{כואב לילד}

ההזדהות עם הכאב

הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה עשית"? באותו רגע מבין הנער, כי מה שלא יקרה – הוא תמיד יהיה אשם. ההורים, המורים, הגדולים, החזקים תמיד יהיו צודקים, ולא משנה מה קרה.

צריך לפזר את האבק מעל כסות האמת. יש הבדל גדול בין האיסור לתמוך במעלליו של נער מול מוריו, (כפי שעושים הורים רבים) לבין הקשבה להלך רוחו של הנער ותפישתו את הקורות אותו. יש להניח, כי כמו כולנו, גם לו יש דעה, אם לא ניתן לו את ההזדמנות לדבר עליה – עשינו נזק גדול! אם דעתו צודקת – נתפשנו כמורדי אמת… ואם דעתו אינה צודקת – גרמנו לה 'להתבשל' בתוכו, ולקבל משנה תוקף, שזה הרבה יותר גרוע – זו כסילות!

יתירה מזאת, נניח, אם הוא התפרע וריצה את עונשו כראוי לו. אז מה? האם זה הזמן להוסיף ולהענישו, כדי לזרות מלך על הפצע, ולהוסיף לענותו?

הבה ונחשוב מעט, למה הילד בא וסיפר על מחדל? משום שרצה הטפה נוספת? אין זה אלא משום שזיהה בי את עמוד הכח שעליו יוכל להישען בשעת צרה, רק לשם כך הוא הגיע לספר, אם אכזיב את תקוותו, לא תהיינה לי הזדמנויות נוספות לחוש את קרבתו, ברמה שתצדיק שפיכת לב כואב.

הכלל הברור הוא, "עם כאב מזדהים", במקום של כאב לא שופכים מוסר… אם וכאשר האב דואג תמיד לרווחתו של הילד רק במישור המוסרי, הוא יגלה להפתעתו, שהוא דוחק אותו בידיים לפינה של אי מוסר מוחצן, ילד שלא מבינים אותו, הוא ילד מכאיב במיוחד, כי גם הוא יבין, שהצודק הוא החזק, עובדה – שגם כאשר החזקים והגדולים אינם יודעים את 'האמת' הם יודעים להיות נחרצים ולחרוץ גורל ולהסיק מסקנות.

אין הכונה לומר, כי התנהגות לא טובה צריכה תמיד להתקבל בסלחנות, אך העונש, הייסור וההטפה צריכים לבוא ישירות בקשר למעשה, ולא לסחוט את המתנהג כאשר הוא בעמדה של נחיתות וכאב, כמו להתעלל בו ולומר לו במילים או במבטים: אמרנו לך! למה תמיד אתה עושה לנו את זה?

לפעמים עומד ההורה נבוך ואינו יודע כיצד עליו להגיב במקרה של התלוננות מצד הילד על מחנכיו, עוד לפני שמוחו הצליח לקלוט את הצד הצודק בקרע שנוצר מול עיניו, הוא יודע דבר אחד, אם הוא יצדיק את המלמד – הוא פוגע בבנו. אם הוא יצדיק את בנו – הוא שומט את הקרקע המחנכת מתחת רגלי בנו. מה עושים?

התשובה פשוטה מאד. אין אתה, כהורה, נדרש לתפוס צד או עמדה, אתה צריך להתייחס אל הנימה והכאב, ולא אל התוכן או הצדק שלו. למען האמת, ייתכן שהאמת כרגע לא כל כך מענינת את הילד, הוא גם יכול להניח, בסתר לבו, שייתכן והוא אינו צודק, אך כלום זה ממזער את הכאב, או שמא מגדיל אותו? גם אם הילד 'הרשיע' מאד, על ההורה לנסות לחוות את ההרגשה הבלתי נעימה של סטיגמת הָרֶשַע שהודבק לילדו באמצעות העונש, או העדר שביעות הרצון שהעניקו לו כפרס על התנהגות בלתי טובה, ולהיות אתו.

"להיות אתו" זה שם המשחק. ולמען הדיוק, זה בכלל לא משחק, זה עומק דעומק של הרחמנות הקדושה שאנו מחוייבים בתפקידנו המיוחד כהורים וכמחנכים. אם נניח לצדק לעת עתה, ונהיה מחוברים אל הכאב שחווה ילדנו, עצמנו ובשרנו – נוכל להכיל אותו, ואז, אט אט, ענני החושך של הכאב פגים, ואולי הגיע הזמן של ההכוונה, למען לא ישנו יותר דברים כאלה.

עצה יעוצה: לא להסמיך בדרך מגוחכת את ההבנה וההכלה אל ההטפה. יש הורים שיודעים שצריך להבין ולקבל. מה הם עושים? הם מלטפים ומחבקים, ואחר כמה דקות, הילד/החניך צריך לשמוע דרשת-מגיד ארוכה מני ים, כל האמת הגמורה, מוטחת בפרצוף בבהירות מופלאה. הם מצפים, לבטח, שהילד יתמלא הערצה לחינוך הנפלא שהם מחנכים אותו, עיניו ינצצו באושר, גם הבנה וגם חינוך, יש משהו יותר טוב מזה?

הנכון הוא להניח לחינוך כעת. המעניש עשה זאת, הוא לקח לכם את הבחירה כיצד לנהוג, הוא לקח על אחריותו את התגובה הזאת, מסיבות השמורות עמו, אם יש לכם ביקורת עליה, סכמו זאת בשיחה בונה עם הלה. אך כלפי ילדיכם, הניחו כעת לתכנים ולנגזרים מהם. "תנו את עצמכם", וכאמור, לא ממקום של עמדה כי אם ממקום של הזדהות.

אין צריך לומר, שאין ההזדהות הזאת מקהה את החינוך שהעונש ביקש להפיק. ההיפך, אם לא תיאמרנה מילים משחיתות נגד הממסד, וכל ההתמקדות תהיה רק בהבנת הלב הכואב, הענין יועבר היטב. "אבא לא מרוצה כנראה מההתנהגות שלי, אך הוא לא דוחה אותי, יש לו תקוה ממני"… הרגשה כזאת, ככל שהיא תהיה תכופה ועקבית, היא תגרום למנוע מעשים שליליים בעתיד, כדי שלא לאכזב את מי שנותן בי אימון ונמצא לידי בכאבי.

צריך גם לזכור, כי אין אנו יכולים למנוע מילדנו כאב. כתיירים קבועים בנוה התלאות של עולמנו המגוחך, הכאב הוא חלק פעיל בחיים. ההיפך, המנסים לרפד את צאצאיהם מכל חוויה בלתי נעימה, גורמים להם נזק, אך העמידה לצידו בשעת כאב, תגרום לו להבין שאומנם כאב יש, אך צריך לשרוד, ולשרוד זה לא להתקומם מול המכאיב, אלא להפנים את הכאב ולהתעצם על ידו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות