{צוואת הריב"ש סימן ג' – צָרִיךְ לַעֲבֹד הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ}

סִימָן ג

וְכֵן הָאָדָם צָרִיךְ לַעֲבוֹד ה' יִתְבָּרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ שֶׁהַכֹּל הוּא צֹרֶךְ גָּבוֹהַּ, מִפְּנֵי שֶׁה' יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה שֶׁיַּעַבְדוּ אוֹתוֹ בְּכָל הָאוֹפַנִּים. וְהַכַּוָּנָה כִּי לִפְעָמִים אָדָם הוֹלֵךְ וּמְדַבֵּר עִם בְּנֵי אָדָם וְאָז אֵינוֹ יָכוֹל לִלְמֹד, וְצָרִיךְ לִהְיוֹת דָּבוּק בַּה' יִתְבָּרַךְ בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ וּלְיַחֵד יִחוּדִים, וְכֵן כְּשֶׁהָאָדָם הוֹלֵךְ בַּדֶּרֶךְ וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל וְלִלְמֹד כְּדַרְכּוֹ, וְצָרִיךְ לַעֲבוֹד אוֹתוֹ בְּאוֹפַנִּים אֲחֵרִים. וְאַל יְצַעֵר אֶת עַצְמוֹ בָּזֶה, כִּי ה' יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה שֶׁיַּעַבְדוּהוּ בְּכָל הָאוֹפַנִּים, פְּעָמִים בְּאֹפֶן זֶה וּפְעָמִים בְּאֹפֶן זֶה, לְכָךְ הִזְדַּמֵּן לְפָנָיו לֵילֵךְ לַדֶּרֶךְ אוֹ לְדַבֵּר עִם בְּנֵי אָדָם בִּכְדֵי לַעֲבוֹד אוֹתוֹ בָּאֹפֶן הַשֵּׁנִי.

*

וְכָל הָאָדָם – כָּל כֻּלּוֹ שֶׁל הָאָדָם, צָרִיךְ לַעֲבֹד הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ – לֹא רַק בְּחֵלֶק קָטָן מֵהָאָדָם שֶׁבּוֹ, אֶלָּא שֶׁיַּעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בְּכָל כֹּחוֹ הַיְנוּ בְּחִינָתוֹ (כְּפִי הַגִּרְסָה הַנּוֹסֶפֶת כָּאן)הַיְנוּ שֶׁבְּכָל פַּעַם, אָדָם צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת חֶשְׁבּוֹן הַנֶּפֶשׁ, אֵיךְ אֲנִי יָכוֹל לַעֲבוֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ? כִּי רֹב בְּנֵי־אָדָם, כְּשֶׁיֵּשׁ לָהֶם כֹּחַ וּמֹחַ – הֵם לוֹמְדִים וּמִתְפַּלְלִים וְעוֹסְקִים בְּמִצְווֹת וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים, אֲבָל כְּשֶׁהֵם עֲיֵפִים אוֹ שְׁבוּרִים – הֵם מַרְגִּישִׁים בְּעַצְמָם נְפִילַת הַמּוֹחִין, וְכָבָה נֵר חֶשְׁקָם לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ, וְאוֹמְרִים שֶׁאֵינָם מְסֻגָּלִים כָּעֵת לַעֲבוֹדָה, וּמְצַפִּים לְעֵת אַחֶרֶת אֲשֶׁר בּוֹא תָבֹא, שֶׁאָז, מְקַוִּים הֵם – יַחֲלִיפוּ כֹּחַ לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ כָּרָאוּי, וּבֵינְתַיִם נָחִים הֵם מֵעֹל הָעֲבוֹדָה בְּתוֹאֲנָה זוֹ, וְזֹאת טָעוּת גְּדוֹלָה מְאֹד, כִּי צָרִיךְ 'תָּמִיד' לַעֲבוֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ, וְאֵין לְךָ רֶגַע וּמַצָּב שֶׁאֵינוֹ כָּשֵׁר לַעֲבוֹדָה, וְזֶהוּ שֶׁאָמַר 'בְּכָל כּוֹחוֹ', אִם הוּא חָלוּשׁ וַחֲסַר־כֹּחַ בְּאֵיזֶה זְמַן, עָלָיו לִבְדֹּק בְּעַצְמוֹ מַהִי דֶּרֶךְ הָעֲבוֹדָה הַמְסֻיֶּמֶת, שֶׁהוּא בְּכָל זֹאת מְסֻגָּל אֵלֶיהָ כָּעֵת, אוֹ אִם הוּא בִּבְחִינָה אַחֶרֶת מֵהַבְּחִינָה הָרְגִילָה בְּשִׁגְרַת חַיָּיו, עָלָיו לְהַמְשִׁיךְ אֶת עַצְמוֹ אֶל הָעֲבוֹדָה שֶׁבִּבְחִינָה שֶׁל עַכְשָׁו. [וְעַיֵּן בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א, סִימָן לד): כְּתִיב (תְּהִלִּים סט, כא): "חֶרְפָּה שָׁבְרָה לִבִּי", הַיְנוּ הַחֲרָפוֹת וּבִזְיוֹנוֹת שׁוֹבְרִין לִבּוֹ שֶׁל אָדָם. וְהַתִּקּוּן הוּא, עַל־יְדֵי שֶׁמְּקַשֵּׁר אֶת לִבּוֹ לְהַנְּקֻדָּה הַשַּׁיָּךְ לְלִבּוֹ בָּעֵת הַזֹּאת, וְעַל־יְדֵי־זֶה נִתְבַּטֵּל הַחֶרְפָּה הַשּׁוֹרָה עַל לִבּוֹ], שֶׁהַכֹּל הוּא צֹרֶךְ גָּבוֹהַּ – הַמַּחֲשָׁבָה הַנְּכוֹנָה בְּכָל עֵת הִיא, הֲרֵי כָּל מַצָּב שֶׁבָּעוֹלָם – מֵאֵת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ הוּא, וְלָמָּה עָשָׂה ה' כָּכָה? אֶלָּא שֶׁהוּא רוֹצֶה עֲבוֹדָה בְּאֹפֶן הַזֶּה דַּיְקָא, וְאִם אָדָם אֵינוֹ מְרֻצֶּה לַעֲבוֹד אֶת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בְּאֹפֶן כָּזֶה – הֲרֵי הוּא חַס וְשָׁלוֹם וְכוּ' (עַיֵּן לְעֵיל בְּבֵאוּרֵינוּ, סִימָן א'; וּבְדִבְרֵי הַצַּוָּאָה סִימָן פה), וְעַל כָּל אִישׁ־יְהוּדִי לְהַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁעֲבוֹדָתוֹ אֶת ה' עַתָּה, אַף בְּעֵת הַנְּפִילָה הַזּוֹ דַּיְקָא, הִיא 'צֹרֶךְ גָּבוֹהַּ' מַמָּשׁ, וְשֶׁכָּל הָעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים וְהַתַּחְתּוֹנִים נִזּוֹנִים מֵעֲבוֹדַת קָדְשׁוֹ, וְיֵשׁ לְהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ נַחַת־רוּחַ דַּיְקָא מִמֶּנּוּ וּמֵעֲבוֹדָתוֹ בְּעֵת מַצָּבוֹ זֶה, וְעַל־יְדֵי־זֶה מַמְתִּיק הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ הַדִּינִים מֵעַל כָּל הָעוֹלָם וְנִמְשָׁכוֹת הַשְׁפָּעוֹת טוֹבוֹת וְרַחֲמִים וַחֲסָדִים לְאֵין קֵץ, [וְנִמְצָא, שֶׁזּוֹ בְּחִינָה שֶׁכִּבְיָכוֹל, עֲבוֹדָתוֹ הִיא בִּבְחִינַת 'צֹרֶךְ גָּבוֹהַּ', שֶׁיֵּשׁ רְשׁוּת לְכַנּוֹת הָרָצוֹן הָעֶלְיוֹן בְּשֵׁם 'צֹרֶךְ', כְּדֵי לְשַׂבֵּר אֶת הָאֹזֶן, לְהוֹרוֹת לָנוּ, עַד כַּמָּה רָצָה בָּנוּ ה'; וּרְאֵה בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ 'עֲבוֹדַת הַקֹּדֶשׁ' לְמַהֲרַ"ם גַּבַּאי זי"ע (ב, ב): "הֱיוֹת הָעֲבוֹדָה  'צֹרֶךְ גָּבוֹהַּ' יְסוֹד גָּדוֹל בָּאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה"]. מִפְּנֵי שֶׁהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה שֶׁיַּעַבְדוּ אוֹתוֹ בְּכָל הָאוֹפַנִּים – וְנִמְצָא, שֶׁאֵין אֹפֶן שֶׁהוּא 'הֵפֶךְ' עֲבוֹדַת הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ, אֶלָּא אַדְּרַבָּה! הָאֹפֶן הַזֶּה נוֹצָר בִּמְיֻחָד, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לְהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ נַחַת־רוּחַ מְיֻחֶדֶת מֵהָאֹפֶן הַזֶּה דַּיְקָא. וְהוֹלֵךְ וּמְפָרֵט בִּפְרָטִיּוּת. וְהַכַּוָּנָה – אֵיךְ מִתְנַהֲגִים כָּךְ לְעוּבְדָא וּלְמַעֲשֶׂה? כִּי לִפְעָמִים אָדָם הוֹלֵךְ וּמְדַבֵּר עִם בְּנֵי־אָדָם וְאָז אֵינוֹ יָכוֹל לִלְמֹד – וְהָאָדָם הַלַּמְדָּן וְהַמַּתְמִיד, מַרְגִּישׁ, לְצַעֲרוֹ, שֶׁכָּעֵת הוּא מְבַטֵּל מִתּוֹרָתוֹ, וְאָז מִתְנַהֵג בִּשְׁנֵי פָּנִים, אוֹ שֶׁהוּא בּוֹרֵחַ מִבְּנֵי־אָדָם לְגַמְרֵי, אוֹ שֶׁאִם אֵינוֹ יָכוֹל – מַרְגִּישׁ טַעַם מַר בָּזֶה שֶׁבְּנֵי־אָדָם אֵלּוּ מְבַטְּלִים אוֹתוֹ מֵהָעֲבוֹדָה, וְהַנַּפְקָא־מִינָּהּ, שֶׁנִּשְׁבַּר לְגַמְרֵי, וְחוֹשֵׁב שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּךְ אֶל עֲבוֹדַת הַשֵּׁם, וְהָרְאָיָה, שֶׁהוּא מְדַבֵּר גַּם עִם בְּנֵי־אָדָם וְכוּ', וּמַה בֶּאֱמֶת צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת בִּמְצִיאוּת כָּזוֹ, שֶׁרֹב בְּנֵי־אָדָם נִתְקָלִים בָּהּ? מְגַלֶּה לָנוּ הַבַּעַל־שֵׁם־טוֹב הַקָּדוֹשׁ – וְצָרִיךְ לִהְיוֹת דָּבוּק בְּהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בְּמַחְשַׁבְתּוֹ – הַיְנוּ שֶׁבְּפִיו הוּא מְדַבֵּר עִם בְּנֵי־אָדָם, אֲבָל חוֹשֵׁב עַל מְצִיאוּת הֲוָיָ"ה בָּרוּךְ־הוּא בְּעֹמֶק הַמַּחֲשָׁבָה [בְּכָל פַּעַם לְפִי דַּרְגַּת הָעֹמֶק שֶׁהוּא יָכוֹל לְרַכֵּז עַצְמוֹ, אֲבָל בְּעֶצֶם, אַף מַחֲשָׁבָה קַלָּה שֶׁבַּקַּלּוֹת מֵעֶצֶם אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, הִיא קְדֻשָּׁה נִשְׂגָּבָה מְאֹד וּמַמְשֶׁכֶת עַל הַחוֹשֵׁב דְּבֵקוּת אוֹר עֶלְיוֹן וְגָדוֹל מְאֹד בְּנִשְׁמָתוֹ, כִּי 'בְּמָקוֹם שֶׁחוֹשֵׁב שָׁם הָאָדָם – שָׁם כָּל הָאָדָם', וְאִם חוֹשֵׁב מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ הֲרֵי שֶׁהוּא נִכְלָל בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְהוּא פֶּלֶא; וְכָתַב בַּעַל הַתּוֹלְדוֹת זי"ע (צָפְנַת פַּעְנֵחַ, פָּרָשַׁת יִתְרוֹ): שָׁמַעְתִּי מִמּוֹרִי [הַבַּעַל שֵׁם טוֹב] זלה"ה, שֶׁיֵּשׁ יִחוּדִים בְּדִבּוּר, בֵּין בְּדִבּוּר תּוֹרָה וּתְפִלָּה וּבֵין בְּדִבּוּר עִם חֲבֵרוֹ בַּשּׁוּק, וְיוּכַל לְחַבְּרוֹ וּלְהַעֲלוֹתוֹ לְכָל אֶחָד לְפִי מַדְרֵגָתוֹ, יֵשׁ עַל יְדֵי דִּבּוּר דִּקְדֻשָּׁה, וְיֵשׁ עַל יְדֵי דִּבּוּר חֹל, שֶׁיֵּשׁ בּוֹ כ"ב אוֹתִיּוֹת וְכוּ'. וְגַם שָׁמַעְתִּי מִשְּׁמוֹ זלה"ה, שֶׁאִם אָדָם מֻכְרָח לְדַבֵּר עִם חֲבֵרוֹ אוֹ לִשְׁמֹעַ מֵחֲבֵרוֹ דְּבָרִים בְּעָלְמָא, יוּכַל לְהַעֲלוֹתוֹ גַּם כֵּן, עַל יְדֵי שֶׁיִּתֵּן דַּעְתּוֹ כִּי הַשְּׁמִיעָה הִיא עַל יְדֵי הַנְּשָׁמָה, שֶׁהוּא חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמַּעַל, וִיכַוֵּן לְחַבְּרָהּ וּלְיַּחֲדָהּ], וְאֶת כָּל זֶה יַעֲשֶׂה תּוֹךְ כְּדֵי דִּבּוּר עִם בְּנֵי אָדָם בָּרְגִילוּת הַפְּשׁוּטָה בְּיוֹתֵר, כִּי דְבֵקוּת הַמַּחֲשָׁבָה הִיא הַדְּבֵקוּת בַּמְּצִיאוּת, וּכְשֶׁאָדָם חַי בְּעוֹלָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וּמַמָּשׁ רוֹאֶה בְּכָל רֶגַע אֶת מְצִיאוּת הֲוָיָ"ה, וּמְכַוֵּן מַחְשַׁבְתּוֹ תּוֹךְ כְּדֵי חַיָּיו הָרְגִילִים בָּעוֹלָם הַזֶּה – שֶׁאֵין שׁוּם מְצִיאוּת מִבִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וּבְכָל תְּנוּעָה וּתְנוּעָה שָׁם אַלּוּפוֹ שֶׁל עוֹלָם מַמָּשׁ, וְאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ וְכוּ', הֲרֵי שֶׁהוּא מַעֲלֶה אֶת כָּל הַמְּצִיאוּת כֻּלָּהּ אֶל דְּבֵקוּת הַבּוֹרֵא, וּמֵעַתָּה שׁוּם דָּבָר לֹא יְבַלְבְּלוֹ מִן הַדְּבֵקוּת, כִּי בְּעֵינָיו הַכֹּל אֱלֹקוּת גָּמוּר [וְכָתַב הָרַבִּי ר' אֱלִימֶלֶךְ מֵלִיזֶענְסְק זי"ע (נֹעַם אֱלִימֶלֶךְ, פָּרָשַׁת בָּלָק): 'הַדְּבֵקוּת הוּא דְּבַר הִתְבּוֹנְנוּת וְעִיּוּנִי בַּשֵּׂכֶל, לְהָסִיר כָּל מַחְשְׁבוֹתָיו, רַק שֶׁיְּהֵא חוּשָׁיו וּמַחְשַׁבְתּוֹ עַל הַדָּבָר הַזֶּה שֶׁהוּא עוֹשֶׂה']. וּמִמֵּילָא מְקַיֵּם בְּכָל עֵת וָרֶגַע מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל הַדְּבֵקוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דְּבָרִים י, כ): "וּבוֹ תִדְבָּק"  וְכוּ', וְיוֹתֵר מִזֶּה, אִם הוּא זוֹכֶה – מְקַשֵּׁר אֶת כָּל הַדִּבּוּר אֶל הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ, "הָאָדָם הַזֶּה חוֹשֵׁב שֶׁאַתָּה מְדַבֵּר עִמּוֹ, אֲבָל לִבְּךָ לַשָּׁמַיִם וְאַתָּה מַלְבִּישׁ בְּדִבּוּרְךָ תְּפִלּוֹת נוֹרָאוֹת אֵלָיו יִתְבָּרַךְ", וְאַף אֶחָד אֵינוֹ מַרְגִּישׁ בָּזֶה כְּלָל, וְזוֹ הַשְּׁלֵמוּת שֶׁלֹּא יַרְגִּישׁוּ, כִּמו שכתוב (מִשְׁלֵי כה, ב): "כְּבוֹד אֱלֹקִים הַסְתֵּר דָּבָר" ['הַצַּדִּיק הַמִּתְפַּלֵּל, צָרִיךְ לְהַסְתִּיר דְּבָרָיו בִּכְדֵי שֶׁלֹּא יָבִין הַמְּקַטְרֵג לְקַטְרֵג חָלִילָה, וְאִלּוּלֵי הַקִּטְרוּג הָיָה הַצַּדִּיק יָכוֹל לְהוֹצִיא בִּשְׂפָתָיו כָּל דְּבָרָיו שֶׁיִּרְצֶה, רַק מֵחֲמַת הַקִּטְרוּג צָרִיךְ לְכַחֵד דְּבָרָיו תַּחַת לְשׁוֹנוֹ וּשְׂפָתָיו' (נֹעַם אֱלִימֶלֶךְ, פָּרָשַׁת וַיְחִי)]. וּלְיַחֵד יִחוּדִים – הוּא צִיּוּר שֵׁמוֹת קְדוֹשִׁים בְּכַמָּה מִינֵי צֵרוּפִים שׁוֹנִים, וְיָכוֹל לְטַיֵּל בָּזֶה כִּמְטַיֵּל בְּגַן נֶהְדָּר, וּלְהַרְגִּישׁ כָּל מִינֵי נְעִימוּת וּדְבֵקוּת, וְיָדוּעַ מַה שֶּׁאָמַר מָשִׁיחַ לְהַבַּעַל־שֵׁם־טוֹב, כְּשֶׁשָּׁאַל אוֹתוֹ בְּעֵת עֲלִיַּת נְשָׁמָה, אֵימָתַי קָאָתֵי מַר? וְהֵשִׁיב לוֹ הַמָּשִׁיחַ: כַּאֲשֶׁר יָפוּצוּ מַעְיְנוֹתֶיךָ חוּצָה וְיוּכְלוּ לַעֲשׂוֹת עֲלִיּוֹת 'וְיִחוּדִים' כָּמוֹךָ וְכוּ' (כַּמְּבֹאָר בַּמִּכְתָּב שֶׁשָּׁלַח לְגִיסוֹ הָרַב הַקָּדוֹשׁ רַבִּי גֵּרְשׁוֹן מִקִּיטוֹב, בְּסוֹף סֵפֶר 'בֶּן פּוֹרָת יוֹסֵף'), וְהַבַּעַל־שֵׁם־טוֹב רָצָה לְהָבִיא אוֹתָנוּ לְמַדְרֵגַת דְּבֵקוּת נוֹרָאָה כָּזוֹ, עַד שֶׁהַמֹּחַ יְשׁוֹטֵט בְּיִחוּדִים עֶלְיוֹנִים, בְּהַשְׁקֵט וּבַחֲשַׁאי וְאַף אֶחָד אֵינוֹ מַרְגִּישׁ בְּזֹאת. וְכֵן כְּשֶׁאָדָם הוֹלֵךְ בַּדֶּרֶךְ – וְנִסְיוֹנוֹת רַבִּים פּוֹקְדִים אֶת הָאָדָם בִּהְיוֹתוֹ בַּדְּרָכִים, כִּי כָּל הַדְּרָכִים בְּחֶזְקַת סַכָּנָה , וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל וְלִלְמֹד בַּדֶּרֶךְ כְּדַרְכּוֹ בַּבַּיִת, וְצָרִיךְ לַעֲבוֹד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ אָז בְּאוֹפַנִּים אֲחֵרִים – הַיְנוּ שֶׁבְּכָל זֹאת יִתְפַּלֵּל וְיִלְמַד בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת מֵאֲשֶׁר מִתְפַּלֵּל וְלוֹמֵד בְּבֵיתוֹ, וְאַל יְצַעֵר עַצְמוֹ בָּזֶה – שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ צַעַר שֶׁיֵּשׁ 'יְרִידָה' לַעֲבוֹדָתוֹ עִם קוֹנוֹ. [כְּשֶׁאָדָם יוֹשֵׁב בְּבֵיתוֹ וְלוֹמֵד אֶת שִׁעוּרֵי הַתּוֹרָה שֶׁלּוֹ, בְּיִשּׁוּב הַדַּעַת, לְעַצְמוֹ אוֹ עִם חַבְרוּתָא – בְּהַתְמָדָה וּבְרֶצֶף, וְהַתְּפִלּוֹת שֶׁלּוֹ הֵן כְּסִדְרָן, בְּכַוָּנָה וּבַזְּמַן וּבְמִנְיַן עֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל וְכוּ', וְיֵשׁ לוֹ יִשּׁוּב הַדַּעַת – זוֹכֶה לְהַשָּׂגוֹת גְּדוֹלוֹת [כִּי עִקַּר הַשְׁרָאַת הַקְּדֻשָּׁה הִיא בְּמָקוֹם קְבִיעוּת, כַּמּוּבָא]. וְהִנֵּה לְכָל אֶחָד כִּמְעַט יֵשׁ עִתִּים שֶׁהוּא מֻכְרָח לִהְיוֹת מְטֻּלְטָל בַּדְּרָכִים וְאֵינוֹ יָכוֹל לִפְטֹר עַצְמוֹ מִזֶּה, וְזֶה מֵסֵב לוֹ יְרִידָה בִּמְצִיאוּת, אוֹ אָז עָלָיו לָדַעַת, שֶׁגַּם כָּעֵת בְּעֵת הַבִּטּוּל הָאֲמִתִּי, יֵשׁ לוֹ עֲבוֹדַת הַשֵּׁם מְיֻחֶדֶת שֶׁעָלָיו לַעֲשׂוֹתָהּ בַּאֲרִיכוּת אַפַּיִם וּבְקַבָּלַת עֹל הַדִּין בְּאַהֲבָה, וְלָכֵן אַל יִצְטַעֵר שֶׁאֵינוֹ בְּבֵיתוֹ וּבְיִשּׁוּב דַּעְתּוֹ, כִּי 'אַבֵּית תְּהִלָּה מִקְּרוּצֵי עָפָר וְגוּשֵׁי חֹמֶר', וּמִי יוֹדֵעַ מַה יּוֹתֵר חָשׁוּב אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ? וְיַעֲשֶׂה קְבִיעוּת מִמְּקוֹם הִמָּצְאוֹ שֶׁגַּם פֹּה תִּשְׁרֶה הַשְּׁכִינָה, וְאֶפְשָׁר, שֶׁזּוֹ הָיְתָה הַכַּוָּנָה הָעֶלְיוֹנָה כְּשֶׁנִּתְגַּלְגֵּל לְמָקוֹם וְדֶרֶךְ פְּלוֹנִי] – כִּי הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה שֶׁיַּעַבְדוּהוּ בְּכָל הָאוֹפַנִּים – כֵּיוָן שֶׁמַּלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה, הֲרֵי שֶׁגַּם עֲבוֹדָתוֹ הִיא בְּכָל מָקוֹם וְעִנְיָן, וְזֶה רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁמִּכָּל הָאוֹפַנִּים יַעֲלוּ לְפָנָיו נַחַת רוּחַ, פְּעָמִים בְּאֹפֶן זֶה – שֶׁל קְבִיעוּת מָקוֹם וְיִשּׁוּב הַדַּעַת וְכוּ', וּפְעָמִים בְּאֹפֶן זֶה – שֶׁל טִרְדַּת הַדְּרָכִים וּבִלְבּוּל הַמּוֹחִין. [לִפְעָמִים רוֹצֶה הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם מִתּוֹךְ יִשּׁוּב הַדַּעַת, וְלִפְעָמִים מִתּוֹךְ טִרְדַּת וּבִלְבּוּל הַדַּעַת], לְכָךְ הִזְדַּמֵּן לְפָנָיו מְכֻוָּן מִן הַשָּׁמַיִם דַּיְקָא לֵילֵךְ לַדֶּרֶךְ זוֹ שֶׁמַּטְרִידָה אוֹתוֹ, אוֹ לְדַבֵּר עִם בְּנֵי־אָדָם שֶׁמְבַלְבְּלִים אוֹתוֹ בִּכְדֵי שֶׁיּוּכַל לִזְכּוֹת לַעֲבוֹד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ בָּאֹפֶן הַשֵּׁנִי – הַשּׁוֹנֶה מֵהָאֹפֶן הָרָגִיל כְּשֶׁהוּא בְּבֵיתוֹ. וְהָעִקָּר הוּא, שֶׁיַּאֲמִין בָּזֶה בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ שָׁלַח אוֹתוֹ לַמָּקוֹם הַזֶּה דַּיְקָא, וְלֹא יְצַעֵר אֶת עַצְמוֹ, וְאִם מְצַעֵר אֶת עַצְמוֹ, מַרְאֶה, שֶׁחֲסֵרָה לוֹ הָאֱמוּנָה בָּזֶה, וּפוֹגֵם בִּשְׁלִיחוּת הַמֶּלֶךְ. וְאַחֲרֵי שֶׁיֵּדַע כָּל זֹאת, יִשְׂמַח שִׂמְחָה גְּדוֹלָה שֶׁעוֹשֶׂה רְצוֹן הַשֵּׁם, כִּי הַכֹּל מֻשְׁגָּח בְּהַשְׁגָּחָה פְּרָטֵי־פְּרָטִית נוֹרָאָה וְנִפְלָאָה עַד מְאֹד, וּבְכָל מָקוֹם שֶׁמִּזְדַּמֵּן לְשָׁם, אוֹ אָדָם שֶׁמְּדַבֵּר עִמּוֹ, יֵשׁ בָּזֶה סוֹדוֹת וְרָזִין עִלָּאִין לָמָּה הוּצְרָךְ לְכָךְ, וְהַכַּוָּנָה הָעֶלְיוֹנָה הִיא דַּיְקָא שֶׁתַּעֲבֹד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ בַּמְּצִיאוּת הַזֹּאת וּבָאוֹפַנִּים הַלָּלוּ, וְאִם אָדָם מִתְעַצֵּב – פּוֹגֵם בַּהִתְמַסְּרוּת שֶׁלּוֹ אֶל הַכַּוָּנָה הָעֶלְיוֹנָה, חַס וְשָׁלוֹם, וְלָכֵן עָלָיו לִשְׂמֹחַ שִׂמְחָה עֲצוּמָה שֶׁמַּעֲלֶה לְהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ נַחַת רוּחַ בָּאֹפֶן הַזֶּה גַּם־כֵּן. [וּרְאֵה דְּבָרִים נִפְלָאִים מְאֹד בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ 'שִׂיחוֹת הָרַ"ן' (סִימָן פה): אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ עַל עִנְיַן נְסִיעָה לְאֵיזֶה מָקוֹם, אִם יִסַּע לְשָׁם? הֵשִׁיב לוֹ: כְּשֶׁרוֹאֶה אָדָם נְסִיעָה לְפָנָיו – אֵין לוֹ לְהִתְעַקֵּשׁ לִמְנֹעַ מִזֶּה, לֵישֵׁב בְּבֵיתוֹ דַּוְקָא, כִּי בְּכָל מָקוֹם שֶׁאָדָם נוֹסֵעַ לְשָׁם – הוּא מְתַקֵּן שָׁם אֵיזֶה דָּבָר, רַק שֶׁיִּזָּהֵר לִהְיוֹת שָׁמוּר מִן הָעֲבֵרָה, חַס וְשָׁלוֹם. אֲבָל כְּשֶׁהוּא רַק שָׁמוּר מִן הָעֲבֵרָה, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי כָּל אָדָם מְתַקֵּן בְּכָל מָקוֹם שֶׁהוּא נוֹסֵעַ לְשָׁם, אֲפִלּוּ אִישׁ פָּשׁוּט לְגַמְרֵי, כִּי בְּכָל מָקוֹם שֶׁהָאָדָם בָּא לְשָׁם – הוּא עוֹשֶׂה שָׁם בְּוַדַּאי אֵיזֶה דָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה עַל־כָּל־פָּנִים, כִּי מִתְפַּלֵּל שָׁם, וְאוֹכֵל שָׁם וּמְבָרֵךְ עַל אֲכִילָתוֹ לְפָנָיו וּלְאַחֲרָיו, וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה. כִּי בְּוַדַּאי אִישׁ יִשְׂרְאֵלִי אֲפִלּוּ הַפָּחוּת שֶׁבַּפְּחוּתִים, עַל־כָּל־פָּנִים הוּא עוֹשֶׂה כַּמָּה דְּבָרִים שֶׁבִּקְדֻשָּׁה בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר הוּא שָׁם. וְעַל־כֵּן בְּוַדַּאי הָאָדָם מֻכְרָח מִן הַשָּׁמַיִם לִהְיוֹת שָׁם בְּאוֹתוֹ מָקוֹם דַּוְקָא, כְּדֵי שֶׁיְּתַקֵּן שָׁם מַה שֶּׁהוּא דַּיְקָא צָרִיךְ לְתַקֵּן שָׁם. עַל־כֵּן הוּא טוֹבָה לְפָנָיו מַה שֶּׁנִּזְדַּמֵּן לוֹ נְסִיעָה לְשָׁם, כִּי אוּלַי יִהְיֶה מֻכְרָח לָבוֹא לְשָׁם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת שֶׁל בַּרְזֶל, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, עַל יַעֲקב אָבִינוּ: רָאוּי הָיָה יַעֲקב לֵירֵד לְמִצְרַיִם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת שֶׁל בַּרְזֶל אֶלָּא וְכוּ', כְּמוֹ־כֵן הוּא בְּכָל אָדָם, שֶׁהוּא טוֹבָה לְפָנָיו מַה שֶּׁמִּזְדַּמֵּן לוֹ נְסִיעָה לְשָׁם, כִּי בְּלֹא זֶה אוּלַי הָיָה מֻכְרָח לֵירֵד לְשָׁם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת וְכוּ', חַס וְשָׁלוֹם, כַּנִּזְכָּר לְעֵיל, וְכָל זֶה דִּבֵּר עִם אִישׁ פָּשׁוּט לְגַמְרֵי, כִּי אֲפִילּוּ אִישׁ פָּשׁוּט לְגַמְרֵי מִיִּשְׂרָאֵל – מְתַקֵּן גַּם־כֵּן בְּכָל מָקוֹם שֶׁהוּא, וּבִלְבַד שֶׁיְּהֵא שָׁמוּר וְכוּ'].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קטגוריות