השכל שבכל דבר
בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר תרומה, ראש חודש אדר תשפ"ב.
לכבוד ידיד נפשי ר' …. שיחי'
הנה כמו שהבטחתי לך, לנצל את האפשרות ללמוד ביחד דרך כתיבה, שזה לפעמים מחזיק מעמד יותר, מחמת התגברות היצר וטרדות העיתים, וכיום אני רוצה לדבר על המשפט שלמדנו בתורה הראשונה שבספרו של משיח – האיש הישראלי צריך להסתכל בהשכל של כל דבר. וצריך לעיין בתחביר הזה, שלא נאמר, שהאיש הישראלי צריך להשתמש בשכלו כלפי כל דבר (שזה בעצם תואם עם הענין) אלא יש כאן הדגש, על השכל שבכל דבר, וזה עוצמתי יותר, כי מודיעים לנו דרך אגב, שבכל דבר שבעולם, בכל מחשבה, בכל דיבור ובכל מעשה, יש שכל עמוק ונפלא עד מאד, כי אין דברים שקורים סתם, אין עצמים בבריאה שנתונים ללא שכל, אין מאורעות כלליים ופרטיים, היסטוריים או פעילים כרגע, שאינם שכל עמוק מהשם יתברך, ומהו שכל? הכוח החושב שבמח האדם, הוא הניצוץ האלוקי שבוקע ועולה מתוך הנשמה האלוקית, שהאדם חש את התדר האלוקי משפיע עליו תבונה. וראה נא מעשה אלוקינו, הכל יודעים מהו שכל, אך השכל שלהם מוגבל לדברים שכליים זועקים לאדם, אך בפשטות החיים מה שכל יש בו? ורבינו מגלה לנו שהאיש הישראלי חי בכל תזוזה מתוך שכל, היינו שמפעיל את תבונתו הפנימית האלוקית לגמרי, כדי להבין את האור שמתגלה אליו כעת, ורבינו מוסיף, שאין זה סתם לימוד כללי, כדי להאמין יותר, כדי לקיים יותר, אלא הוא השכל שמביע רצון להתקשר עם האדם, לקרב אותו אל השם יתברך, כמו שרבינו ממשיך ואומר: ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כי חכמה היא התכונה שאדם יוצר מתוך התבוננותו בהברקת השכל, כי היא נקודה קטנה של ידע שחולף והולך, אבל עלינו לקשר "את עצמנו" אל זה, היינו לבדוק מה השיח כעת, מה נדרש ממני בראותי או בחוותי דבר זה, וזה עמוק מאד, כי בגישה כזו, החיים מקבלים גוון אחר. כך אדם חווה דברים נעימים יותר ונעימים פחות, הוא נתון בתוך קלחת של רעש אימתני בלתי פתור, לא תמיד הוא יודע מה רוצים ממנו, לפעמים נהנה לפעמים נשבר, אך אם הוא "משתתף בשיח" האלוקי הזה, הוא פשוט שומע מכל מה שעובר עליו, את התשובות הנכונות לכל נסיונות החיים, לכל המאורעות התוקעים אותו בהמשך זרימת חייו. רבינו תמיד מדבר להשליך את השכל, והנה כאן אנו נדרשים להיפך, להשתמש בשכל, להיות קרובים להשם יתברך על ידי השכל הזה. וזה בעצם ההבדל בין שכל לשכל, יש שכל עקר ורדוד, שתפקידו נגמר כאשר אתה מבין את חיצוניות הענינים, ויש שכל אלוקי, שמנחה ומותיר רשימו קדוש, שהאדם משנה את חייו בכל פעם בהתחדשות נפלאה על ידי הרמזים הברורים שמדברים עמו מן השמים מתוך המציאות עצמה, וכך הטבע כולו שהוא חשוך כל כך מתהפך לאור גדול ובהיר, אור של השם יתברך, שמלבדו אין כלום.
אחי, מאד שמחתי לפגשך אתמול, ולשוח עמך דבורי אמונה, בתפישה שלי אין תענוג גדול מזה, שאנו זוכים לאהוב את הענין האלוקי ולהתשכשך במימיו בקביעות, כי זה מטהר את הנפש מכל הזוהמה שנדבקת בנו על ידי מאורעות העולם, וזה גם הענין של שמחת פורים, שהנה אנו רואים סיפור שלם של פוליטיקה מלכותית, אבל הנה נעשה מזה שכל עמוק ונפלא כל כך, שכל תיבה של המגילה יש בה אורות וסודות עליונים, כך מה שקורה לנו, הם פסוקים קדושים של השכינה הקדושה שמתפארת בנו, ויש לכל ענינינו משמעות קוסמית בלתי נראית, אך בחיבור נכון לכל דבר, הכל מתבהר ומשמח את לבבנו, שיש לנו קשר אלמותי עם מקור העוצמה האינסופית, אשרינו.
באהבה גדולה מאד
שלמה ברוך