מִשְׁנָיוֹת
אֵין זֶה סוֹד, שֶׁהַדָּבָר הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר, שֶׁהוּא הַדֶּגֶל הַמֻּנָּף אֶל עָל, שֶׁהֶחְדִּיר מוֹהֲרָא"שׁ בָּעוֹלָם, וּבְתַלְמִידָיו בִּפְרָט, הוּא לִמּוּד הַמִּשְׁנָיוֹת, בְּאֹפֶן קָבוּעַ וּתְמִידִי, כְּמוֹ הַתִּקּוּן הַנִּפְלָא לוֹמַר בְּכָל יוֹם חַ"י פְּרָקִים מִשְׁנָיוֹת, שֶׁעֲלֵיהֶם הִקְפִּיד מוֹהֲרָא"שׁ בְּיוֹתֵר, אֲשֶׁר כָּל תַּלְמִיד וְתַלְמִיד יַעֲשֶׂה זֹאת מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ, וְאֵין סְפֹר שֶׁל שִׂיחוֹת קְדוֹשׁוֹת נֶאֶמְרוּ בְּעִנְיָן הַזֶּה, וְאָמַר בְּשֵׁם הַמְּקֻבָּלִים, שֶׁזֶּה הוֹרֵג אֶת הַיֵּצֶר הָרַע, וּפַעַם הִתְבַּטֵּא, שֶׁאִם הָיוּ מַרְגִּילִים יְלָדִים מִקַּטְנוּתָם בָּעִנְיָן הַנִּשְׂגָּב הַזֶּה, לֹא הָיוּ יוֹצְאִים לְתַרְבּוּת רָעָה, מִלְּבַד שֶׁזֶּה מַכְנִיס חַמִידוּ דְּאוֹרַיְתָא, מִי שֶׁזּוֹכֶה לְנַגֵּן אֶת הַמִּשְׁנָיוֹת הַלָּלוּ, בִּנְעִימָה וְזִמְרָה וּבְקוֹל רָם וּמָתוֹק – נִכְנַס בּוֹ חֵשֶׁק נִפְלָא לִהְיוֹת בְּכָל מְקוֹמוֹת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, מִלְּבַד הַבְּקִיאוּת שֶׁחוֹדֶרֶת אַט אַט לְתוֹדַעְתּוֹ בְּכָל הַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. עָלֵינוּ, תַּלְמִידֵי הַצַּדִּיק, חֲסִידֵי בְּרֶסְלֶב הָאֲמִתִּיִּים, לִהְיוֹת חֲזָקִים בִּנְקֻדָּה זוֹ כָּל יָמֵינוּ מַמָּשׁ, וְלֹא כְּעֹל וּכְמַשָּׂא כְּדֵי לִפְטֹר הַחוֹבָה מֵעָלֵינוּ, אֶלָּא בְּתַכְלִית הַהִשְׁתּוֹקְקוּת וְהַשִּׂמְחָה, כִּי כָּל מִשְׁנָה וּמִשְׁנָה – יֵשׁ לָהּ אֶת הַכֹּחַ לִנְסֹךְ קְדֻשָּׁה בְּכָל הַמְּצִיאוּת שֶׁלָּנוּ, כָּל מִשְׁנָה יֵשׁ לָהּ כֹּחַ מְשַׁנֶּה אֶת בְּחִירָתֵנוּ לְטוֹבָה, לִהְיוֹת אֲנָשִׁים כְּשֵׁרִים בֶּאֱמֶת.
נֵרוֹת
אחד היסודות במשנתו של מוהרא"ש הקדוש הוא יסוד קדושת שבעת הנרות, ואספרה נא לאחי, כי הספר הקדוש 'קדושת ישראל' שהוציא מוהרא"ש על עניני קדושת הברית, היה חלק מתכנית לעשות סדרה של ספרים, שתקרא בשם וכל חלק ידבר מנקודת קדושה אחת, כמו העינים, האזנים האכילה וכו', ועל כן רואים בדף השער של הספר הנ"ל – קדושת ישראל והוא קדושת הברית וכו'.
מוהרא"ש באמת חיבר על כל השבעה נרות ספרים רבים, הן על קדושת העינים כמה וכמה קונטרסים מלבד הקונטרס "עין רואה", וכן על קדושת הפה – נצור לשונך, שומר פיו, ועל ענין החוטם – ספר גדול ארך אפים ועוד קונטרסים רבים ונכבדים, וכן על שאר המידות והתכונות המביאות קדושה לאדם. כי זה היה כל ענינו של מוהרא"ש ז"ל בעולם – להגביר כח הקדושה בעולם, לעורר את כל באי עולם לקדש עצמם ולפרוש מן החטא, ואף שכל העולם יגיד שאי אפשר דבר כזה לגדל ילדים בלי חטאות נעורים, מוהרא"ש קם והרים את הדגל הזה – מי לה' אלי.