מכתב שבעים ואחד
בעזרת השם יתברך, יום שישי, ערב חג הסוכות תשפ"א.
לכבוד אהובי ורעי היקר והמרומם, החפץ בתמימות ולצדק את עצמו לפני בוראו, האברך ר'… שיחי'.
באתי לאחל לך לפני התקדש היום הגדול הזה – יום חג הסוכות, שבו נותנים לנו הזדמנות נקיה לשוב אליו יתברך, יום ראשון לחשבון הנפש, וזכי ההרגש ממש מרגישים אור נפלא בהכנס יום זה לעולם, יום שמביא אתו שבעה ימים קדושים המזככים את כל שבעת הכוחות שלנו, ונכנסים בנו שבעת האושפיזין הקדושים הקשורים באברת נצח בנשמת כל איש יהודי. ולכן קוראים לחג הזה לשון רבים חג הסוכות, כי אנו נכללין בסוכה של כל אחד מישראל, כי לכל אחד יש איזה נקודת גילוי אלוקות שאין בשני, שזה סוד סוכה – שסוכה ברוח הקודש, ואי אפשר לתאר את עוצם הגילוי של השם יתברך שמאיר בנשמת איש יהודי, כשרק ירצה להסיר את המחיצות של ברזל המבדילות, כביכול, בינו לבינו יתברך, על ידי נקיון הגוף מן התאוות הרעות, ובפרט לקדש את עצמו לגמרי מן האסור, ומכל מיני שערי היתר המביאים לאיסור, שלא יעשה חכמות עם עצמו, ויחשוב שיכול לחיות בעולם בלי יראת שמים ובלי התרפקות אל חיק אביו שבשמים, כי אין שום דבר אחר בעולם אלא להכיר את מה שקורה פה, ולמה אנו פה, ומה אנו עושים פה, ומה מהות החיים שלנו בכלל.
בחג הסוכות אנו רואים בחוש, שנשמות ישראל מקבלים רפואה לנפשם, והסתכלות על האתרוג – רפואה לכאב העינים (ספר המידות, אות ראיה, סימן י), והסוד של זה הוא, כי אתרוג דומה ללב, וכאשר אנו מציצים ללב, ורואים את התשוקות שעושות לו טוב אמת, לא שמתעות אותו בטעות התאוות, אזי אנו רוצים לקדש את העינים שלנו, כי הן משרתי השכל, הרוצות להביא לו כל מיני דברים זרים, אבל אחרי שנסתכל על האתרוג, ונראה כמה שהלב שלנו נקי להשם יתברך, כבר יהיה לנו חשק עז לשמירת העינים, ולעשות את הטוב בעיניו יתברך, כי אין לנו דרך אחרת שתעשה אותנו מאושרים, כי אם כשנהיה קדושים ונקיים באמת, בסוד קדושת יום הכיפורים, אשרינו מה טוב חלקינו.
תראה את האתרוג הזה, שהוא צריך להיות שלם לגמרי, וככל שהוא יותר נקי, הוא יותר משמח את נשמות ישראל, שמוכנים לפזר בעדו ממון רב, ובלבד שיהיה נאה, הדור ונקי, וזה ממש הלב שלנו, ככה אנו רוצים את הלב שלנו, יפה, הדור ונקי, שהלב יבער רק אל תאוות רוחניות – להכלל לגמרי בו יתברך, שהלב ירגיש את השם יתברך, ממש בהרגש הלב, צור לבבי וחלקי אלוקים לעולם, שמרגישים את האלוקות בלב ממש, בלי שום דמיון, כי אם כמציאות נוכחת אמיתית ממש, ולזה יכול כל יהודי לזכות בחג הסוכות הקדוש, ואשרי מי שזוכה לסוכות קדוש, שהתפילות של החג הזה תהיינה לגמרי בכוונה ובדבקות, וזכור נא מה שאמר רביז"ל בספר המדות, שאמירת הלל בקול גדול מביאה לאהבת השם יתברך, וכי יש הלל יותר יפה מהלל של חג הסוכות, כשהמאני קרבא בידיהון של ישראל, ואנו מנענעים נענועים קדושים לכל עבר, להחדיר במוחנו ובלבנו שיש הקב"ה בכל צד ופינה, ובכל פינה שנפנה בעולם – נזכור את אלוקותו יתברך שמו, ולא נשכח לרגע אחד את מציאות הוי"ה, כי נהיה אחדות פשוטה עמו יתברך.
היו צדיקים קדושים שנכנסו בבושה גדולה אל הסוכה הקדושה, כי הבינו את גודל השראת השכינה שיש שם, ובזכות צאתנו מביתנו החוצה ודרך מצוותיך נרוצה, נזכה שגם במשך כל ימות השנה, נהיה חיים חיים כאלו, שהם בסוד הדבקות בו יתברך, היינו שלא נצא מן הסוכה הקדושה לעולם, אולי רק באופן פיזי, אבל במהות הפנימית נהיה קשורים בהשם יתברך מתוך שמחת החיים גדולה.
קח את הימים הקדושים האלו כמצפן לחיים שלך, וכמו שאנו עומדים ומזילים דמעות של התרגשות בימים אלו בנענועים הקדושים, כך נתמלא אהבת הבורא במשך כל הימים האפורים שבוא יבואו, כי לא סתם החריד עלינו השם יתברך את החרדה הגדולה הזאת, והיינו יוצרי עולמות, כביכול, כמותו. כי מכל העבודה שלנו ניזונים העולמות, אשרי חלקינו.
המאחל לך חג שמח באמת בדבקות הבורא יתברך שמו.
הכ"ד ידידך
שלמה ברוך בלוי