{צוואת הריב"ש סימן יב – אַל יֹאמַר בְּלִבּוֹ שֶׁהוּא גָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ}

סִימָן יב

וְאַל יֹאמַר בְּלִבּוֹ שֶׁהוּא גָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ, שֶׁהוּא עוֹבֵד בִּדְבֵקוּת יוֹתֵר. שֶׁהוּא כִּשְׁאָר הַנִּבְרָאִים שֶׁנִּבְרְאוּ לְצֹרֶךְ עֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וַהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ לֹא נָתַן לַחֲבֵרוֹ שֵׂכֶל כְּמוֹ שֶׁנָּתַן לוֹ שֵׂכֶל, וּבַמֶּה הוּא חָשׁוּב יוֹתֵר מֵהַתּוֹלַעַת, שֶׁהַתּוֹלַעַת עוֹבֵד לְהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ בְּכָל שִׂכְלוֹ וְכֹחוֹ, וְהָאָדָם גַּם כֵּן רִמָּה וְתוֹלֵעָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים כב, ז): "וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ", וְאִם לֹא נָתַן לוֹ הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ שֵׂכֶל לֹא הָיָה יָכוֹל לְעָבְדוֹ רַק כְּמוֹ תּוֹלַעַת, וְאִם כֵּן אֲפִלּוּ מִתּוֹלַעַת אֵינוֹ חָשׁוּב בְּמַעֲלָה כָּל שֶׁכֵּן מִבְּנֵי אָדָם. וְיַחְשֹׁב שֶׁהוּא וְתוֹלַעַת וּשְׁאָרֵי בְּרִיּוֹת קְטַנּוֹת הֵם חֲשׁוּבִים כְּמוֹ חֲבֵרִים בָּעוֹלָם, שֶׁכֻּלָּם נִבְרָאִים וְאֵין לָהֶם יְכֹלֶת רַק מַה שֶׁנָּתַן לָהֶם הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, וְדָבָר זֶה יִהְיֶה תָּמִיד בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ.

*

וְאַל יֹאמַר בְּלִבּוֹ שֶׁהוּא גָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ – כִּי מַחֲשֶׁבֶת גֵּאוּת, אַף כְּשֶׁהִיא בַּחֲשַׁאי הַלֵּב – פּוֹגֶמֶת בְּיוֹתֵר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מִשְׁלֵי טז, ה): "תּוֹעֲבַת ה' כָּל גְּבַהּ לֵב", וְדֶרֶךְ הָאָדָם מִתּוֹלַדְתּוֹ, לִרְאוֹת אֶת מַעֲלָתוֹ עַל פְּנֵי זוּלָתוֹ, וּבְיוֹתֵר כְּשֶׁרוֹאֶה שֶׁהוּא עוֹבֵד בִּדְבֵקוּת יוֹתֵר מֵחֲבֵרוֹ וְחוֹשֵׁב שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַעְלָה בְּגִין כָּךְ, שֶׁהוּא זוֹכֶה לַעֲבוֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בִּדְבֵקוּת הַבּוֹרֵא, וְאַף כִּי מִי שֶׁהוּא מִתְגָּאֶה אֵין בּוֹ מִן הָעֲבוֹדָה הָאֲמִתִּית, אֲבָל נִסָּיוֹן זֶה יֵשׁ בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד, וְאַף אִם אָדָם זָכָה עַל יְדֵי בִּטּוּל־הַיֵּשׁ לְתַכְלִית הַדְּבֵקוּת בֶּאֱמֶת, אָז מַכְנִיס בּוֹ הַבַּעַל־דָּבָר מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל שְׁטוּת, שֶׁמָּא הוּא 'גָּדוֹל' בֶּאֱמֶת, וְהוּא צַדִּיק אֲמִתִּי בְּעֵינֵי עַצְמוֹ, וְטוֹעֶה לְהִתְיַחֵס אֶל מַחֲשָׁבָה זוֹ כְּמוֹ שֶׁאֵינָהּ מַחֲשֶׁבֶת גַּאֲוָה, וּמְתָרֵץ לְעַצְמוֹ, שֶׁאֵינוֹ בַּעַל גַּאֲוָה, אֶלָּא שֶׁהוּא רַק מַעֲרִיךְ אֶת עַצְמוֹ כְּמוֹ שֶׁהוּא [אֲבָל יִבְדֹּק אֶת עַצְמוֹ כַּמָּה יֵשׁוּת וְגַסּוּת וְהַקְפָּדָה עַל כְּבוֹדוֹ יֵשׁ לוֹ, וְאַף אִם הוּא בְּדַקּוּת וּבְהַכְחָשָׁה, בּוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב יוֹדֵעַ אֶת הָאֱמֶת], אֲבָל אוֹמֵר הַבַּעַל־שֵׁם־טוֹב זי"ע, שֶׁאֵין זוֹ אֱמֶת כְּלָל וּכְלָל, וְאֵינֶנּוּ גָּדוֹל מֵאַף אֶחָד, הֲגַם שֶׁעוֹבֵד אֶת ה' בִּדְבֵקוּת, וְזֹאת מִשְּׁנֵי טְעָמִים, הַטַּעַם הָרִאשׁוֹן, שֶׁאֵין הָעֻבְדָּה שֶׁהוּא עוֹבֵד בִּדְבֵקוּת עוֹשָׂה אוֹתוֹ לְשֵׁם 'אָדָם גָּדוֹל', כִּי אֵין זוֹ מַעְלָה, שֶׁהֲרֵי הוּא בַּעֲבוֹדָתוֹ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּשְׁאָר הַנִּבְרָאִים שֶׁבָּעוֹלָם, דּוֹמְמִים, צוֹמְחִים, חַיִּים וּמְדַבְּרִים, שֶׁנִּבְרְאוּ בָּעוֹלָם לְצֹרֶךְ עֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ – [וְכֻלָּם עוֹשִׂים אֶת רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ בִּרְצוֹנָם אוֹ שֶׁלֹּא בִּרְצוֹנָם (וּלְהָעִיר מִסּוֹף מְנָחוֹת), וְאִם הֵם מוּדָעִים לִמְצִיאוּת תַּפְקִידָם בָּעוֹלָם, הֲרֵי שֶׁבְּוַדַּאי עוֹבְדִים לְפִי דַּרְגָּתָם, כְּדִלְקַמָּן]. הֲרֵי כָּל מַה שֶּׁנִּבְרָא הוּא בִּשְׁבִיל עֲבוֹדַת הַשֵּׁם, וְלוּלֵא הָעֲבוֹדָה – הוּא מְיֻתָּר לְגַמְרֵי בְּהַאי עָלְמָא, וּמַה גַּדְלוּתוֹ בָּזֶה שֶׁעוֹשֶׂה אַךְ אֶת תַּפְקִידוֹ וְסֶלַע מְצִיאוּתוֹ? וַהֲלֹא עוֹשֶׂה לְמַעַן קִיּוּמוֹ! וְהַטַּעַם הַשֵּׁנִי, שֶׁמִּשּׁוּם כָּךְ אֵינוֹ גָּדוֹל כְּלָל, כִּי לְכָל נִבְרָא וְנִבְרָא נִתַּן כֹּחַ וִיכֹלֶת מִן הַשָּׁמַיִם לְפִי הַנַּחַת־רוּחַ שֶׁיָּכוֹל לִגְרֹם בַּמְּרוֹמִים, וְיֵשׁ לְהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ נַחַת מִכָּל מַה שֶּׁבָּרָא לִכְבוֹדוֹ, וְיָדַע יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת, כִּי הַשֵּׂכֶל שֶׁיֵּשׁ לְךָ שֶׁבְּגִינוֹ הִנְּךָ עוֹבֵד לְהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בִּדְבֵקוּת, הוּא הַכֹּחַ שֶׁלְּךָ לְהַעֲלוֹת לְפָנָיו נַחַת־רוּחַ, וְאִלּוּ לַחֲבֵרְךָ אֵינוֹ נִצְרָךְ הַשֵּׂכֶל הַזֶּה בִּשְׁבִיל שֶׁיַּעֲלֶה מִמֶּנּוּ וּמֵעֲבוֹדָתוֹ נַחַת־רוּחַ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ, וְזֶה שֶׁאוֹמֵר: וְהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ לֹא נָתַן לַחֲבֵרוֹ שֵׂכֶל כְּמוֹ שֶׁנָּתַן לוֹ שֵׂכֶל – וּבְוַדַּאי אִם הָיָה לוֹ אֶת הַשֵּׂכֶל שֶׁנָּתְנוּ לְךָ – הָיָה עוֹבֵד בְּדַרְגָּה גְּבוֹהָה בְּדִיּוּק כָּמוֹךָ, וְשֶׁמָּא אַף יוֹתֵר בִּשְׁלֵמוּת מִמְּךָ, וּכְמוֹ שֶׁאֶחָד אֵינוֹ מִתְגָּאֶה בְּכָךְ שֶׁהוּא גָּבוֹהַּ בְּגַשְׁמִיּוּת, וְיָכוֹל לְהַגִּיעַ לָקַחַת אֵיזֶה חֵפֶץ שֶׁמֻּנָּח בְּמָקוֹם גָּבוֹהַּ מִקּוֹמַת חֲבֵרוֹ הַנָּמוּךְ, שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כֵּן מֵחֲמַת קֹטֶן גּוּפוֹ, כְּמוֹ־כֵן הוּא בְּרוּחָנִיּוּת, וְהָבֵן. וּבַמֶּה הוּא חָשׁוּב יוֹתֵר מֵהַתּוֹלַעַת, אֲשֶׁר הִיא עוֹבֶדֶת לְהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, וְעוֹד הִיא עוֹבֶדֶת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִצַּד טִבְעָהּ, וְאֵין לָהּ שׁוּם פְּנִיּוֹת, וּכְמוֹ־כֵן כָּל יַתּוּשׁ וּבַעַל־חַי עוֹבֵד ה' בְּכָל שִׂכְלוֹ וְכֹחוֹ? שֶׁהֲלֹא גַּם הָאָדָם שֶׁעוֹבֵד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בְּשֵׂכֶל גָּדוֹל וְעָמֹק מְאֹד, אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ יוֹתֵר מִמַּה שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ הֶעֱנִיק לוֹ בְּחַסְדּוֹ, וּכְמַאֲמַר: "מִי הִקְדִּימַנִי וַאֲשַׁלֵּם" וְכוּ' (אִיּוֹב מא, ג), וְאַף שֶׁבִּבְחִירָתוֹ הַטּוֹבָה נִצֵּל מַתְּנַת שָׁמַיִם אֶל הַדְּבֵקוּת, אֲבָל גַּם זוּלָתוֹ בִּבְחִירָתוֹ הַטּוֹבָה נִצֵּל לְפִי הַכֹּחַ שֶׁהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ נָתַן לוֹ וְכוּ' [וּמִי יָפִיס וְכוּ'?], וּבְאִגֶּרֶת הָרַמְבַּ"ן רָמַז לָזֶה, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא שָׁם, כְּשֶׁרוֹאֶה שֶׁהוּא חָכָם מִזּוּלָתוֹ אֲזַי – 'חֲשֹׁב בְּלִבְּךָ כִּי אַתָּה חַיָּב מִמֶּנּוּ וְהוּא זַכַּאי מִמְּךָ, שֶׁאִם הוּא חוֹטֵא הוּא שׁוֹגֵג וְאַתָּה מֵזִיד' [וְהַשְׁוֵּה אֶל דִּבְרֵי בַּעַל הַתַּנְיָא הַקָּדוֹשׁ (לִקּוּטֵי אֲמָרִים תַּנְיָא, פֶּרֶק ג): וַהֲרֵי אַתָּה פּוֹגֵם גָּדוֹל מְאֹד מִמֶּנּוּ, אִם אַתָּה יוֹדֵעַ יוֹתֵר מִמֶּנּוּ אוֹ אִם נִמְשָׁךְ מִמָּקוֹם גָּבוֹהַּ יוֹתֵר מִמֶּנּוּ, כִּי אֵינוֹ דּוֹמֶה מִי שֶׁמְּטַנֵּף כְּלִי נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל לִמְטַנֵּף כְּלֵי כֶּסֶף וּכְלֵי זָהָב שֶׁל מֶלֶךְ וְכוּ']. וְאִם כָּךְ, הֲרֵי שֶׁהַתּוֹלַעַת, שֶׁנִּבְרְאָה לְמַעֲנוֹ יִתְבָּרַךְ, עוֹשָׂה בְּדִיּוּק כָּמוֹהוּ. וְאֵין לְאָדָם שׁוּם מַעְלָה עָלֶיהָ, כִּי הוּא בְּרִיאָה כָּמוֹהָ [וְכָל־שֶׁכֵּן בְּנֵי־אָדָם אֲחֵרִים, הַנְּחוּתִים לִכְאוֹרָה מִמַּדְרֵגָתוֹ, אֲשֶׁר יִתָּכֵן, שֶׁמַּעֲלָתָם גְּבוֹהָה מִמֶּנּוּ אֵין־קֵץ, לַמְרוֹת שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִרְאוֹת זֹאת, [וּבְעִקַּר מֵחֲמַת אַהֲבַת עַצְמִיּוּתוֹ וְטִבְעוֹ לְהִתְנַשֵּׂא עַל שְׁאָר בְּנֵי־אָדָם], וְזֶה שֶׁאוֹמֵר: וְהָאָדָם – לַמְרוֹת שֶׁמִּצַּד אֲשֶׁר בָּחַר ה' בּוֹ, הוּא נֵזֶר הַבְּרִיאָה וְכוּ', אַךְ מִצַּד טִבְעוֹ הַחָמְרִי, וּמְצִיאוּתוֹ הַגַּשְׁמִית הַמַּסְתֶּרֶת אֶת הָאוֹר הָאֱלֹקִי, הוא גַּם־כֵּן רִמָּה וְתוֹלֵעָה – וְאִם־כֵּן הוּא גַּם כֵּן תּוֹלַעַת כְּמוֹ הַתּוֹלַעַת הַמְרַחֶשֶׁת עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה, שֶׁעוֹשָׂה כָּמוֹהוּ רְצוֹן קוֹנָה, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים כב, ז): "וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ" – כִּי הוּא יָדַע אֶת אַפְסִיּוּת הָאָדָם לַאֲשׁוּרָהּ, וּפָסַק וְאָמַר זֹאת עַל עַצְמוֹ מִתּוֹךְ הֲבָנָתוֹ הָעֲמֻקָּה בְּמַעֲשֵׂי בְּנֵי־אָדָם וְכָל עֲלִילוֹתֵיהֶם. וּפָסוּק זֶה אָמַר דָּוִד מַלְכָּא מְשִׁיחָא, שֶׁהָיָה שִׂכְלוֹ גָּדוֹל כָּל־כָּךְ בִּדְבֵקוּת עֲצוּמָה וְנוֹרָאָה בְּחַי־הַחַיִּים בּוֹ יִתְבָּרַךְ, עַד שֶׁאֵין הַפֶּה יָכוֹל לְדַבֵּר וְכוּ', וְאָמַר עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא 'תּוֹלַעַת, וְאֵינוֹ אִישׁ', הַיְנוּ שֶׁאֵינוֹ יֵשׁוּת בִּפְנֵי עַצְמָהּ, אֶלָּא כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ הוּא מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וּמִצַּד עַצְמוֹ אֵינוֹ אַחֶרֶת מֵהַתּוֹלַעַת הַמַּרְחֶשֶׁת עַל הָאָרֶץ, כַּנַּ"ל, וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה, אָדָם שָׁפָל וּבָזוּי [כָּמוֹנוּ הַיּוֹם, אֲשֶׁר עָבַרְנוּ מַה שֶּׁעָבַרְנוּ, וּכְבָר הִתְרַחַקְנוּ מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ כְּמוֹ שֶׁהִתְרַחַקְנוּ], וְנָדְבָה אוֹתוֹ רוּחוֹ לְהַבִּיט אֶל עֵבֶר הַתַּכְלִית הַנִּצְחִית, וּלְפִי דַּרְגַּת יְגִיעָתוֹ וְטִרְחָתוֹ הִתְחִיל לְהַשִּׂיג מִקְצָת מֵהַדְּבֵקוּת לְפִי בְּחִינָתוֹ, אֵיךְ לֹא יִלְמַד מִמַּדְרֵגַת דָּוִד הַמֶּלֶךְ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁהָיָה שָׁפֵל בְּעֵינָיו מְאֹד, אַף כִּי הָיָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וּבַדְחָא דְּמַלְכָּא עִלָּאָה (זֹהַר מִשְׁפָּטִים קז ע"ב). וְצָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, כִּי דָּבָר זֶה לֹא אָמַר רַק מֵחֲמַת עֲנָוָה, כִּי בְּוַדַּאי לֹא אָמַר דָּבָר שֶׁאֵינוֹ לִפְנֵי הָאֵל הָאֲמִתִּי שֶׁאֵין הַצַּדִּיקִים מַחְנִיפִים לוֹ (יְרוּשַׁלְמִי יוֹמָא), אֶלָּא שֶׁזֹּאת הִיא הָאֱמֶת לְאֻמָּתָהּ בְּעֵינָיו הַבְּדוֹלַחוֹת, כִּי כַּאֲשֶׁר הָאָדָם הַנִּלְבָּב מַשִּׂיג אֶת הַהַשָּׂגָה הָאֲמִתִּית, הַפְּשׁוּטָה וְהַבְּהִירָה, שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ מְמַלֵּא כָּל עָלְמִין וְסוֹבֵב כָּל עָלְמִין, וְאֵין שׁוּם מְצִיאוּת מִבִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וּבְכָל תְּנוּעָה וּתְנוּעָה שָׁם אַלּוּפוֹ שֶׁל עוֹלָם, וְאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ מַמָּשׁ, אֶפֶס זוּלָתוֹ, וְכָל הַגַּשְׁמִיּוּת כָּלָה הִיא כִּסֵּא לְאֱלֹקוּת גָּמוּר – זוֹכֶה לִרְאוֹת מַמָּשׁ בְּחוּשׁ, אֵיךְ שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם דָּבָר מַמָּשׁ, וְהַכֹּל מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וּבְמַה שַּׁיָּךְ לְהִתְגָּאוֹת?! וְזוֹ הָיְתָה דַּרְגָּתוֹ שֶׁל דָּוִד מַלְכָּא מְשִׁיחָא, שֶׁהָיָה בָּטֵל וּמְבֻטָּל לְגַמְרֵי אֶל הָאֵין־סוֹף, בָּרוּךְ־הוּא, עַד שֶׁהוּא יָתֵד וּפִנָּה לְכָל בַּעֲלֵי הַתְּשׁוּבָה הַמְּשַׁבְּרִים לִבָּם לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם מִתּוֹךְ הִתְבַּטְּלוּת וְהִתְמַסְּרוּת שֶׁל דְּבֵקוּת בְּחַי הַחַיִּים בּוֹ יִתְבָּרַךְ. וְאִם לֹא נָתַן לוֹ הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ שֵׂכֶל – לֹא הָיָה יָכוֹל לְעָבְדוֹ רַק כְּמוֹ הַתּוֹלַעַת – הַחֶשְׁבּוֹן שֶׁצָּרִיךְ לַחְשֹׁב תָּמִיד הוּא, שֶׁבְּעֶצֶם הוּא עוֹבֵד אֶת הַבּוֹרֵא כְּמוֹ הַתּוֹלַעַת, שֶׁכָּמוֹהָ, גַּם הוּא, עוֹבֵד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בַּשֵּׂכֶל הַמֻּגְבָּל שֶׁנָּתַן לוֹ מִן הַשָּׁמַיִם בְּטֶבַע תּוֹלַדְתּוֹ, וְלֹא מֵעֵבֶר לְכָךְ. וְאִם כֵּן – שֶׁהִשְׁתַּוָּה בְּעֵינֵינוּ עִנְיַן עֲבוֹדַת כָּל נִבְרָא בְּהַשְׁוָאָה אַחַת, נִמְצָא שֶׁאֲפִלּוּ מִתּוֹלַעַת אֵינוֹ חָשׁוּב בְּמַעֲלָה, וכָּל שֶׁכֵּן שֶׁאֵינוֹ חָשׁוּב יוֹתֵר מִבְּנֵי־אָדָם אֲחֵרִים שֶׁהֵם מִתַּחַת לְעֶרְכּוֹ, [וְאִם מִתּוֹלַעַת אֵינוֹ יוֹתֵר חָשׁוּב, אֵיךְ יִהְיֶה חָשׁוּב מִבְּנֵי־אָדָם בַּעֲלֵי שֵׂכֶל? שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת, שֶׁאַף כִּי שִׂכְלָם קָטָן, אֲבָל בְּאוֹתוֹ שֵׂכֶל שֶׁנָּתַן לָהֶם הַבּוֹרֵא־יִתְבָּרַךְ, הֵם עוֹבְדִים אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹתוֹ, אוֹ יוֹתֵר מִמֶּנּוּ, וְהֵם בַּעֲלֵי־בְּחִירָה, וִיכוֹלִים לִזְכּוֹת בִּבְחִירָתָם לִדְבָרִים גְּבוֹהִים וְנִפְלָאִים מְאֹד, וַאֲשֶׁר אֵין נִמְדֶּדֶת אֵיכוּת וְכַמּוּת עֲבוֹדָה כִּי אִם בְּשִׁקּוּל דַּעְתּוֹ הָאֵינְסוֹפִית שֶׁל יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת]. וְיַחְשֹׁב – בְּמַחְשֶׁבֶת הִתְבּוֹנְנוּת, שֶׁהוּא – הָאָדָם הַחוֹשֵׁב, וְתוֹלַעַת פְּשׁוּטָה הַמְרַחֶשֶׁת עַל הָאָרֶץ, וּשְׁאָרֵי בְּרִיּוֹת קְטַנּוֹת – שֶׁאֵינָן נֶחְשָׁבוֹת אַף בְּעֵרֶךְ חַיּוֹת וּבְרִיּוֹת שֶׁיֵּשׁ לָהֶן נוֹכְחוּת יוֹתֵר מֵהֶן, גַּם הֵם כֻּלָּן יוֹצְרוֹת אֶת הַשְּׁלֵמוּת שֶׁל הַבְּרִיאָה, שֶׁכֻּלָּן עוֹשִׂין אֲגוּדָה אַחַת לַעֲשׂוֹת רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ בְּלֵבָב שָׁלֵם, וּלְפִיכָךְ הֵם חֲשׁוּבִים כְּמוֹ חֲבֵרִים בָּעוֹלָם – נִרְאֶה, שֶׁפִּסְקָה זוֹ בָּאָה לְחַזֵּק, גַּם כַּאֲשֶׁר הַדָּבָר הוּא לְהֵפֶךְ, שֶׁמְּקַנֵּא בִּבְנֵי־גִּילוֹ וּמַעֲמָדוֹ שֶׁזָּכוּ לְמַה שֶּׁזָכוּ בַּעֲבוֹדַת־הַשֵּׁם, וְהוּא אֵינוֹ זוֹכֶה לִכְלוּם לְפִי הִתְבּוֹנְנוּתוֹ בִּפְנִימִיּוּת עַצְמוֹ – עָלָיו לְהִתְחַזֵּק מְאֹד, שֶׁלֹּא יִהְיֶה נָפוּל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁאֲחֵרִים עוֹבְדִים אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּשֵׂכֶל עֶלְיוֹן וְהוּא בְּשֵׂכֶל קָטָן, כִּי כֻלָּם חֲבֵרִים, וְאֵינָם עוֹבְדִים כִּי אִם לְפִי הַשֵּׂכֶל שֶׁהֶעֱנִיק לָהֶם הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁמַּמְשִׁיךְ וְאוֹמֵר: שֶׁכֻּלָּם הֵם רַק 'נִבְרָאִים' – וְלָכֵן אֵין בָּהֶם שְׁלֵמוּת מִצַּד עַצְמָם, וְאֵין לָהֶם שׁוּם יְכֹלֶת מִצַּד עַצְמָם, רַק מַה שֶּׁנָּתַן לָהֶם הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, וְדָבָר זֶה יִהְיֶה תָּמִיד בְּמַחְשַׁבְתּוֹ – שֶׁאֵינֶנּוּ גָּדוֹל מֵאַף בְּרִיָּה שֶׁבָּעוֹלָם, וְשֶׁכָּל מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ – הִיא רַק מַתְּנַת חִנָּם מֵהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, לְעָבְדוֹ יִתְבָּרַךְ בִּלְבַד, וְלֹא לְהִתְגָּאוֹת בּוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, וּמִצַּד שֵׁנִי, לֹא לְהִתְבַּלְבֵּל מֵעֲבוֹדַת גְּדוֹלִים מִמֶּנּוּ [בְּשֶׁגַּם אֵין הוּא יָכוֹל לָדַעַת מִי גָּדוֹל מִמִּי, כִּי אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹנֶה אֶלָּא יְגִיעָה, טִרְחָה וְרָצוֹן אֲמִתִּי, וְלֹא כִּשְׁרוֹנוֹת וּתְכוּנוֹת נֶפֶשׁ מֻפְלָאוֹת, שֶׁאֵינָן אֶלָּא מַתְּנַת שָׁמַיִם וְכֵלִים קַלִּים לְעָבְדוֹ יִתְבָּרַךְ, וְהָאָדָם הַמְגֻשָּׁם, שֶׁחוֹטֵף אֶת עַצְמוֹ מִתּוֹךְ סַעֲרַת חַיָּיו הַקָּשִׁים וּמְדַבֵּק אֶת עַצְמוֹ מִשָּׁם אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, יָכוֹל לִהְיוֹת, בִּבְחִינָה מְסֻיֶּמֶת גָּדוֹל הַרְבֵּה מֵאַחֵר וְכוּ', וְאֵין יוֹדֵעַ זֹאת אֶלָּא יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת], אֶלָּא עָלָיו לָדַעַת, שֶׁנִּדְרָשׁ מִמֶּנּוּ לַעֲבוֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ רַק לְפִי טִבְעוֹ וִיכָלְתּוֹ, כִּי כָּךְ רָצָה הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ מִמֶּנּוּ [וְכַמּוּבָן שֶׁאוֹר עֲבוֹדָתוֹ לְפִי טִבְעוֹ יָאִיר בּוֹ כָּל־כָּךְ, עַד שֶׁטִּבְעוֹ יִזְדַּכֵּךְ, וְיוּכַל לַעֲשׂוֹת נִפְלָאוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, וְעוֹד, שֶׁאָז יוּכַל לְהִתְעַלּוֹת לַעֲבוֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ לְמַעְלָה מִטִּבְעוֹ וּבִשְׁבִירַת טִבְעוֹ לִמְזֻכָּךְ יוֹתֵר, וְיֵשׁ בָּזֶה דַּרְגוֹת עַל גַּבֵּי דַּרְגוֹת, "עַיִן לֹא רָאָתָה" וְכוּ'; אֲבָל בְּוַדַּאי שֶׁבִּצְעָדָיו בַּעֲבוֹדָה, עָלָיו לִשְׂמֹחַ עִם מַה שֶׁמְּזַכֶּה אוֹתוֹ הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בַּעֲבוֹדוֹת פְּשׁוּטוֹת לְפִי עֶרְכּוֹ כָּעֵת, כִּי הִיא שְׁלֵמוּתוֹ לִפְנֵי שׁוֹכֵן שְׁחָקִים].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קטגוריות