מכתב שמונים ואחד
בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר בראשית, תשפ"א
לכבוד אחי ורעי היקר, האברך המוכשר לעבודת השם – ר' … שיחי'.
היום למדנו שוב פרשת בראשית, ואני רוצה לכתוב לך קצת מהדיבורים שהאיר ה' את עיני, והנה כתיב והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום ורוח אלוקים מרחפת על פני המים, הארץ מרמזת על חיי העולם הזה, שאנו שקועים בארציות שלו, ואין אנו רואים שום דבר, והכל בהסתרה נוראה, ואנו מאד טועים ותועים בדרך החיים, ויש לנו תוהו ובוהו בלב, יש מהפכה גדולה ותהיות בלי סוף, ואף שבהכל גנוז אלוקות ממש, כמו שאיתא בקדושת לוי, בוהו אותיות בו הוא, שהכל נמצא בו יתברך, והוא יתברך נמצא בכל ומנהיג את הכל, ואין עוד מלבדו ממש, אבל הכל נעלם ונסתר מעיני האדם, כי אינו מרגיש באמת אלוקות, ואינו פותח את פיו לדבר אליו יתברך, וחושך הוא ענין הסתרת האמונה, כמו שכתוב ואמונתך בלילות, שדייקא אז צריך להתחזק באמונה, כשאין רואים כלום, והכל כנגדו, וזו בחינת וחושך על פני תהום, כי תהום הוא מקור המים, מקור החיות של האדם, ואם הוא בסוד התהום, היינו שאין מבינים כלום, כי תהום אל תהום קורא, ואין האדם יכול להשיג שום השגה בחייו, ואינו מבין את חידת החיים שלו, והוא מונח בתוך חושך ותהום ממש, אבל אז "ורוח אלוקים מרחפת על פני המים", זהו רוחו של מלך המשיח, שיגלה לכולם את אמיתת מציאותו יתברך, ואיך שאין שום מציאות מבלעדיו יתברך כלל, והכל כאשר לכל אלוקות גמור הוא, ואין תנועה בעולם שהיא אינה אלוקות גלויה ממש, והכל זה הוא יתברך באמת, ועלינו לדעת שאלו הדיבורים הם אמיתיים מאד, והם צריכים להיות מונחים על לוח לבבינו בכל רגע ובכל שעה, שלא נפסיק את מחשבת הדבקות כלל וכלל, רק נהיה דבוקים לגמרי בו יתברך, ונבין שזה מקור העונג האמיתי, ושורש השלוה הנפשית של כל אדם, כאשר מוחו ולבו קשורים לבורא כל עולמים, יתברך שמו.
בראשית ברא אלקים, הנה הסיפור של הבריאה נכתב כאילו באמצע, כאילו כבר סופר שיש אלוקים בעולם, וכמו ששינו לתלמי המלך וכתבו לו אלוקים ברא בראשית, אבל לנשמות ישראל אין צורך לכתוב את ההקדמה הזו, כי הם יודעים מצד נשמתם, את האור האלוקי של הבריאה, כל יהודי, חרוט לו על נשמתו את האור של האמונה האמיתית הזו, אין יהודי ללא אמונה, מצד טבעו ומהותו, רק אחר כך הוא מקלקל את זה בכל מיני מעשים הגורמים לו לאבד את האמונה הזו, כי הפשע של האדם מכניס כפירה לאדם (ספר המידות, אות אמונה, סימן כב). ומזה לבד עלינו להתחזק מאד, שהתורה הקדושה נכתבה בשבילנו, מתוך הנחה אלוקית שאנו, בני תמותה, יכולים להבין את תורתו של אלוקינו, תורתו של בורא עולם, אשר במלים ספורות, קצרות ביותר, מקפלים בחובם את כל האור של הבריאה, העבר, ההוה והעתיד, וכל סודות החיים והיקום, הכל כתוב בתורה הקדושה, וגם ענין הצדיק האמת מרומז בבראשית, כידוע, שהוא ראש בית, שיש בעל הבית על העולם, שהוא הצדיק המגלה שיש הקב"ה שהוא בעל הבית על העולם, וככל שמתקרבים יותר אליו – יותר משיגים השגות אלוקות, וזה סוד לימוד התורה, שאנו לומדים אותה עם מפרשי התורה, ולא מלבנו הזונה, אלא אנו מוצמדים אליה על ידי פירושי רש"י הקדוש (לבטח התחלת ללמוד בכל שבוע את פרשת השבוע עם רש"י), שאמר רביז"ל שהוא אחיה של התורה, היינו שיש חיבור עמוק בין הרש"י אל התורה, ואין אפשרות להפריד ביניהם כלל, וכשאנו לומדים רש"י – אנו לומדים את התורה שבכתב ממש, ואין זו רק 'פרשנות' כמו שהטפשים אוהבים להתבטאות, אלא זו האמת לאמיתה, הלכה למשה מסיני, אשר שם נתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו.
זהו כל הענין, שאנו צריכים להפנים בלבנו שיש אלוקים בעולם, והוא יתברך נמצא בכל קראנו אליו, וזה כל הסוד שהתחיל בראש דבריו אמת בבראשית, ולא החודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, משום שעיקר ויסוד כל החיים וחיי התורה בפרט, הוא אמונה פשוטה בו יתברך, ועצם הרגשת מציאותו יתברך היא כל האדם, להרגיש שיש השם בעולם, להכניס את הבורא בלבבו, לחיות את החיים עם השם יתברך, עם התורה והמצוות, עם האור היקר של יהודי, שיש בפנימיותו אור גדול ונפלא ביותר, שעמו הוא יכול לעבור את כל תלאות החיים בשלום. וזהו כוח מעשיו הגיד לעמו, הגיד לשון המשכה, שהמשיך השם יתברך לעמו ישראל את כח מעשיו, שאנו, במהותינו, שולטים על הטבע, לדעת שיש השם יתברך המשדד את כל הטבע, ואין שום טבע בעולם כלל, ואין מזל לישראל, ואם יאמרו האומות, כלליות הרע והקליפות, לסטים אתם שכבשתם, כי אתם שייכים לבחינת שמים, לבחינת העולם הבא, ואיך אתם באים אל העולם הזה וכובשים אותו, היינו שאתם מקשרים את הגשמיות לרוחניות וכו', ומי נתן לכם את הגשמיות, אך נשמות ישראל עונות את התשובה אמיתית, וכי יש גשמיות בעולם? והלא באמת הכל אלוקות ממש, ומי הוא זה אשר יפריד בין העולם הזה לעולם הבא, והכל מכח מעשיו יתברך, שאין שום מציאות מבלעדי יתברך כלל, וכל הגשמיות היא רק אור השם יתברך שהתלבש באופן ובדרך הזה, ואשרי מי שמכניס מחשבות של אמונה בלבו, שזה מזכך יותר מהכל, וכל הלימוד מקבל צורה אחרת לגמרי, כי בא לקבל את האורות בכלים נקיים ומזוככים.
המאחל לך הרבה עליה בדרך עבודת השם.
ידידך עוז
שלמה ברוך בלוי