו אלוקיים לגמרי, כי נקודת התכונה הכי דומיננטית באדם, היא נקודת השליטה והממשלה שלו, שבאמצעותה הוא פועל בעולם, בגשמיות וברוחניות, ואם היא מזוככת לגמרי, ואינה מנותקת מהשורש שלה, הרי היא חיים, וזו בחינת אריכות ימים הנדרשת למלכות, שימי האדם יהיו ארוכים ומנוצלים בנקודת החיות שלהם, עד שיהיה "בא בימים" ותהיה לו אריכות אמיתית, ואז המלכות שקיבל מן השמים – מצדקת את עצמה, ורוצה לפעול ולחיות בעולם, ומזה הוא ניצול מקיצור ימים ושנים בפועל, רחמנא ליצלן, והוא מאריך ימים על 'ממלכתו' דייקא.

והבה נלמד קצת בפנים, כדי שלא לבטל את התמידין, ונתקדם הלאה, בלימוד הקדוש שלנו, וזה לשון הליקוטי מוהר"ן בתורה נ"ו באמצע סעיף ג':

וְזֶה: יְמֵי חַיָּיו – יְמֵי חַיָּיו דַּיְקָא, כִּי כְּשֶׁמְּקַבְּלִין אֶת הַחִיּוּת, צָרִיךְ לְקַבְּלָם בְּמִדָּה, כִּי בְּלֹא מִדָּה וְצִמְצוּם אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל אֶת הַחִיּוּת מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, מֵחֲמַת רִבּוּי אוֹר, כִּי רִבּוּי הַשֶּׁמֶן גּוֹרֵם כִּבּוּי הַנֵּר, עַל־כֵּן צָרִיךְ לְקַבֵּל הַחִיּוּת בְּמִדָּה, וְזֶה זוֹכִין עַל־יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה.

כעת רבינו מוסיף לפרש, את ההדגשה בפסוק פרשת המלך, שצריך לקרוא בספר כל ימי חייו, ומה הם הימים? מדות וגבול לאור החיים, ועל כן, אי אפשר שאדם יעסוק במושכלות, ויחשוב ממנו יתברך, ואז אינו צריך לתורה, כי זו טעות, כי האור העליון של הקב"ה, הוא אור גבוה כזה, שאין לו יכולת לצמצם את עצמו, ואז האדם מתבטל לגמרי.

וכמו שרואים דבר זה בחוש, שאם אדם רוצה לעסוק בדבקות ללא תורה, הרי זה דמיון שחולף ועובר, לא כן אם קורא את חי החיים לתוך מדות, היינו ימי חייו, מדות חייו, שזה מתבטא על ידי עסק התורה, הכוללת את כל תנועות האדם במשך כל ימי חייו, כי כאן לומד דברים שבגופו, וכאן לומד על מצוות קיומיות וכו', וכל זה שואף זורח מנקודה אחת – שהוא קורא את האור הזה לבוא לתוכו, על ידי לימוד תורה שהיא גם כן בחינת מדות וצמצומים, כי בכך שאדם לומד רצונו של הקב"ה, הוא ממשיך לעצמו חיות של ביטול אל מקור החיים, כי התורה היא השם יתברך בעצמו, והוא חי החיים בעצמו.

וכשאדם לומד תורה, נמשכת לו חיות מדוייקת מחי החיים, ולא חיים נטולים קרבת אלוקים, ולא חיים של ריבוי האור גורם כיבוי השמן, וכיבוי השמן הוא ענין של כיבוי הנשמה מהאור שלה, מרוב שהשם יתברך גדול כל כך, והוא רוצה כל כך להתקרב אליו, מבין שזהו דבר שאי אפשר, ולכן מתבטל לגמרי מעבודת השם ומקרבת אלוקים, לא כן, אם החיות הקדושה של הדבקות בחי החיים, באה על ידי מדות וגבולים וצמצומים על ידי עסק התורה – הוא זוכה לחיים המדוייקים שעושים אותו חי באמת בין בזה ובין בבא.

ראה נא והבן אהובי אחי היקר, עד כמה גדלה מעלת היהודי הזוכה ללמוד תורה, ובאמצעותה הוא בא לידי דבקות בנותן התורה, יתברך שמו, וזה מעיר את לבבנו, לעשות את כל הטצדקי שבעולם, לקבוע עצמנו על לימוד התורה כראוי, ולא סתם לימוד התורה, אלא שהלשון כאן הוא 'עסק' התורה, להיות עסוק בתורה, זיין באשעפטיגט מיט דעם, כמו שאדם חי אזי הוא עסוק בכדי חייו, בפרנסתו, אזי מהבוקר עד הערב הוא מונח בקופסה ממש, בקופסת החיים החונקים, הוא עסוק, הוא ביזי, כך ממש האדם צריך להיות עסוק בתורה, עסוק ממש, השם יתברך אוהב אדם עסוק בתורה, כי הוא ממשיך על עצמו חיים מחי החיים בו יתברך, עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר. אחיך שלמה ברוך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות