מכתב רח
שמחת התשובה
בעזרת השם יתברך, א' דראש חודש אלול תשפ"ג
ממרום הארץ אשר ה' אלקינו דורש אותה מרשית השנה ועד אחרית שנה, אשלח אגרת שלוחה בשנינה, אל חד מבני היכלא של השכינה, ה"ה ידיד נפשי ואהובי, ר' …., נרו יאיר ויזרח, ויטיב מטובו לאחרים.
אני מקוה שהשיעורים של חודש אלול שלך החלו בתנופה גדולה, ובחשק נמרץ לעשות רצון אבינו שבשמים, בעת נורא כזו, אשר שערי השמים פתוחים לרווחה, ועל העבודה והתורה והתפילה והמצוות, יש להם מקום גבוה מאד בעולמות העליונים, כי הכל בתר החיתום אזיל, וכבר כלתה שנה וקללותיה, ואנו מתכוננים ליום מלכנו, היום הגדול והקדוש שבו נרים ראש עליון בעטרה הראויה למלכו של עולם, אנו נהיה אלו שנכתיר את מלך מלכי המלכים הקב"ה ביום בו תנשא מלכותו, ואם כך, עלינו להכין את עצמנו הרבה זמן קודם, להכשיר הלבבות, לנקות את הגוף, לטהר את המח, לבוא מוכנים אל היכל המלך בעת שמחתו.
ימי אלול הופכים אחר מחשבה זו לימי המתנה וצפיה, התשובה שאנו עושים לקראת יום הדין היא ביותר בשביל המלכות, כיון שלא נאה שיבואו חוטאים ומורדים מכתיר צו זיין דער מלך, אזי אנו מכריזים הרבה זמן קודם בסליחות ווידויים שאיננו מורדים כלל, ואין אנו רוצים כי אם בהתגלות כבוד מלכותו על כל העולם כולו.
כל השיעורים כסדרן, כל הלימודים והאמירות, כל התהלים והסליחות והתפילות וההתבודדות, השמחה וקיום המצוות, ובפרטיות בחודש החזק במצוות – חודש תשרי, כל זה הוא אך ורק כדי לתקן המלכות, כי אז מהיום הראשון של עשרת ימי תשובה שהוא ראש השנה ועד שמיני עצרת עוסקים לתקן את בנין המלכות, ובפרטיות בעבודת כל אחד, כאשר יהודי מקבל על עצמו עול מלכותו יתברך שמו, בדרך של שעבוד גמור אל המלך, בתור עבדות והתמסרות מוחלטת כעבד נאמן אשר הוא לגמרי נאמן אל המלך, כמובא מושג זה בספר הקדוש צוואת הריב"ש, עיין שם, אזי היהודי הזה מתקן את בנין המלכות לפי בחינתו, כי האדם לפי התחזקותו כן גורם לייחד השמות למעלה, כמו שאמר רבינו ז"ל, ולכן עלינו לחשב את הימים והלילות שלנו בצורה כזו, אשר ממנה תצא אורה לכל החיים הרוחניים שלנו, אני לומד בשביל הקב"ה, אני מקיים מצוות בשביל הקב"ה, אני חי בשביל הקב"ה, שעל זה אנו מבקשים בראש השנה – למענך אלוקים חיים, איך וויל לעבן פאר דיר הייליגער באשעפער.
עיקר התשובה היא הבושה לפני השם יתברך, כאשר אדם מתבייש הוא נהיה מכתת כתית שיעוריה, ואינו מוצא מנוחה ומקום לברוח כי הכעיס את אדון העולם, ולאן יברח מפני זעמו? אלא שמיד כשאדם מקיים מצוה, ופקודי ה' ישרים משמחי לב, ומצוות התשובה היא בכלל המצוות, וכשאדם מקיים מצוה להשם יתברך – נהיה שמח וטוב לב, כי ולישרי לב שמחה, והמצוות של התורה מיישרות את הלב, ובפרטיות מצות התשובה המסקלת עיוותי מסילה ומתקנת מקום לאלוקינו, מיד הוא מרגיש באהבת השם יתברך אליו, וכמו שכותב הרמב"ם, אתמול היה זה תועבה והיום הוא חביב וחמיד אצל השם יתברך, וזה נעשה בשעתא חדא וברגעא חדא, כשאדם מתבטל בבושת תשובתו ושב אל השם יתברך בכל לבו ובכל נפשו.
וכל ההתעוררות האהבה והרחמים הזו נמשכת מימי אלול הקדושים, שכל דקה ורגע בחודש הזה, הם אורות גבוהים לנשמות ישראל, כי אפשר לחטוף רבבות תפילות קטנות פה ושם, בהליכתו ובקומו ובשכבו, כי אז ישראל מרחשין שפוותיה תפילות להשם יתברך, כי אז מתעוררים הרחמים ופתוחים השמים ויש עת רצון נורא ונפלא, ומי שיש לו שכל דקדושה מרגיש את קדושת הימים הללו, וחוטף בהם המון טוב אמיתי ונצחי, אשרי לו ואשרי חלקו.
ואקצר כעת באישון לילה, והיה נא שלום וברכה, ותעשה הכל טוב בשמחה עצומה שיש לנו חלק ונחלה באלוקי ישראל בדורות האחרונים הללו, וכל עובדא טבא בדור הזה, ובזמן גרמא הזה, עולה עד אין קץ ואין תכלית.
מנאי ידידך נצח
שלמה ברוך בן רבקה