{מה אתה מתערב?}

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי

 

הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית, אין לו מה לחפש בישיבה יותר, כלו כל הקיצין, מוצו כל הצ'אנסים, האזהרות חזרו ונשנו, הוא לא עמד באף התחייבות.

היום הוא קיבל הודעה חד משמעית. עליו לארוז תיכף את חפציו ולהסתלק מהמקום ולבלי שוב עוד… הוא מרגיש שהוא לא יכול יותר, כולם נגדו, אבא, אמא, אחים אחיות גיסים, שכנים, מתפללי בית הכנסת והחברים מכל מקום… אנה הוא בא? כל עולמו חרב עליו!

הוא רואה את כולם סביבו, עדת עוינים ושוטמים, גם אלו שכביכול מחייכים אליו, 'מבינים' אותו, הוא מיד מזהה בקולם את קול מחנכיו בוקע בתיחמון עלוב מפיותיהם, הוא כבר לא מאמין לאף אחד, הלוא כולם צדיקים והוא הרשע.

רשע?! וכי זה מה שהוא? מה לא עשה כדי להתקרב? עם מי לא התייעץ? כמה בכיות בכה לבורא עולם מתחת לשמיכה?! רק יודע-התעלומות יודע כי הוא בין היחידים שלא רצה לראות את עצמו כך. "הם, הם… הם אשמים"! רתח, ואגרופיו נקפצו. "הצדיקים האלו, מציבי הגבולות, החרמים, האיסורים וכולי, הם החריבו את בית המקדש הפרטי שלי".

גם האיש הטוב ההוא, שדווקא נראה שיש לו לב טוב, "איני מאמין לו". זה מכבר פיתח את הגישה של 'חפש את המניע', הרי לכל אחד יש אינטרס, זה ברור, אף אחד לא מתכוון בשבילי, אף אחד לא אוהב אותי באמת…

במחשבות אלו עלה מיודעינו [נציגם של מאות שכמותו] לרכבת המובילה לשומקום, אין לו כל מטרה בנסיעה, מבחינתו שיהיה לסוף העולם, העיקר להיות כמה שיותר רחוק מהמקום הטבעי (?) ששם חווה רק ריחוק ונידוי… ומוסר עליז חושף שיניים חנפות.

הוא היה במצב רוחני מסוכן ביותר, הכל נראה לו שחור, קודר ומאיים. "ריבונו של עולם! תן לי רמז, שלפחות אתה, אוהב אותי". עלתה בלבו מחשבה-תפילה, שמיד גירש אותה וסילק אותה, כי הבחין שמקורה באחת מהדמויות שהאפיל עליהן במסך כבד.

והנה הוא התיישב לידו, הזקן הזה, במבטא אירופאי הונגרי כבד, חייכן ושופע טוב לב, שואל: "אפשר להתיישֵב לידך"?

– "רק שלא ינסה להגיד לי מוסר… כי אני הורג אותו"… חשב.

האיש ההוא לא ניסה להיות שתקן במהלך הנסיעה, אך כיון שהתגלה כאיש בעל לב ענק, הסכים הבחור להיות לו לבן שיחה. מידי פעם הביט עליו הזקן בעינים מלטפות, חודרות עמוק… ועד מהרה הפכה הנסיעה לחוויה נעימה לבחור הנפלט-נמלט.

וכך לפתע, בלי שום הקדמה, פנה אליו הזקן ישירות בשפה של זקנים: "לאן פניך מועדות"?

הבחורצ'יק גמגם, ועיני הזקן הפיקו נוגה עצוב של הבנה.

– "אתה בא איתי", פסק את פסוקו, מבלי להמתין לשום תשובה.

הבחור נכנע ללא יריה…

מכאן ואילך הפך הזקן לרבי שלו, למרות שהוא לא רצה 'רבי' משום סוג… מאז הוא גר במעונו של האיש, שמע בקולו לגמרי, הלך לישיבה נוספת בגללו… לרצות אותו, לעשות לו טוב… ורק לו, לזקן המלאכי הזה.

הוא בעצמו לא הבין את כוחו של האיש שהצליח במקום שנכשלו כולם, הלה היה חסר כל כשרון פדגוגי, וגם לא היה רהוט לשון, וגם… לא נעים, לא כל כך תלמיד חכם… עד כאן סיפור אמיתי.

מה באמת התרחש שם? האיש הפוגש באקראי התגלה ככשיר להחזיר את הנער לתלם, רק מחמת חוסר המחויבות שלו להצלחת התלמיד, יכולתו לקבל ולהכיל את רך השנים ללא אמוציות רגשיות, הוא נתפש אצל הנער כאיש חסר פניות, האהבה הזאת היתה ללא תנאי.

רק את זה היה צריך בחורנו, ואת זה הוא לא קיבל מאף אחד ובשום מקום. כי עד עכשיו לא רק שלא קיבל אהבה ללא תנאי, 'הוא לא קיבל אהבה בכלל', כי אהבה עם תנאי היא יותר דומה לשנאה ודיכוי מאשר לאהבה.

האיש הזה גילם תפקיד שרוב הנערים צריכים לו, הדמות שפגש גם אם הפגישה אירעה באמת באקראיות, היו צריכים להמציא אותה… לתפקיד הזה קוראים 'המתערב האנונימי', זהו מישהו שיש לו פריבילגיה להתערב כאשר לאחרים אסור, משום שהוא לא חלק מהמערכת הלחוצה [והמלחיצה] המזמינה הגנות וחומות בצורות חוסמות.

אני מאחל לכל נער ונערה לפגוש באיש אנונימי כזה, הן בפועל אנונימיותו או שיתלבש בנתונים של כל אנונימי שיהיה, שהמוטיב המרכזי באישיותו יהיה חסר פניות! חסר רצונות עצמיים, חסר תפקיד סתם ככה איש…

החדשות הטובות הן, שאת התפקיד של 'האיש הזה' יכולים אַתֶּם לקחת, בכל פינה שתפנו ממתין לכם איזה בחורצ'יק שתאב לפגישה עם 'חוסר המעורבות' שלכם, עם הלב הטהור שרוצה לעשות רק טוב ליהודים אחרים, להיות עם הילד בשעתו הקשה שלא על מנת לקבל שום פרס, ושלא על מנת לקבל תלמיד טוב, ושלא על מנת לקבל נחת להורים ולמלמדים – – –

ונא שלא לטעות, אל תעשו צעדים כדי שבסופו של תהליך יחזור הלה בתשובה, התקרבו לנפש הנענה כדי להיטיב עמה בתור שהיא יצירתו של הקדוש־ברוך־הוא, אם אתם תתערבו אנונימית לחלוטין, ובאמת "לשם שמים", תפעלו בזה לבד המון, אם יש קיום מצוה של ואהבת לרעך כמוך, אל תעמוד אל דם רעך וכיוצא בהן, עלינו לעשות אותן כדי להטיב באמת ושלא להרוויח על ידן שום ריווח אפילו ריווח רוחני עשה מצוות לשם פעלן.

והתערב לגמרי אנונימית – – –

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות