בעזרת השם יתברך, ערב ראש חודש תמוז תשפ"א.
לכבוד משה שיחי'.
לפני שנכנס לתוך הסוגיה אודות ההבדל בין צדיק לבעל תשובה, ולנסות להבין את תמיהותך, אנסה להגדיר את היעד שלנו, כי הלוא כל לימודנו בדברי רבינו הוא לעובדה ולמעשה, אפשר ללמוד את הדברים כאילו המדובר בין שני אנשים, הצדיק – שלא חטא מעולם, ובעל התשובה – שקיבל על עצמו שלא לחטוא. אך הדברים מורכבים יותר, אדם אחד יכול להיות צדיק לענין משהו שלא חטא בו מעולם, ובעל תשובה לגבי דברים שכן חטא בהם, ודרגתו זו היא דרגה גבוהה יותר מאשר דרגתו הצדיקית בענינים הנקיים אצלו. והלוא אם תתבונן בדברי רבינו, תראה איך שהכוונה באמת לעניני השגות אלוקות, דרגה בתר דרגה, שבמקום העדין הזה, שם הצדיק עדיין לא השיג אתמול, והוא מתבייש על כך, זאת היא תשובת הצדיקים, שאף שאין תשובתם על חטא, אך יש בידם מצוות התשובה על השגות, על קרבה פחותה של אתמול מאשר היום.
הפירוש העולה מרוח הדברים של חז"ל, שגדולים בעלי תשובה יותר מצדיקים גמורים, כי אלו האחרונים לא הצטרפו בנסיון הקשה של היצר, לא היו בשבי וניצלו, לעומת בעלי התשובה, שעברו דרך ארוכה להגיע לענינם. נמצא, אם כן, שהיוצא מהדברים, שכל אדם, אם עושה דרך ארוכה להגיע לאיזה קנין רוחני, עדיף מאשר היה נולד עם הקנין הזה ללא עמל. נמצא, שאין זה קשה כלפי בני אדם, מי הוא הצדיק בכלל? והאם יש דבר כזה? בודאי שיש, כי הלוא חז"ל מבטאים במדוייק – צדיקים גמורים, ואף אם תאמר שזה על שם המושאל, צדיק בדינו, כמבואר בתניא, עדיין הם נקראים צדיקים (גם אם אין אשר יעשה טוב ולא יחטא, אבל זו הדרישה ממנו, וכך הוא צדיק), ומי שלא היה צדיק כל ימיו, וגם חטא מאד, האם גדולה מעלתו מהצדיק שלא חטא? זו הבשורה של חז"ל, שכן, ממש כך.
והתבונן נא עוד, התשובה היא שיא קרבת האלוקים, והיא מבטאת את רחמי השם יתברך אחרי החטא, וגם צדיקים גמורים יש להם את מצוות התשובה (אל תכנס לשאלות על דרגה של צדיק, רק כך בפשיטות, אדם נקי מעבירות, עשה תשובה והשתדלות עד קצה גבול היכולת, כיום אינו בעל תשובה, הוא לא מתמודד, הוא חי ברגילות הרוחנית שזכה לה, לא הכל מעמל, חלק כן, הרוב לא, בעל תשובה שהיה צריך לעשות מאמץ רציני להיות בגבול הקדושה, הוא עדיף על מי שנולד בפנים, או היה זמן ארוך בפנים…), והצדיקים זוכים גם למעלת בעלי תשובה לפי בחינתם בכך, שהם עולים מדרגה של התקרבות פחותה, שבים עליה בתשובה ומשיגים עוד ועוד.
אשריך שאתה מעסיק את ערוצי התענינותך לקרבת אלוקים לי טוב
בכבוד רב
שלמה ברוך בלוי