מאמר לשבת נחמו
מאת מוהרא"ש זי"ע
הַסּוֹד שֶׁל שַׁבָּת נַחֲמוּ, וְלָמָּה הַנֶּחָמָה לְאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב תְּלוּיָה בַּשַּׁבָּת קֹדֶשׁ דַּיְקָא, וּכְמוֹ שֶׁנִּקְרֵאת "שַׁבָּת נַחֲמוּ", כִּי שַׁבָּת הִיא הִתְגַּלּוּת הַדַּעַת, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוֹת ל"א) אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וְגוֹ' "לָדַעַת" כִּי אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם, וְעִקָּר הַנֶּחָמָה שֶׁל כָּל הַצָּרוֹת הִיא הַדַּעַת (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן כא), וּכְשֶׁיֵּשׁ לְאָדָם דַּעַת, וְיוֹדֵעַ שֶׁהַכֹּל מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוּא מִתְנַחֵם מִכָּל צָרוֹתָיו, וְאֶצְלוֹ נֶחְשָׁב כְּאִלּוּ נִבְנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּיָמָיו, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרָכוֹת לג ע"א), כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ דֵּעָה, כְּאִלּוּ נִבְנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּיָמָיו, וְלָכֵן מִיָּד אַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב, בָּא שַׁבָּת נַחֲמוּ, לְנַחֵם אוֹתָנוּ עַל יְדֵי הַדַּעַת, הַמֵּאִיר בְּיוֹתֵר בַּשַּׁבָּת קֹדֶשׁ, כִּי עִקַּר הַנֶּחָמָה עַל יְדֵי הַדַּעַת.
רַק הַשְּׁאֵלָה הִיא אֵיךְ מַגִּיעִים אֶל דַּעַת זֹאת? וְזֶה מְגִלָּה רַבֵּנוּ זַ"ל בַּתּוֹרָה הַנַּ"ל, עַל יְדֵי הַרְבֵּה צְעָקָה וּתְפִלָּה אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי מַתְחִילָה כְּשֶׁהַמוֹחִין הֵם עָדִין בְּעִבּוּר וּבְהֶעְלֵם, צְרִיכִים לִצְעֹק הַרְבֵּה אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כְּדֵי לְהוֹלִיד הַמּוֹחִין, וּכְמוֹ צַעֲקַת הַיּוֹלֶדֶת לִפְנֵי הַלֵּידָה, אֲבָל אַחַר כָּךְ, כַּאֲשֶׁר כְּבָר זוֹכִים לְהוֹלִיד אֶת הַמּוֹחִין, אָז זוֹכִים לַמּוֹחִין פְּנִימִיִּים, וְאָז יְכוֹלִים לְהִתְפַּלֵּל בְּהַשְׁקֵט וּבְקוֹל דְּמָמָה דַּקָּה, כִּי זוֹכִים לְהִתְגַּלּוּת הַמּוֹחִין וְהַדַּעַת, וַאֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ עוֹמֶדֶת תָּמִיד לִפְנֵי עֵינָיו, וּכְבָר אֵינוֹ צָרִיךְ לְהִתְפַּלֵּל בְּקוֹל רָם, כִּי כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר קָשׁוּר בִּפְנִימִיּוּתוֹ אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְזֶהוּ עִקַּר הִתְגַּלּוּת הַדַּעַת.
וְרַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר שָׁם, שֶׁזֶּהוּ כֶּפֶל לָשׁוֹן הַנָּבִיא (יְשַׁעְיָה מ, א): נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹקֵיכֶם, שֶׁהַנֶּחָמָה הַבָּאָה עַל יְדֵי הַדַּעַת, תְּלוּיָה בִּשְׁנֵי מִינֵי עֲבוֹדוֹת, "יֹאמַר" הוּא אֲמִירָה בַּחֲשַׁאי, כְּמוֹ שֶׁשּׁוֹפְכִים שֶׁמֶן, שֶׁלֹּא שׁוֹמְעִים מִמֶּנּוּ שׁוּם קוֹל, וֶ"אֱלֹקֵיכֶם" הוּא שֵׁם אֱלֹהִי"ם, הַמּוֹרֶה עַל מִדַּת הַדִּין וְהַצִּמְצוּם, שֶׁהוּא עִנְיַן יַיִן לְאַרָמָא קָלָא, לְהָרִים הַקּוֹל וּלְהַמְתִּיק הַדִּין, כִּי כְּשֶׁשּׁוֹפְכִים יַיִן שׁוֹמְעִים מִמֶּנּוּ קוֹל, וְלָכֵן כשמוחין עֲדַיִן בְּעִבּוּר, צְרִיכִים לִצְעֹק הַרְבֵּה, כְּדֵי לְהוֹלִיד הַמּוֹחִין וּלְהַמְתִּיק הַדִּין, וְאַחַר כָּךְ זוֹכִים לְהַשָּׂגַת שֶׁמֶן בַּחֲשַׁאי, שֶׁמִּתְיַשְּׁבִים הַמּוֹחִין, וְאֵין צְרִיכִים כְּבָר לִצְעֹק, רַק כָּל דִּבּוּר דָּבוּק כֻּלּוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲפִלּוּ בַּחֲשַׁאי.
וְעַל כֵּן שִׁבַּח רַבֵּנוּ זַ"ל מְאֹד אֶת הַתְּפִלָּה בַּשָּׂדֶה (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק ב' סִימָן יא), כִּי שָׁם יְכוֹלִים לְקַיֵּם עֵצָה זֹאת בְּקַלּוּת, וְכַאֲשֶׁר מַרְגִּישׁ שֶׁהַמֹּחִין שֶׁלּוֹ עֲדַיִן בְּצִמְצוּם וּבְקַּטְנוּת, יָכוֹל לִצְעֹק שָׁם אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כָּרָאוּי, וְאֶת מַעֲלַת הַתְּפִלָּה בַּשָּׂדֶה לוֹמְדִים מִיִּצְחָק אָבִינוּ, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (בְּרֵאשִׁית כד): "וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עֶרֶב", וְאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרָכוֹת כו ע"ב): "אֵין שִׂיחָה אֶלָּא תְּפִלָּה".
וְעַל כֵּן סוֹד הַתְּפִלָּה מְרֻמָּז בַּתֵּבוֹת "נַחֲמוּ נַחֲמוּ" כִּי שְׁתֵּי תֵּבוֹת אֵלּוּ בְּגִימַטְרִיָּא יִצְחָ"ק, וְהֵן נֶחְלָקוֹת לִשְׁתֵּי תֵּבוֹת, לְרַמֵּז שֶׁהַתְּפִלָּה יְכוֹלָה לִהְיוֹת בְּאֶחָד מִשְּׁנֵי אֳפָנִים אֵלּוּ, הֵן בִּצְעָקָה, וְהֵן בַּחֲשַׁאי, וְהָרֶמֶז הוּא בִּתְפִלַּת יִצְחָק אָבִינוּ, שֶׁהִיא תְּפִלַּת הַמִּנְחָה דַּיְקָא, כִּי אָז צְרִיכִים לְהִתְגַּבֵּר בְּיוֹתֵר לָקוּם וּלְהִתְפַּלֵּל, כִּי זְמַנָּהּ בְּאֶמְצַע הַיּוֹם, כְּשֶׁאָדָם נִמְצָא בְּתוֹךְ תֹּקֶף טִרְדוֹתָיו, וְאָז צָרִיךְ לִהְיוֹת גִּבּוֹר חַיִל, לְנַתֵּק עַצְמוֹ מִכָּל עֲסָקָיו, וְלָלֶכֶת לְהִתְפַּלֵּל, וּכְמוֹ שֶׁהִזְהִירוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרָכוֹת ו' ע"ב) לְעוֹלָם יִהְיֶה אָדָם נִזְהָר בִּתְפִלַּת הַמִּנְחָה, שֶׁהֲרֵי אֵלִיָּהוּ לֹא נַעֲנָה אֶלָּא בִּתְפִלַּת הַמִּנְחָה, אֲבָל דַּיְקָא הַזְּכוּת שֶׁל תְּפִילַת מִנְחָה, שֶׁהִיא תְּפִילַת יִצְחָק אָבִינוּ, עוֹמֶדֶת לְנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל לְדוֹרוֹת עוֹלָם, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (שַׁבָּת פט ע"ב), שֶׁדַּיְקָא יִצְחָק אָבִינוּ, יִפְטֹר אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל מִן הַדִּין לֶעָתִיד לָבוֹא, וְיֹאמַר לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "פַּלְגָא עָלַי וּפַלְגָא עֲלָךְ", חֲצִי מֵחֶשְׁבּוֹן הָעֲווֹנוֹת שֶׁל יִשְׂרָאֵל אֲנִי לוֹקֵחַ עָלַי, וַחֲצִי תְּקַבֵּל עָלֶיךָ כִּבְיָכוֹל, כִּי בִּזְכוּת זֹאת שֶׁנִּשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל מִתְגַּבְּרִים גַּם בְּאֶמְצַע תֹּקֶף טִרְדּוֹתֵיהֶם, לְהִתְפַּלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, יֵשׁ בָּזֶה דַּי וְהוֹתֵר לִפְטֹר אוֹתָם מִן הַדִּין.
וְלָכֵן נַחֲמוּ נַחֲמוּ, שֶׁשְּׁנֵיהֶם בְּיַחַד בְּגִימַטְרִיָּא יִצְחָ"ק, נֶחְלָקִים לִשְׁתֵּי תֵּבוֹת שָׁווֹת, לְרַמֵּז, עַל עִנְיַן פַּלְגָּא עָלַי וּפַלְגָּא עֲלָךְ, כִּי בִּזְכוּת תְּפִלּוֹת שֶׁמִּתְגַּבְּרִים לְהִתְפַּלֵּל בְּתֹקֶף הַטְּרָדוֹת וְקַטְנוּת הַמּוֹחִין, עַל יָדָן תִּהְיֶה הַגְּאֻלָּה.
וְעַל כֵּן בְּשַׁבָּת נַחֲמוּ תָּמִיד קוֹרְאִין פָּרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן, כִּי וָאֶתְחַנַּן הוּא לָשׁוֹן תְּפִלָּה, וְעַל יָדָהּ עִקַּר הַנֶּחָמָה, וְרַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן צט), עַל הַפָּסוּק (דְּבָרִים ג, כג): וָאֶתְחַנַּן אֶל ה', שֶׁצְּרִיכִים לְהִתְפַּלֵּל תָּמִיד אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בֵּין בִּדְבֵקוּת וּבֵין שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, כִּי כְּשֶׁיָּבוֹא לִדְבֵקוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲזַי יַעֲלוּ לְמַפְרֵעַ כָּל תְּפִלּוֹת שֶׁהִתְפַּלֵּל שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, וְזֶהוּ כֶּפֶל הַלָּשׁוֹן שֶׁל "נַחֲמוּ נַחֲמוּ", שֶׁמְּרַמֵּז עַל נֶחָמָה כְּפוּלָה, הַיְנוּ עַל יְדֵי תְּפִלָּה בִּצְעָקָה וּתְפִלָּה בַּחֲשַׁאי, כִּי הַתְּפִלָּה בִּצְעָקָה נַעֲשֵׂית כְּשֶׁעֲדַיִן לֹא הִגִּיעַ לִדְבֵקוּת, וְצָרִיךְ לִצְעֹק הַרְבֵּה אֶל ה' כְּדֵי לְהוֹלִיד אֶת הַמּוֹחִין, אֲבָל אַחַר כָּךְ כְּשֶׁמַּגִּיעִים אֶל הֶאָרַת הַמּוֹחִין, שֶׁהִיא תְּפִלָּה בִּדְבֵקוּת, אֲזַי מַעֲלִין לְמַפְרֵעַ כָּל הַתְּפִלּוֹת אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, נִמְצָא שֶׁהִיא נֶחָמָה בְּכִפְלַיִם, כִּי עַכְשָׁו מִתְנַחֵם עַל כָּל הַתְּפִלּוֹת שֶׁצָּעַק אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי דַּיְקָא עַל יָדָם הִגִּיעַ אֶל הַדְּבֵקוּת הָאֲמִתִּית יִתְבָּרַךְ, וְעַכְשָׁו הַכֹּל עוֹלֶה לִהְיוֹת כֶּתֶר לַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ.
וּכְמוֹ שֶׁהוּא בִּתְפִלָּה, כֵּן הוּא בְּתוֹרָה, שֶׁצְּרִיכִים לִלְמֹד הֵן בִּדְבֵקוּת וְהֵן שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, הֵן אִם מֵבִין מַה שֶּׁלּוֹמֵד, וְהֵן אִם אֵינוֹ מֵבִין, כִּי הֶרְגֵּל הַלִּמּוּד הוּא עוֹלֶה לְמַעְלָה עַל קִיּוּם כָּל הַמִּצְווֹת (סֵפֶר הַמִּדּוֹת אוֹת לִמּוּד סִימָן לג), וּכְשֶׁאָדָם מַרְגִּיל עַצְמוֹ לִלְמֹד אֲפִלּוּ שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, וּבְלֹא הֲבָנָה גְּמוּרָה, לְבַסּוֹף יָבוֹא לִידֵי לִמּוּד בִּדְבֵקוּת וּבַהֲבָנָה, וְאָז לְמַפְרֵעַ יַעֲלֶה כָּל הַתּוֹרָה לִפְנֵי כִּסֵּא כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲפִלּוּ מַה שֶּׁלָּמַד שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, וְלָכֵן בְּפָרָשַׁת "וָאֶתְחַנַּן" שֶׁהוּא "שַׁבָּת נַחֲמוּ" קוֹרִין עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת, שֶׁהִיא קַבָּלַת הַתּוֹרָה שֶׁל הַלּוּחוֹת שְׁנִיּוֹת, כִּי אַף עַל פִּי שֶׁנִּשְׁבְּרוּ הַלּוּחוֹת רִאשׁוֹנוֹת, וְהָיוּ בְּגֶדֶר לִמּוּד שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, אֲבָל אַחַר כָּךְ בְּקַבָּלַת הַלּוּחוֹת שְׁנִיּוֹת, נִתְקַן הַכֹּל, וְלָכֵן גַּם שִׁבְרֵי לוּחוֹת רִאשׁוֹנוֹת מֻנָּחִים בָּאָרוֹן (בָּבָא בַּתְרָא יד ע"ב), לְלַמֵּד כְּשֶׁאָדָם מְחַזֵּק עַצְמוֹ לַעֲסֹק בְּתוֹרָה וּבִתְפִלָּה אֲפִלּוּ שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, לְבַסּוֹף יְתֻקַּן הַכֹּל, וְזֶהוּ עִקַּר הַנֶּחָמָה, וְכֵן יִהְיֶה לֶעָתִיד לָבֹא, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, כְּשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ, שֶׁלְּמַפְרֵעַ יְתֻקַּן הַכֹּל, וְתַעֲלֶינָה כָּל הַתְּפִלּוֹת וְהַתּוֹרוֹת שֶׁהִתְפַּלַּלְנוּ וְשֶׁלָּמַדְנוּ בְּכָל הַדּוֹרוֹת שֶׁלֹּא בִּדְבֵקוּת, וּמִכֻּלָּם יִהְיֶה כֶּתֶר עֶלְיוֹן לְהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וְתִהְיֶה הַנֶּחָמָה בְּכִפְלַיִם.