מכתב ר'
לדעת את שלום אסתר ומה יעשה בה
בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, מוצאי שבת קודש פרשת האזינו, י"ג בתשרי תשפ"ג.
לכבוד….. שליט"א.
שבוע טוב.
כיון שכעת אני יגע וטרוד כל כך, שאין בכוחי להאריך כלל, אף שיש הרבה דיבורים כעת, סביב המצוות הנוראות שאנו הולכים לקיים בימים הבאים, אשרינו ואשרי חלקנו. אבל לא רציתי לבטל התמידים, ונלמד בקיצור ההמשך, היכן שאנו אוחזים, וזה לשון רבנו ז"ל:
וּמָרְדְכַי, הַיְנוּ בְּחִינַת הַמַּלְכוּת, הוּא יָכוֹל לְהוֹכִיחַ וּלְהַזְהִיר אוֹתָם, עַל יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת יָמִים וּמִדּוֹת כַּנַּ"ל, שֶׁעַל־יְדֵי־זֶה זוֹכִין לְדַעַת, שֶׁעַל־יְדֵי הַדַּעַת הַזֶּה מְגַלִּין הַהַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה, וְעוֹשִׂין מִמֶּנָּה תּוֹרָה כַּנַּ"ל, וַאֲזַי אוֹרַיְתָא מַכְרֶזֶת קַמַּיְהוּ, כַּנַּ"ל – ההכרזה של התורה נשמעת לבני אדם, על ידי שבעל המלכות, מנצל את כח המלכות שבו נכון, ומראה למושפעיו את האמת הזו, שהוא זוכה לה על ידי עסק התורה [וגם מלמד אותם לעסוק בתורה], והתורה היא הצמצום הגדול והמועיל של האור האלוקי, שיכול באמצעותה לשרות בזה העולם, כי כמו שהחיים בכללותם מחולקים לימים ומדות ימים, ותקופות ימים וכו', כך בדיוק התורה היא סוד החיים, וכשאדם מתבונן בתורה, על ידי עסק בה, שכל עיסוקו בעולם הוא לראות את האור האלוקי מתוך חייו, זוכה לדעת, שמכוחה ההסתרה שבתוך הסתרה, מתגלה, ולא רק שהיא הסתרה המסתרת, אלא היא עצמה הופכת לתורה, ואז היא בעצמה מכרזת לאדם את הכרוז האלוקי שיחזור בתשובה אליו יתברך. וְזֶה: לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר – שֶׁעַל יְדֵי זֶה עוֹשֶׂה דַּעַת מֵהַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֶסְתֵּר, בְּחִינַת: "הַסְתֵּר אַסְתִּיר" – 'שלום' הוא מלשון שלמות, השלמות של ההסתרה שבתוך הסתרה היא, כשמגלים את המשחק שלה, ויודעים שאינה הסתרה כלל, ואיך זה? על ידי הדעת, וזה מרומז בפסוק: לדעת – על ידי הדעת, אז זוכים אל "את שלום הסתר", ההסתרה הופכת לשלמה [במקום לחסרון], כי ההסתרה היא בעצם ערפול וערבוב הדעת, ולכן היא חסרון עצום, שעל ידה אדם מתרחק ואינו יודע ממנו יתברך, וכשהיא הופכת בעצמה לדעת, אזי היא באה לשלמותה, כי אינה הסתרה כלל אלא גילוי. וְזֶה: וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ – שֶׁעוֹשֶׂה מֵהַהַסְתָּרָה, בְּחִינַת 'מָה', הַיְנוּ תּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים ו, כ): "מָה הָעֵדֹת וְכוּ'" – היינו שהתיבה 'מה' מרמזת על התורה הקדושה, ובמקום שהיא תהיה 'הסתרה', נעשה עמה ענין חדש לגמרי, שזהו 'ומה' יעשה בה, שנעשה ממנה תורה, כַּנַּ"ל – כפי שהסביר למעלה, שאיך מגלים את ההסתרה? על ידי התורה. כִּי מִזֶּה בְּעַצְמוֹ שֶׁיּוֹדֵעַ שֶׁגַּם בְּתוֹךְ הַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה יֵשׁ שָׁם הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, מִזֶּה בְּעַצְמוֹ נַעֲשֶׂה דַּעַת, דְּהַיְנוּ תּוֹרָה, וַאֲזַי אוֹרַיְתָא מַכְרֶזֶת קַמַּיְהוּ, כַּנַּ"ל – לסיכום הדברים: ההסתרה מתגלה על ידי שיודעים שאינה הסתרה, כי אם גנוז בה אור השם בעצמו שמצפה להתגלות, ועצם הידיעה הזו, גורמת להסתרה להיות ממש תורה חדשה, שמגלה לאדם את דרכי החיים.
שיהיה לך שבוע טוב ומשמח, ותקבל היום טוב הקדוש בשמחה גדולה, כי יום טוב זה הוא תכלית הגילוי אלוקות ותיקון המלכות שאנו עוסקים בימים אלו, אשרינו ואשרי חלקנו.
מִנָּאֵי אוֹהַבְךָ יְדִידְךָ
– שְׁלֹמֹה בָּרוּךְ בְּלוֹי