מהותו של צום גדליה
ג' תשרי תשפ"א
ביום אחר ראש השנה, בכל שנה ושנה, מתענים כל בני ישראל תענית מיוחדת בשם "צום גדליה", המדובר הוא באיש גדול ליהודים, בשם גדליה בן אחיקם, שנרצח בידי יהודי בשם ישמעאל בן נתניה, כמו שכתוב (ירמיה מא): "וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן-נְתַנְיָה בֶן-אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וְרַבֵּי הַמֶּלֶךְ וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל-גְּדַלְיָהוּ בֶן-אֲחִיקָם–הַמִּצְפָּתָה; וַיֹּאכְלוּ שָׁם לֶחֶם יַחְדָּו, בַּמִּצְפָּה. וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן-נְתַנְיָה וַעֲשֶׂרֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-הָיוּ אִתּוֹ, וַיַּכּוּ אֶת-גְּדַלְיָהוּ בֶן-אֲחִיקָם בֶּן-שָׁפָן בַּחֶרֶב-וַיָּמֶת אֹתוֹ: אֲשֶׁר-הִפְקִיד מֶלֶךְ-בָּבֶל, בָּאָרֶץ". הרצח הזה גרם להתפוררות הישוב היהודי, ולגלות ישראל עד עת שיבת ציון. כי אחר הרצח של המנהיג ברחו כולם וכו',.יום לאחר שנהרג באה משלחת של שמונים איש משארית הפליטה היהודית בארץ ישראל -שכם שילה ושומרון, וישמעאל בן נתניה מפתה אותם להכנס לתוך העיר ואז הורג את כולם, מלבד עשרה אנשים שהבטיחו לתת את כספם בתמורה לחייהם. את שאר היהודים שנשארו במצפה הוא שובה, עד שיוחנן בן קרח שהיה מנאמני גדליה תפש אותו בגבעון, והוא ברח ממנו והגיע אל עמון. חז"ל הקדושים מותחים ביקורת על גדליה שלא חש לדברי יוחנן בן קרח שרצה לגלות את התכנית, ולהזהירו מבעוד מועד, חז"ל אומרים שצריך למיחש כששומעים משהו, אפילו שזו לשון הרע שלא ניתן להאמין. המאבק הזה על המנהיגות – לא נותר ממנו שריד, אך הרצח הזה נשאר צרוב בתודעה היהודית, כלומר, אם נתבונן במקרה הזה, נבחין שפעמים רבות אנשים עושים מעשים רעים לספק את צרכיהם העכשוויים, ואינם יודעים כי הרוע שהם עושים הוא נצחי לגמרי, כמו זה – שעד היום אנו מתענים על זה, וזה סימן על כך שההרג הזה משפיע עלינו עד היום, ואולי זה יהיה הלימוד שלנו לעומק לתקן החסרון הנורא הזה, ברוך ה' לעולם אמן ואמן.