{פרשת נשא – ברכת השם…}

הִתְעוֹרְרוּת לִקְדֻשַּׁת מַעֲמַד בִּרְכַּת כֹּהֲנִים

יֵשׁ אֵיזֶה עִנְיַן אֶצְלֵנוּ שֶׁצָּרִיךְ תִּקּוּן, לִפְעָמִים נִדְמֶה לָנוּ כִּי יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁהֵם 'סְתָם', וְאֶפְשָׁר לְוַתֵּר עֲלֵיהֶם כְּגוֹן חֲזָרַת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר, וְכָאֵלֶּה, אֶפְשָׁר לְהִתְגַּנֵּב הַחוּצָה, לְתוֹךְ הַיּוֹם הַסּוֹאֵן.

הַמַּחֲשָׁבָה הַיְשָׁרָה סוֹבֶרֶת, שֶׁאִם רַבּוֹתֵינוּ תִּקְנוּ לוֹמַר זֹאת, כַּנִּרְאֶה זֶה לֹא פָּשׁוּט בִּכְלָל.

לְרֶגֶל פָּרָשַׁת נָשֹׂא, בָּהּ נִזְכֶּרֶת בִּרְכַּת כֹּהֲנִים, חָשַׁבְתִּי קְצָת עַל הַנּוֹשֵׂא, אָנוּ בְּנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁמִּנְהָגֵינוּ לְקַיֵּם נְשִׂיאַת כַּפֵּי בְּנֵי אַהֲרֹן בְּכָל יוֹם וָיוֹם, זוֹכִים לָזֶה בִּתְדִירוּת גְּבוֹהָה מְאֹד, מַה שֶּׁגּוֹרֵם לָעִנְיָן לְהֵרָאוֹת כְּדָבָר שֶׁל מַה בְּכָךְ, לַמְרוֹת שֶׁהוּא עִנְיָן גָּדוֹל וְנִשְׂגָּב שֶׁאֵין דּוֹמֶה לוֹ.

בְּרַם, בְּחוּץ לָאָרֶץ, לְעֻמַּת זֹאת, אֲשֶׁר הַמִּנְהָג שֶׁהַכֹּהֲנִים נוֹשְׂאִים כַּפֵּיהֶם בְּמוּסְפֵי הַחַגִּים בִּלְבַד, הַנְּדִירוּת שֶׁל הָעִנְיָן מְרַגֶּשֶׁת מְאֹד וְכָךְ צָרִיךְ בֶּאֱמֶת לִהְיוֹת גַּם אֶצְלֵנוּ.

שָׁמַעְתִּי, שֶׁכַּאֲשֶׁר שָׁהָה הַגָּאוֹן רַבִּי אַרְיֵה לֵיבּ שְׁטֵינְמַן זצ"ל בְּאַרְצוֹת הַבְּרִית לְרֶגֶל מַסָּעוֹ לְחִזּוּק הַדָּת, חִפֵּשׂ לְבַקֵּר בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁל עֵדוֹת הַמִּזְרָח הַנּוֹהֲגִים אַף שָׁם בִּנְשִׂיאַת כַּפַּיִם גַּם בִּימֵי הַחוֹל, הוּא רָצָה לִשְׁהוֹת שָׁם בְּעֵת תְּפִילַת שַׁחֲרִית, כְּדֵי לֹא לְהַפְסִיד בְּרָכָה גְּדוֹלָה זוֹ.

פַּעַם הִתְעוֹרַרְתִּי לְהִתְבּוֹנֵן בְּעִנְיַן בִּרְכַּת כֹּהֲנִים עַל יְדֵי צָעִיר אֶחָד שֶׁשָּׂח לִי לְפִי תֻּמּוֹ, שֶׁכְּשֶׁהָיָה בַּחוּרוֹן צָעִיר עוֹד יוֹתֵר, הִתְעוֹרֵר לְהַקְפִּיד עַל כָּךְ בְּיוֹתֵר, בִּהְיוֹתוֹ מְקֹרָב לְאֶחָד מִצַּדִּיקֵי הַדּוֹר, וְהָיָה מְבַלֶּה שָׁעוֹת רַבּוֹת, וּלְעִתִּים לֵילוֹת כִּמְעַט שְׁלֵמִים, בַּחֲדַר הַהַמְתָּנָה לְקַבָּלַת הַקָּהָל עַל יְדֵי הָאַדְמוֹ"ר, כְּדֵי לִזְכּוֹת לְקַבֵּל אֶת בִּרְכַּת הָרַבִּי, וְלֹא בִּכְדִי, כִּי מִצַּד עַצְמָהּ בִּרְכַּת צַדִּיק יְכוֹלָה לְהוֹעִיל בְּיוֹתֵר, וְהַדְּבָרִים יְדוּעִים.

פַּעַם, עָלָה בְּדַעְתּוֹ, כִּי בִּרְכַּת כֹּהֲנִים הִיא בְּרָכָה שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ מְבָרֵךְ אֶת יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה, הַאִם אָז הוּא הַזְּמַן לָצֵאת מִבֵּית הַכְּנֶסֶת? הַאִם אֵין בְּרָכָה זוֹ חֲשׁוּבָה כְּדֵי הַמְתָּנָה מוּעֶטֶת כָּזוֹ?

"מֵאָז", מְסַפֵּר לִי הַבָּחוּר, "אֲנִי מַקְפִּיד עַל דָּבָר זֶה בְּיוֹתֵר, לִהְיוֹת נוֹכֵחַ כְּשֶׁה' מְבָרֵךְ אוֹתִי, וּלְכַוֵּן דַּעְתִּי, כְּכָל הַנִּתָּן לִבְרָכָה אֱלֹקִית זוֹ, כִּי הִיא גְּדוֹלָה עַד מְאֹד, לְאֵין שִׁעוּר וְעֵרֶךְ".

הַשַּׁבָּת שֶׁאַחַר קַבָּלַת הַתּוֹרָה, הִיא שַׁבָּת פָּרָשַׁת נָשֹׂא, שָׁם מֻזְכֶּרֶת הַמִּצְוָה, עִם נֻסָּח הַבְּרָכָה: "יְבָרֶכְךָ" וְכוּ', זֶה הַזְּמַן לְהַזְכִּיר מִקְצָת מֵרוֹמְמוּת בִּרְכַּת כֹּהֲנִים לְפִי הַמּוּבָא בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל הַקְּדוֹשִׁים, וְאוּלַי נִזְכֶּה לִהְיוֹת כְּלִי מַחֲזִיק בְּרָכָה זוֹ.

וַהֲרֵי לֶקֶט מִדִּבְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, הַמְעוֹרְרִים לִקְדֻשַּׁת נְשִׂיאוּת כַּפַּיִם:

"כַּאֲשֶׁר בְּנֵי הָעוֹלָם רוֹצִים לְהִתְבָּרֵךְ, אֵינָם יְכוֹלִים לְהִתְבָּרֵךְ, אֶלָּא עַל יְדֵי הַכֹּהֵן… הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה עַל יְדֵי הַכֹּהֲנִים… הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַסְכִּים עִם בִּרְכַּת הַכֹּהֲנִים… כָּל מִדּוֹת הָרַחֲמִים כְּלוּלוֹת בְּבִרְכַּת הַכֹּהֲנִים וּבִשְׁבִיל כָּךְ מִתְבָּרְכִים כָּל הָעוֹלָמוֹת… מִתְעוֹרֵר חֶסֶד וּמִתְבַּטְּלִים כָּל הַדִּינִים… בְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁהַכֹּהֵן פּוֹרֵשׂ יָדָיו צְרִיכִים הָעָם לָשֶׁבֶת בְּיִרְאָה וּבְאֵימָה… בְּשָׁעָה שֶׁהַכֹּהֲנִים פּוֹרְשִׁים כַּפֵּיהֶם, בַּשָּׁעָה הַהִיא עֵת רָצוֹן נִמְצָא בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, וּמִתְבָּרְכִים הָעֶלְיוֹנִים וְהַתַּחְתּוֹנִים, וְאֵין דִּין בְּכֻלָּם… בְּאוֹתָהּ שָׁעָה כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל לוֹקַחַת בְּרָכוֹת וּשְׁעַת רָצוֹן הִיא… בִּשְׁעַת בִּרְכַּת כֹּהֲנִים, רַחֲמִים מְצוּיִים בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, וּמִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל אָז עַל צַעֲרוֹ מִתְהַפֵּךְ לוֹ הַדִּין לְרַחֲמִים… בְּאוֹתָהּ שָׁעָה שְׁתִיקָה שׂוֹרֶרֶת בְּכָל הָעוֹלָמוֹת".

זוֹהִי אָמְנָם רַק אֲסִיפָה קְטַנָּה, וְיֵשׁ עוֹד וָעוֹד, אֲבָל דַּי בָּהּ כְּדֵי לִפְקֹחַ אֶת עֵינֵינוּ הָעִוְרוֹת עַל גֹּדֶל הַזְּכוּת שֶׁל בִּרְכַּת כֹּהֲנִים, וּבִמְיֻחָד בְּכָל יוֹם, הַהִתְיַחֲסוּת לְכָךְ אֲמוּרָה לִהְיוֹת רְצִינִית בְּיוֹתֵר, לְפָחוֹת כְּמוֹ בְּחוּץ לָאָרֶץ, שֶׁכָּךְ הָיָה הַמִּנְהָג בִּתְפוּצוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהָאַבָּא מְכַסֶּה אֶת טַלִּיתוֹ עַל יְלָדָיו מִכְּבוֹד הַשְּׁכִינָה הַמִּתְגַּלָּה, וְכֻלָּם עוֹמְדִים דּוֹמְמִים מִגֹּדֶל הַמַּעֲמָד.

גַּם אָנוּ בְּיוֹם חוֹל טְרוּף עִסּוּקִים, אֲמוּרִים לִהְיוֹת מְכוֹנָנִים כָּרָאוּי לִקְרַאת הַמַּעֲמָד הָאֱלֹקִי הַזֶּה לְקַבֵּל אֶת בִּרְכַּת הַשֵּׁם.

כָּתוּב בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁיֵּשׁ דְּבָרִים טוֹבִים רַבִּים, שֶׁעִקַּר הִתְהַוּוּתָם הִיא מִכֹּחַ הָאֱמוּנָה שֶׁל הָעוֹשֶׂה אוֹתָם, הַיְנוּ, כְּכָל שֶׁהָאָדָם יוֹתֵר 'שַׁיָּךְ' לָעִנְיָן, כָּךְ גְּדֵלָה הַהֶאָרָה שֶׁלּוֹ. הַמְזוּמָנוּת שֶׁלָּנוּ לִקְרַאת הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה הִיא הַגּוֹרֶמֶת לָהּ שֶׁתָּבוֹא, לְעֻמַּת זֹאת, הַקַּלּוּת הַבִּלְתִּי נִסְבֶּלֶת שֶׁאָנוּ מְיַחֲסִים לִדְבָרִים שֶׁבִּקְדֻשָּׁה אִם לֹא גּוֹרֶמֶת לַשְּׁכִינָה שֶׁתִּסְתַּלֵּק לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם, אֲבָל אוּלַי אֵינֶנּוּ זוֹכִים בְּגִין כָּךְ לְעֹמֶק הַטּוֹב שֶׁרוֹצִים לְהַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ, כִּבְיָכוֹל, מִלְמַעְלָה.

כָּל אֶחָד חוֹלֵם עַל אֵיזוֹ פְּגִישָׁה עִם בְּרָכָה כָּל-יְכוֹלָה, שֶׁמְּסֻגֶּלֶת 'לְסַדֵּר לָנוּ אֶת הַחַיִּים', בְּהֶנֵּף פֶּה, כְּמוֹ בַּסִּפּוּרִים, בָּא הָאֹשֶׁר הַמְקֻוֶּה. כָּאן זֶה מְצִיאוּתִי! מְסַבֵּב כָּל הַסִּבּוֹת, אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ, אֱלוֹקֵי יִשְׂרָאֵל, הוּא זֶה שֶׁצִּוָּה עַל בְּרָכָה זוֹ.

אָנוּ בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן, שֶׁכְּבָר אִבַּדְנוּ הֲמוֹן מֵהַסְּגֻלּוֹת שֶׁהָיוּ לָעַם הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה הָחֵל מִמַּתַּן תּוֹרָה, דֶּרֶךְ שְׁלַבִּים מְאִירִים רַבִּים בְּחַיֵּי הָעָם, עַד הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן לַגָּלוּת (וְדוֹר רִאשׁוֹן לַגְּאֻלָּה). אֲבָל קִיּוּם הַתּוֹרָה הַמּוּנָע עַל יְדֵי הַהַבְטָחָה הָאֱלוֹקִית "כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ" (דְּבָרִים לא, כא), נוֹשֵׂא בְּחֻבּוֹ אֶת הַבְּרָכָה הַנִּצְחִית הַהִיא. וּכְמוֹ אַהֲרֹן הַכֹּהֵן בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ, כָּךְ צִוָּה ה' אֶת זַרְעוֹ לְבָרֵךְ אֶת יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה.

וּבְכָל בֵּית הַכְּנֶסֶת בְּרַחֲבֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, אִם יֶשְׁנוֹ כֹּהֵן בֵּינָם, בְּכָל בֹּקֶר וּבֹקֶר, זוֹכִים הַמִּתְפַּלְּלִים לְבִרְכַּת ה' הַנְּתוּנָה חִנָּם, לְכָל נִמְצָא שָׁם וּמְכַוֵּן אֶת לִבּוֹ כָּרָאוּי לִקְדֻשַּׁת הַמַּעֲמָד, בּוֹ נִשְׁפָּעִים שִׁפְעֵי קֹדֶשׁ נֶעְדָּרֵי דִּין.

יֵשׁ לְרַבִּים מֵאִתָּנוּ לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה מֵאַהֲבָה עַל הַזִּלְזוּל, מֵחֹסֶר יֶדַע, בִּגְדֻלַּת רִגְעֵי הַחֶסֶד הַלָּלוּ.

מֵהַיּוֹם, אָנוּ נַרְצִין בְּאוֹתָן דַּקוֹתַיִם, נַשְׂכִּיל לְכַוֵּן אֶת הַדַּעַת, וְנֵצֵא זוֹכִים וּמוּרְוָּחִים, בְּלִי חֶדֶר הַמְתָּנָה וּבְלִי שׁוּם תְּנָאִים.

בִּרְכַּת הַשֵּׁם נְתוּנָה בְּאַהֲבָה – – –

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

פרשת בלק – הבט ממקום גבוה

מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב"   אַחַת הַבְּרָכוֹת שֶׁל בִּלְעָם שֶׁהֵן בְּעֶצֶם הַשְׁתָּלָה

פרשת בלק – נביא מנוול

כַּאֲשֶׁר אָדָם שְׁמֵימִי הוּא הַגָּרוּעַ שֶׁבִּבְנֵי אָדָם   מַדְהִים הַדָּבָר הַזֶּה! אִישׁ אֱלֹקִים… וְגַם אִישׁ

פרשת בלק – קללות שכאלו

בִּלְעָם שֶׁבְּתוֹכְכֵי הַלֵּב הַמְקַלֵּל הַנֶּאֱטָם   חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם עַל דְּמוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם? צַר הָעַיִן הַנָּבָל,

פרשת במדבר – ההתגלות במקום הפקר

הֲכָנָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה הַחַיִּים שֶׁלָּנוּ דּוֹמִים לְמִדְבָּר, כָּל מַה שֶּׁאָנוּ רוֹאִים לְנֶגֶד עֵינֵינוּ, הַדּוֹמְמִים, הַצּוֹמְחִים,

פרשת במדבר – לידת הנפשות

מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל הוֹלָדָה וּצְמִיחָה בְּיָמִים נוֹרָאֵי הוֹד אֵלּוּ, יְמֵי הַהֻלֶּדֶת שֶׁל עַמֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הַנִּבְחָר, הָאֱלֹקִי

פרשת בראשית – כשיש לאדם לב…

הַמָּקוֹם שֶׁל הַלֵּב   אוֹמֵר רַבֵּנוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זי"ע: כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּךְ אֶצְלוֹ

פרשת ואתחנן – זכרון ושכחה

אָסוּר לִשְׁכֹּחַ!   מִדַּת הַשִּׁכְחָה הִיא מִדָּה מֻרְכֶּבֶת מְאֹד, רַבֵּנוּ אוֹמֵר שֶׁהִיא מִדָּה מְשֻׁבַּחַת, כַּאֲשֶׁר

קטגוריות