ברסלב של אמונה
חיי נשמות טהורים ומקסימים, חיו חסידי ברסלב, אנשי האמונה, בכל ימי חלדם, אם האמונה היא הכתר של היהדות, והיסוד שעליה עומד כל בנינה, הרי שאצל חסידי ברסלב היא היתה חזות הכל, האנשים האלו ממש נשמו וחיו את האמונה התמימה והפשוטה במציאותו של בורא עולם, ובהשגחתו הפרטית.
חסידות ברסלב כמו נוצרה מתוך האמונה הזאת, היא המוציאה לפועל וההלכה למעשה של נקודת האמונה החבויה בלב כל יהודי כשר. הברסלבר מתענג על האמונה כעל עינוג מרגש, כשהוא מדבר אודות הקדוש ברוך הוא, חשים בעומק הביטוי מין געגוע וכמיהה אל דבקות והתאחדות עם רבונו של עולם. הנוכחות של ה' בתוך החיים הברסלביים היא נוכחות מוחשית ובלתי ניתנת לערעור.
כבר מסופר על אותו פעיל תנועת נוער כפרנית, שהיה משוטט מעיר לעיר ומכפר לכפר לעשות נפשות לתנועתו, בימים של מלחמה גשמית ורוחנית כאחת, שהקרקע היתה פוריה להמרה ולשינוי, היה מצליח האיש לגלות את הנחשלים והנוהים אחריו. כאשר הגיע לריכוז ברסלבי, נדהם להקשיב לשיחם ושיגם של הבחורים, אלו לאלו היו שחים בפשטות: על זה אני צריך להתייעץ עם השם יתברך… מה? ככה? יש דבר כזה? יש! משהו בודאות שלהם גרם לו ליסוג אחור…
עיון בספרי ברסלב גורם לאדם משיכה עמוקה אל קרבת אלקים, הדבקות הקדושה בהשם יתברך, כבר אינה משהו ערטילאי שאין לו סימוכין בחיים העכשויים, האמונה בברסלב, היא אמונה של דבקות תמידית ונצחית, בכל מצב בחיים ובכל אירוע מכונן או סתמי, לב הענין: להכניס את הבורא יתברך בתוך החיים…
זאת הסיבה הפשוטה שרבים מהחוזרים בתשובה, מוצאים את דרכם לברסלב, בתחילת דרכם או בהמשכה, הענין מובן למדי, מה שלא יעשו שנים רבות של תרגול אמוני, והתערות בחיים דתיים, תעשה אנחה ברסלבית אחת, שהיא נעלית מעל כל ויכוח וחוסכת כל פקפוק והתלבטות.
חסידות ברסלב אין לה פירוש אחד. כמו לכלליות היהדות שנהרא נהרא ופשטיה, קהלות וקהלות, עדות ועדות, שינויי מנהגים וצביונים, כך חסידות ברסלב תמיד תתפרש לפי סוגי האנשים המתקרבים אליה, ובזה היופי והחן שלה. אבל בדבר אחד יבלוט תמיד הברסלבר – הדיבור שלו אודות השם יתברך… יסגיר אותו, האמונה היוקדת בברסלב היא לבה שמתפרצת ומתגעשת החוצה, אין לה מעצור.
גם ענין ההתבודדות (שעליה תיוחד יריעה נפרדת), שעת ההתיחדות עם בורא העולם, מדי יום ביומו, הופכת את החסיד מאנשי העולם להיות איש אלוקים, איש כל הויתו היא אלוקית ורוחנית, הידיעה המוטמעת בתוכו, כי כל דבר הוא השם יתברך, כל דבר מושגח באורח פלאי, עושה אותו לאדם אחר לגמרי.