{199 אגרות לב בשר}

מכתב קצט

חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים

 

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, ערב שבת קודש פרשת האזינו, י"ב בתשרי תשפ"ג.

לכבוד …. היקר שליט"א.

היום ערב שבת קודש פרשת האזינו, שהיא שירת התורה, וכל התוכחות והמוסר של התורה והיהדות כלולים בפרשה קדושה זו, וראוי לנו ללמוד אותה במתינות, ולעיין בפסוקים שהם נקראים מוקשים על דרך העברה, אבל כשמסתכלים בהם, מתוך השתוקקות להשם יתברך, רואים כמה שזה מבעיר הלב להשם יתברך, איך שהוא יתברך בעצמו מתחנן ומבקש אותנו שנזכה לשוב אליו, כי לא כדאי ללכת בדרכים לא טובות, שאחר כך יש ענשים קשים ומרים, וההיפך, גודל הטובה הנפלאה שזוכים הנשמות שהולכים בדרכי ה', ועיקר העונש הוא עצם ההתרחקות מאור פני מלך חיים, שכמה עונש הוא זה, ואין צריך עונש אחר אחר כך, כי אם זורקים את הבן של המלך מהארמון, וכי הוא צריך עונש אחר כך. והנה כעת הם ימי אהבה גדולים, ושורה צמאון וכסופין גדולים להשם יתברך, אצל כל נשמות ישראל, בכל מקומות מושבותיהם, וכל תיבה ודיבור של רצונות שאנו מוציאים מפינו בימים אלו, עולים ממש עטרה לראש צדיק, צדיקו של עולם, ומי יודע מה שנעשה מזה [על כן אל תהיה בטלן אחר שאתה יודע מעבודת ההתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו'], שהימים האלו הם הכנה דרבה לימים של "ימינו תחבקני", שורש אהבה שביראה, הימי טוב שבהם מתגלה גילוי אלוקות באור נורא ונפלא מאד, כידוע.

ועתה נלמד כסדרן היכן שאנו אוחזים, בסייעתא דשמיא:

כעת רבינו מבאר, איך בתיבות אלו "חצר בית הנשים", מרומזים כל מיני וסוגי האנשים המתרחקים מהשם יתברך, שאותם צריך להוכיח על ידי המלכות [שממשיכים לה אריכות ימים, על ידי התורה, שמזה נעשה דעת שהופכת את ההסתרה לדעת – לידע שאין שום הסתרה, כי אם גילוי עצום של השם יתברך], שהיא בחינת מרדכי. וְזֶה: חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים – והתיבה 'נשים', היא מִלְּשׁוֹן שֶׁנָּשׁוּ – שהם זזים ומתנתקים וְקָפְצוּ – קפיצה ממקום למקום, שהם קפצו מהמקום הטבעי שלהם, היינו מִמְּקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם – שהוא השם יתברך, שהוא נקרא מקומו של עולם, כי אין מקום בעולם שאי אפשר להתקרב משם להשם יתברך, והם נשו מבחינה זו, שֶׁנִּתְרַחֲקוּ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כי חושבים שבמקומם אין אלוקות, חס ושלום, הרי שזה כאילו הם קפצו ממקומו של עולם, כביכול. וְיֵשׁ אנשים שֶׁכְּבָר הָיוּ קְצָת אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ – 'היו קצת' היינו שאם מתרחקים אחר כך, זהו סימן שלהיות אצל השם יתברך שלהם לא היה בשלימות, כי מי שנדבק באהבתו יתברך – לא תסור אהבתו ממנו לעולמים, אבל גם זה טוב, לפי שעה, כמו שבפירוש גלה לנו רבנו ז"ל, שאפילו אם מתקרב לפי שעה – הוא גם כן טוב מאד, אַךְ שֶׁכְּבָר שָׁכְחוּ אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ – כי עיקר העבודה הוא לזכור תמיד לפני מי עובדים ואת מי עובדים, שאז תיכון העבודה אצלו תמיד, אבל לפעמים מרוב התמורות שוכח בכלל שיש השם יתברך בעולם ושהוא נולד ונברא בשביל לעבוד אותו, ושכחת הבורא היא תחילת ההסתרה, שנסתר ממנו השם יתברך, אף שיודע בכלליות שיש השם יתברך, אבל התרדמה הרוחנית שלו גורמת שישכח את כל הענין בפרטיות, ואין חייו קשורים אל הזכרון הזה ממנו יתברך, חס ושלום. וְזֶה: הַנָּשִׁים – לְשׁוֹן שִׁכְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית מא) כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹקִים וְכוּ' – מביא ראיה מפסוק זה, שנשים הוא לשון שכחה, וזהו שמרדכי עומד בחצר בית הנשים זה, להחזיר בתשובה ולהוכיח את האנשים האלו שֶׁכְּבָר שָׁכְחוּ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ – והוא מזכיר להם את הזמנים הטובים שהיו קצת אצלו יתברך, וכמה נעימות הרגישו אז, וזה שאתם שוכחים את כל זה, זה מחמת ההסתרה שהוא יתברך בעצמו עומד מאחרי השכחה הזו, ואם תזכירו לעצמכם את השם יתברך שנמצא ממש בתוך השכחה שלכם – תשובו אליו יתברך, וזו המדרגה יותר גבוהה מאלו שנשו וקפצו ממקומו של עולם, כי הראשונים קפצו והתרחקו, וחושבים שבמקומם אין השם יתברך, אבל הכתה הזו, יודעים בכלליות שיש השם יתברך, אבל הרוח סערה של החיים שלהם משכיחה מהם את העונג המופלא של התקשרות הזכרון בהשם יתברך. וְיֵשׁ מדרגה גבוהה ביותר, של אנשים כשרים שֶׁגַּם עַתָּה – אף שבפועל מעשיהם אינם עולים יפה כלל, אבל בפנימיות לבבם הם זוֹכְרִים אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ – וכוספים לשוב אליו יתברך, ולהנות מקרבת אלקים, אַךְ שֶׁנָּשְׁתָה גְּבוּרָתָם – אבל זה שהם לא מתנהגים לפי הרצונות שלהם, זה בגלל שאין להם כח להפעיל את מדת הגבורה שיש בהם [מהלשון הזה משמע, שיש להם כן מדת הגבורה להתגבר וכו', רק שאינם יודעים מזה], וְמחמת זה אֵין לְאֵל יָדָם לְהִתְגַּבֵּר עַל יִצְרָם – כי הכל תלוי בדעת [וכמו שרבינו חוזר כמה פעמים על נקודה זו בתורה זו, שכל בטול ההסתרות תלוי פשוט בדעת, לדעת שבעצם אין הסתרה והכל דמיון]. וּבִשְׁבִיל זֶה נִקְרָאִים בְּשֵׁם 'נָשִׁים', מֵחֲמַת שָׁלֹשׁ בְּחִינוֹת הַנַּ"ל: בְּחִינַת שֶׁנָּשׁוּ וְקָפְצוּ וְכוּ', וְיֵשׁ שֶׁהֵם בִּבְחִינַת שִׁכְחָה וְכוּ', וְיֵשׁ שֶׁהֵם בִּבְחִינַת נָשְׁתָה גְּבוּרָתָם כַּנַּ"ל, וְעַל יְדֵי כָּל זֶה הֵם רְחוֹקִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ נִסְתָּר מֵהֶם בִּבְחִינַת הַסְתָּרוֹת הַנַּ"ל – רבינו מסכם כאן את שלשת הבחינות של 'חצר בית הנשים' – האנשים הרחוקים מהשם יתברך. א – אלו שאינם יודעים שיש השם יתברך בכלל [זה בחינת ההסתרה שבתוך הסתרה] ב – אנשים שידעו פעם מהשם יתברך ושכחו את כל הענין. ג – אנשים שאין להם את הידיעה איך להתגבר על היצר שמונע אותם להתקרב אל השם יתברך, למרות שהם זוכרים אותו.

והקב"ה יעזור שנזכה להיות אנשים כשרים באמת, ובפרט בעת פתיחת השנה, שאנו רוצים מאד, שהשנה תעבור לנו כראוי, בטיול בכל חדרי התורה, ובהשתוקקות עצומה להתקרב להשם יתברך תמיד.

גוט שבת!

מִנָּאֵי אוֹהַבְךָ יְדִידְךָ

– שְׁלֹמֹה בָּרוּךְ בְּלוֹי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות