בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת האזינו, שבת שובה, ליל ערב יום הכיפורים תשפ"א.
לכבוד אהובי אחי, האברך היקר והנעלה מאד, ר' … נרו יאיר ויזרח.
הנה כעת עתה, אשר מלאכים יחפזון, והגיעה עת דודים, יום האהבה העליונה של ליל תשיעי בתשרי, שהוא תחילת יום הכיפורים, לפי המובן מדרשת חז"ל, שכל השותה בתשיעי כאילו התענה תשיעי ועשירי, היינו שיש ענין לכאורה בתענית דתשעה בתשרי, והוא נעשה על ידי האכילה דייקא והבן. והנה לספר לך איך עברה עלי השבת קודש – שבת שובה הזה, תכלינה המון יריעות, כי תהלה לאל, האורות שהיו בראש השנה עדיין מאירים את נשמתי, ואני רוצה מאד להיות בתשובה זו כל השנה כולה, והלואי שלא ידחו אותנו לחוץ ונהיה תמיד שייכים אל הקדושה, ונעשה את רצונו יתברך תמיד, בלי לחזור אחורנית כלל, חס ושלום.
כי הגיע עת שצריך לעשות סוף לרצוא ושוב הזה, של חוזר לאחוריו, שכל פעם אני ככלב השב על קיאו, אלא אני רוצה לעשות תשובה שלימה באמת, תשובה של שבת, שהיא קביעא וקיימא, תשובה מאהבה עצומה, ועזה כמות אהבה, שהיא מקור החיים, ואם אין אותה הרי המצב הוא היפך החיים, בסוד רשעים בחייהם קרויים מתים, והימים הקדושים הללו, עשרת ימי תשובה, עד שיא השיאים של יום הכיפורים הקדוש והנורא שהוא אחת בשנה, שאין עוד יום כזה כלל, ואת האור שלו נקבל ביותר אם תשובתינו תהיה מעומק הלב, שלא יהיה פינה בלב שיש בה ספק על התשובה שלנו לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה, ושנזכה להאיר על עצמנו באמת את האור של התשובה, שהיא שיבה כפשוטה, לחזור אל השורש, אל המקום האמיתי שממנו נחצבנו, ולא שמנו לב כמה החיים שלנו מנותקים מן התכלית, ואנו רוצים כל מיני רצונות זרים ומרים, ואנו חושבים שכך יהיה לנו טוב, עד שאנו סופקים על ירך לראות עד כמה הסכלנו עשה, ואין אתנו יודע עד מה, איך חוזרים ומשיבים את הזמן הנורא הזה שעבר עלינו בהתרחקות מן השם יתברך,
ואין לנו שום פתרון אחר, כי אם "לפני ה' תטהרו", לטהר ולזכך את הרצונות שלנו, שנהיה טהורים במדע שלנו אליו יתברך, שנדע ונכיר את האפסיות שלנו מול הדר שמיא. ובסעודה שלישית הזו, למדנו ברבים את התורה קע"ט, המדברת מקדושת יום הכיפורים, וסגולת התענית שהיא לאכנעא רעותא דלבא לפני קוב"ה, שזה נאמר על יום הכיפורים כמבואר בזוהר הקדוש, והוא ענין זיכוך הרצונות, ודברתי הרבה, שכל אדם בעולם רוצה איזה רצון שבעיניו הוא הטוב, אבל אדם תועה וטועה בדרך, ויש לו מניעות על הנחשק, ואינו יודע שתכלית פנימיות הרצון הטוב הוא להסכים אל הרצון העליון, להכנע לגמרי אל הטוב הגמור שלו יתברך.
ושזה ענין יום הכיפורים, שהוא יום השמחה הגדולה של התשובה, תשובה מאהבה, תשובה ממקום עליון מאד, ואיך שמכל חטאתיכם דייקא, ללא שום תירוץ ומענה, הקב"ה מוחל לנו לגמרי את כל עונותינו, וצריך להאמין בזה, כדי שלא להיות מבעט בקדושתו של יום, וככל שמאמינים יותר בסליחת יום הכיפורים – יותר זוכים לקרבת אלוקים לי לטוב ביום הקדוש הזה, כי אין יכולת אנושית להבין את הרצון העליון של המרבה לסלוח, וחפץ בסליחת עמו ישראל ברחמים, ומזה תבוא בלבנו שמחה גדולה עד אין קץ, כי יום הכיפורים הוא סוד ההתחזקות הנורא שיש לכל אחד מנשמות ישראל, שהקב"ה מקבל אותנו ורוצה אותנו, וככל שנעמיק בזה – יהיה חשוב אצלנו כל דקה ורגע של התענית הקדושה הזו, ככל מעדנים שבעולם, לפי עוצם גודל מעלת הקדושה והטהרה שנשפעת עלינו מהעינוי הזה, עד אין לתאר ולשער במח אנושי, שהקב"ה מטהר אותנו לגמרי, וצריך להאמין באמונה שלימה שאחר יום הכיפורים אנו נקיים מן החטא, ואין בנו שום רבב של רוע וכתם ושמף עון כלל, חס ושלום, ומי שזכה לשמחת יום הכיפורים – יודע כמה צריך לרקוד ולשמוח על מתנה טובה זו, ועוד היו הרבה דיבורים קדושים, בזכות רביז"ל, שבכל פעם מתחדשים בבית מדרשו הקדוש, מלאי של דיבורים קדושים שאין לתאר מעלתם וקדושתם, כי הם נוגעים בלב לבה של הנשמה הקדושה, העורגת וכוספת אל השם יתברך, וביום הכיפורים מתגלה האמת הזו, האמת של נשמה יהודית, שרוצה בתשובה ורוצה בנקיון הדעת והמעשים.
בבוקר שבת קודש, עלה ברעיוני, על הפסוק: האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי, כי האזנה זה דבר עמוק שנדרש האדם להעמיק ולהתרכז להאזין לדברי המוסר והרמזים שעולים מכל מה שקורה בעולם, וזה סוד שמים, היינו לשון השתוממות, הדברים שאינם מושגים לו, שאין לו שום יכולת פתרון לפתור את החידה שלהם, ועל זה הוא צריך להאזין היטב, ואז ותשמע הארץ אמרי פי, הנסיונות הפשוטים של הארציות יקבלו ביאור מספיק, באופן רך ונעים, שזו היא שמיעה, וכן אמרי פי, הוא לשון רכה, היינו שידע וישכיל האדם, כי גם הגבורות הקשות שנראות לו קשות ביותר, יש בהן רכות ואינן אלא חסדים גמורים. כתבתי לך בקיצור, כי היתה בזה אריכות.
ראה להרבות בדיבורי קודש להשם יתברך, במהלך היממה הקדושה הזו – יום עשירי של עשרת ימי תשובה, יום נעילת השער, קודש הקדשים, עת החיבוק הגדול של השם יתברך לנשמות ישראל הדומות למלאכים.
הכ"ד חברך וידידך
שלמה ברוך בלוי