מכתב רו
הַתַּכְלִית הוּא כֻּלּוֹ טוֹב
בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר עקב, י"ב במנחם אב תשפ"ג.
הנה זה זמן רב התמהמתי, אך אם היית יודע מה שנארע עמי באלו הימים, היית בוכה ממש, כי בעוונותי הרבים, נגעה בי יד ההשגחה, ורוצה ללמד אותי שיעורין קשים בהתקרבות להשם יתברך, אך עיקר עבודתינו בכל מה שעובר עלינו, הוא לזכור היטב להפוך הכל להמתקה גדולה, ולדעת היטב שאין שום רע בעולם כלל, והכל הוא מאת ה' הטוב והמטיב, כמו שאומר רביז"ל בתורה ס"ה:
"בחינת אחד הוא התכלית. והוא כלו טוב, כי התכלית הוא כולו טוב. כי אפילו כל הצרות והיסורין והרעות העוברין על האדם, חס ושלום, אם יסתכל על התכלית, בודאי אינם רעות כלל, רק טובות גדולות. כי בוודאי כל הייסורין באים בכוונה מהשם יתברך לטובתו, אם להזכירו שישוב בתשובה, אם למרק עוונותיו. ואם כן, היסורין הם טובות גדולות, כי כוונת השם יתברך הוא בודאי רק לטובה. נמצא, שבכל הרעות והייסורין שיש לאדם, חס ושלום, אם יסתכל על התכלית, היינו כונת השם יתברך, לא יהיה לו ייסורין כלל. רק אדרבא יתמלא שמחה, מגודל רב הטובה שיסתכל בתכלית היסורין הללו. כי התכלית הוא כלו טוב. כלו אחד כנ"ל. ובאמת אין שום רע בעולם, רק כולו טוב. אך עיקר הצער שיש לאדם מהיסורין שעוברים עליו, חס ושלום. הוא רק מחמת שלוקחין מהאדם הדעת, עד שאין יכול להסתכל על התכלית, שהוא כלו טוב, ואז מרגיש צער וכאב הייסורין. כי כשיש לו דעת, ומסתכל על התכלית, אינו מרגיש כלל הצער של היסורין כנ"ל"; עד כאן לשון רבינו ז"ל.
ובאמת, השורות הללו, צריכות להיות קבועות בלוח לבנו תמיד ממש, ובפרט המילים: ובאמת אין שום רע בעולם, רק כולו טוב, וכאן אין גוזמאות, הרבי כותב: כולו טוב,
געוואלד.
תחשוב על זה לעומק,
הרי באמת ה' הוא טוב גמור, ואם היינו חושבים עוד יותר לעומק, אפילו לא היינו מתפללים ומבקשים להסיר את התכנית של ה', כי האם הוא טועה? האם אנו צריכים להזכיר לו לשנות את המציאות? הרי אם הוא עשה כך – הרי שזה הטוב הגמור. והתשובה על זה, שבאמת, כל ענין התפילה הוא לא בשביל התמלאות הבקשות על ידי הרבונו של עולם, כי גם אם בעינים חיצוניות – לא היה לנו את הישועה שביקשנו אותה בדיוק, בודאי פעלנו בתפילתינו, ועלינו למקום חדש וגבוה, ששם אין שום קטרוג, וגם שם השיעורים נהיים יותר קלים מאשר השיעורים הקשים שבמדרגה הקטנה.
עיקר הכל הוא שנפנה אליו יתברך, ואם פנינו אליו יתברך, ונדבקנו בו וברצונו, היינו שלאחר התמסרות השכל לגמרי בענין מציאות החיים שנוצרה על ידי הטוב והמטיב המנהל את כל הבריאה, אנו מתדבקים בו יתברך בתפילה, כי ניתנה לנו רשות להיות שותפים, כביכול, עם המלך במלאכתו, ולומר בפשיטות לפני אדון כל, מסבב הכל, את הבקשות הפשוטות שלנו מחיי היום יום, ולא שאנו חולקים עמו יתברך, ומבקשים שישנה את הנהגתו עמנו, חלילה, אלא שעל ידי התפילה, אנו זוכים לאותה השפעה קדושה שהיתה על ידי היסורין, בהמתקה נפלאה, כי סוד התפילה היא הדבקות בו יתברך, ויכול אדם בתפילתו להגיע אל שערי מעלה, אל המקום הנקי ביותר ששם אין שום רע בכלל בכלל.
כעת מתחיל שבוע קדוש ונורא, אחר האבל הקדוש וההשתתפות בצער השכינה, מגיעה שבת נחמו, ושלאחריה ימים מאירים ביותר, והשבוע הזה מגיע היום הקדוש והנורא – חמשה עשר באב, שהוא יום התחלת הקריאה הגדולה לקראת הימים הנוראים הבאים עלינו לטובה, ואז אנ"ש היו מתחילין את השיעורין קבועים שלהם, כי מאז מאיר, כדברי הצדיקים – הארת יום הכיפורים, שדימו אותו חז"ל ליום הזה, וקבעו ואמרו, שלא היו ימים טובים לישראל כשני הימים הללו, והשייכות ביניהם הוא, כי אני ראשון ואני אחרון, מהיום הראשון הזה, כבר מאיר לנו היום האחרון, שהוא יום הכיפורים שהוא סוף וקץ סליחה לישראל, ואנו נהיה נעשים בע"ה בריה חדשה ממש, עם אור בהיר בלב, עם רצונות וגעגועי אמת להתקרב להשם יתברך, אשר כל מי שיש לו את הרצונות האלו בלב, ה' עמו בכל מקום, כי העיקר הוא הרצון וההשתוקקות לשוב אל השם יתברך, באמת.
על כן אל תהיה בטלן כלל, חטוף ואכול מכל הבא ליד, אורות רוחניים שתמשיך על נשמתך על ידי לימוד התורה בריבוי ובשפע עצום, שימלא את כל חדרי לבך ואת כל שעות יומך, ומוחך יהיה תפוס תמיד בתורת השם תמימה, ועכשיו גם הזמן להתפלל לפני השם יתברך תפילות יוקדות וקדושות, בכוונת הלב, במתינות הדעת, ובהתקרבות מחודשת להשם יתברך, כמו שכתוב: "שירו לה' שיר חדש תהלות בקהל חסידים", כי השיר חדש, הוא שיר שלא היה מעולם, ותהלתם של חסידים היא תהלת ה', אך שיר חדש, הוא התגלות חדשה, שאי אפשר לידע מקודם מהשיר הזה, אלא שהנשמה בוקעת שירה חדשה ותשוקה מחודשת לשוב באמת להשם יתברך.
יהיו דברי אלו מעטים ביחס לחשיבות האריכות בהם, כי לא ישנתי מבוקרו של שבת, ועתה אני עייף ויגע מאד, אך לבי בער בקרבי לפנות אליך בכתובים, ובחיזוק אמונה ודבקות בהשם יתברך, ותודה לך על ההזדמנות פז, לכתוב מהני מילי מעלייתא, שאומרים בבית מדרשנו הקדוש תמיד.
בברכה ובהצלחה מן השמים
אחיך אוהבך
שלמה ברוך בן רבקה