שלום לך, אלימלך נ"י.
כדי שלא אתקשה לענות תשובה לאחר שכבר הנחת הנחה, אגדיר מחדש מהי חסידות ברסלב בעיני, והאם היא אכן עומדת בציפיות של הכוונה הראשונית של יסוד חסידות זו.
דע לך, כי דרכים רבות יש בעבודת השם, וכל אחת נמשכת ממקום קדוש מאד, של צדיקים קדושים עליונים שסללו דרך מסויימת לפי שורש נשמתם והאור שהופיע עליהם מלמעלה, ואחריהם נהו רבבות אלפי ישראל, ומזה נוצרו תנועות, חסידויות, עדות וקבוצות. אך בכל פעם שדעת גדולה מתמסדת, יש סכנה גדולה מאד לפנימיות של הדעת הזו, כי אם אחד כבר קשור לקבוצה, מה לו לטרוח מעבר לזה.
חסידות ברסלב, למרות שנקראת כך, אסור לה להראות כמו חסידות וקבוצה מוגדרת. היא אינה אלא דרך בעבודת השם, שלעניות דעתי, היא דרך מופלאה ביותר, הכוללת בקרבה את כל הדרכים היפות בעבודת השם מכל כלליות היהדות, ואין לך שיטה או דרך ביהדות ובחסידות שאינה מוצאת ביטוי בתורתו הרחבה של רבנו ז"ל ותלמידו מוהרנ"ת זי"ע, ובפרט אחר שזכינו לספרים החדשים של מוהרא"ש זי"ע, שליקט וקיבץ את כל התורה הזו שתהיה מסודרת ביד כל אחד, ואפילו הפשוט שבפשוטים יכול להתקרב להשם יתברך על ידי התורה של רביז"ל בתכלית השלימות ולפי שורש נשמתו.
שים לב לדבר מעניין ביותר, שאין לך תנועה כזו בכל רחבי היהדות שכל אחד ממש יכול להמשך אליה, יש תנועות רבות המאכלסות בקרבן כל מיני סוגי אנשים, אבל הם מתבטלים אל מנהגי התנועה ומאמצים זהות חדשה, כאן בברסלב, הספרדי שבא להתקרב לרביז"ל, הוא נשאר אותו אחד עם מנהגיו ותרבותו, הקנאי מקרית יואל – ממשיך בשלו וכן המגורש מגוש קטיף. לרבינו יש חסידים בכל גווני הקשת היהודית, ואני מדגיש שוב, הוא לא לוקח אותם ממקומם על פי רוב, אלא מאיר עליהם את אורו בהתקרבותם אליו, כשהם נשארים במקומם ובדעתם, וזה פלא פלאים שאין דומה לו.
אי אפשר לשאול שאלה כללית כמו שאתה שואל, משום שהכל תלוי במבט. אחד יכול לראות עובדי ה', אנשים מוארים, טובי לב ושמחים, ואחד יכול להביט באנשים שמתעסקים בשטויות כל ימיהם, יש מכל דבר בכל מקום. כמו שלא שייך לשאול שאלה כללית, אם היהדות כה יפה, איך זה שיש יהודים וכו', ואין להאריך בגנותם של ישראל. כי אפשר לראות את הטוב, שהוא מרובה על הטעון תיקון.
חסידות ברסלב – אם אינה עבודת השם בטהרתה, וחיבור פנימי אמיתי למהות הנשמה, ניעור האבק שהצטבר על כל דבר טוב וכו', עצות נפלאות לחיי היום יום ולקרבת אלקים, אז אינה חסידות ברסלב בכלל. מוהרא"ש לימד אותנו שיש רק דרך אחת להבין את ברסלב – פשוט ללמוד אותה לעומק ולדעת אותה, האם אתה רואה באלו שמקיימים זאת איזה פסול, או אילו דמיונות? הרי האנשים האלו, שרבינו באמת נגע בלבם, הם אנשי אור באמת, ברי לבב ומיושבים בדעתם, וכל מה שכתבת אינו תקף באמת על חסידי ברסלב האמיתיים הגודשים את עולמנו ברבבות.
במהלך ימי הגלות הארוכה, הטוב והאמת מחופים בהמון תמורות וצבעים המקדירים את אור השמש של האמת, על האדם הנלבב לבור את דרכו באמת. מי שרוצה להתקרב לאלוקים, ולראות את פני השכינה בעודו בחיים, בבחינת עולמך תראה בחייך – הוא פשוט לא מסתכל על ניראות חיצונית, על פלוניים אלמוניים המרחיקים במעשיהם, שכדברי רבינו עצמו, הם בבחינת כח המכריח להתרחק מהצדיק (תורה ע), אלא הוא מסתכל רק על עצמו (תנינא סימן סז), האם החסידות הנפלאה הזו, שכאמור, אינה חסידות, עדה וקבוצה, אלא היא אור היהדות עצמה – מדברת אל לבי, האם העצות הללו פועלות בנפשי? בטוחני כי אכן אם תעשה כך, לא תהיינה לך שאלות בכלל.
כך גם צריך לנהוג יהודי שרוצה להתקרב אל הדת, הוא שומע על המון מייצגי הדת, שמחללים את שמה ברבים, על ידי מעשים לא רצויים, המשכיל מתעלם מאנשים אחרים, ויוצא לבדוק בעצמו, ומגלה שעל כל נוכל – קיימים רבים אחרים טובים ושלמים, והעומד מרובה על הפרוץ, ודבר אלוקינו יקום לעולם.
ככל החזיון הזה אפשר לראות בחסידות ברסלב, אדרבה, רואים שבדור האחרון הלגיטימציה שלה גוברת והולכת, שלא כבעבר, ציבורים שלמים נחשפים לאור שלה ולאמת היוקדת שבה, האם כוחות שכנגד ישתקו על התפשטות אורה שכזו – לא נראה הגיוני. הרי מוכרחת להיות עדיין בחירה.
הייתי מזמין אותך להסתופף בצלם של חסידי ברסלב אמיתיים והייתי נפעם מגודל הזכות והנקיות השוררת ביניהם, אך היה יותר טוב שתסתופף בצלך שלך, כשתלמד את הדברים, תנסה לתרגם אותם לחיי המעשה שלך, כבר תבין שרבים מאלו שעונדים לכתרם את השם ברסלב, לא זכאים לאותה איצטלא, ולא שאפשר לעשות משהו בנידון – אנו מחכים לגאולה, בה הטוב הכללי יתפשט, ולא תהיינה יותר מחלוקות, וכמו שאמר רביז"ל שפעולות משונות יתאחדו למען האחד הפשוט האמיתי, במהרה בימינו אמן.
ועוד מילה על מחלוקת. מי שהוא חסיד ברסלב אמיתי, אין לו פנאי להתעסק בשום דבר אחר מלבד התורה והתפלה, הריבוי העצום של המטלות והעצות שיש על כתפיו של חסיד ברסלב אמיתי, לא כל כך משאירים לו מקום לדברים אחרים. היה גם אתה כזה…
המאחל לך למצוא את עצמך בחיים מתוך הקשבה ללבך הטהור החפץ בקרבת הבורא.