מכתב קפד
התלהבות הלב להשם יתברך
בְּעֶזְרַת השם יתברך, מוצאי־שבת־קודש לסדר מטות, כ"ג תמוז תשפ"ב.
לכבוד … שיחי'.
הנה זכינו ללמוד בסעודה שלישית את התורה קנ"ו, לב טהור ברא לי אלקים, שרבנו ז"ל מלמד שם, איך זוכים לבחינת רוח הקודש, שהם הדיבורים הקדושים החדשים, שהשם יתברך מזכה אותנו בהתבודדות, שכל הדיבורים האלו הם בחינת רוח הקודש, ולזכות לזה הוא על ידי טהרת הלב, והוא טיהור הלב, מההתלהבות לתאוות עולם הזה.
ורבינו ממש נותן עצה לזה, שהיא על ידי התבוננות בגדולת הבורא ובגדולת תורתו הקדושה, שזו בחינה גדולה מאד, שאדם לומד איזה שיעור, ואחר כך מתבונן כמה התורה גדולה, וכמה השם יתברך פנה אלינו בתורה גבוהה כזו, ואז רואה את כל הבריאה איך שהיא משוררת שירה להשם יתברך, וכמה יופי יש בעלה אחד וכו' וכו', עד שהוא תמה איך אנשים לא נהיים שיכורים מאהבת הבורא יתברך, ואת כל זה עושים בכזה פשיטות בלי להיות 'עובד' אלא להצמיד המחשבה אל גדולת הבורא.
ואיתא בספר הקדוש כתר שם טוב, שהם דיבורים של הבעל שם טוב הקדוש, ושם כותב, שאדם מרגיש איזה כאב – על ידי התבוננות בגדולת הבורא יסור ממנו הכאב. ואמרתי, שבאמת לזה צריך דרגה גדולה של הרגש קדוש, אבל הכאב הנפשי, האכזבות, התמהון לבב שלנו, בודאי יסור לגמרי מיד, על ידי אפילו מחשבה קטנה אודות הבורא יתברך, ויש שם עוד עצה להתלהבות הלב להשם יתברך, להיות ממצדיקי הרבים, הן על ידי שמלמדים אותם תורה, והן שמלמדים על בני אדם זכות, שמצדיקים אותם, ורואים בהם את הטוב הגמור תמיד. וזה דבר שאפשר לקיימו תמיד, כי ברגע אחד כמימריה, שאדם חושב על השם יתברך ורואה טוב בבריות, על ידי זה נטהר לבבו לגמרי מכל ההתלהבות של אש זרה, וזה מרומז בפסוק בפרשת השבוע: "כל דבר אשר יבוא באש תעבירו באש", ורבינו מביא פסוק זה בתורתו שם, וראוי לך ללמוד התורה הזו במתינות, ותראה כמה טוב יש בתורה אחת של רבינו, וכמה עצות פשוטות למעשה, מביאות אותנו לדרגות גבוהות של התלהבות הלב להשם יתברך, ודבקות שמחה בו ובתורתו.
אני נאלץ להפסיק פה, מחמת עייפותי הגדולה, ואני מאחל לך שבוע טוב, שבוע שלם שתזכה לעשות בו הרבה טוב, ולהיות בשמחה גדולה על הטוב הזה, כי המאמין בנקודות טובות, צריך להיות שמח בהן, וזה הסימן שאמונתו אמיתית, שהוא מרגיש שבכל מעט שהוא עושה בשביל השם יתברך – הוא זוכה לאוצר שלא יסולא בפז.
ממני אחיך שלמה ברוך.