{ברצון קיבלו עליהם}

לא לרצות בשבילו

עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם אין בו שום כלל. יש והנך נוהג לפי הספר ואינך מצליח, ויש ואתה מונע ממקום בלתי מקצועי בעליל ופועל גדולות ונצורות…

אחד הדברים המעלים תהיה שוב ושוב, הוא דבר ההנחלה של ערכים לילדים וחניכים שעדיין אינם מבינים את עומק הערך או נחיצותו. כלומר, האבא או המחנך 'מסבירים' לילד כמה שזה חשוב, והוא, מחוסר אונים, מוכרח בעל כורחו לומר אמן.

אמת, אין דרך אחרת, לא נמתין עד שאדוני הילד יסכים להתפנות לבקשת ההורה, הוא מוכרח מתישהו להסכין למציאות הזאת, שיש מי שמחליט עבורו דברים, וזה בסדר גמור. אך אליה וקוץ בה.

במשך הזמן, מרוב עצים לא רואים את היער. אט אט מיטשטש הגבול והנער נלכד במעגל קסמים מוזר, בו הוא חי כדי לרצות את הממונה עליו, ואז אבוי, גם אם הוא יעשה הכל לפי התקן, חוסר הנשמתיות שבפעולתו הורג כל חלקה טובה, וחסל סידור חינוך כהלכתו.

ולא רק בחינוך, גם בהשפעה רוחנית, או בטיפול וייעוץ לדילמות חיים שונות, האיש צריך להביא משהו מהבית, משהו קטן… אבל חיוני מאין כמוהו, הוא חייב לרצות! אי אפשר לרצות בשבילו, זה גם לא הוגן וגם לא יעיל, בסופו של תהליך ספינתכם המשותפת תתנפץ על קרחונים תועים לא תגיעו לשום מקום.

הבסיס של יכולת ההשפעה על הזולת, אינה ברוב דברים ושכנוע עז, אלו הם כלי פעולה טובים, אך אמורים לעבוד בזירה מתאימה, ברקע נכון, הוא יצירת שטח המקבל, קרי, הרצון להשתנות, הרצון לשמוע, הרצון לקבל מסרים שונים, לא ידועים ולא מוכרים עד כה.

הדברים הפשוטים הללו מוכרים לכל מי שבא במגע עם מושפעים, רק לא תמיד יודע המטפל המפסידן את מקום התורפה, לרוב יתלה זאת באופיים הקשה של באי שעריו או בנחיתות עצמית שאין לו מוצלחות נדרשת, לא! על פי הרוב, ניתן לזהות את הפגם הזה: המטפל, המחנך, ההורה רוצה בשבילם, והיא לא תצלח.

ואם אמור יאמר המחנך, ואם לא ירצה תלמידי, אניחנו לנפשו? לא זאת השאלה ולא תהיה עליה תשובה הוגנת… כי זה בדיוק תפקידך מחנך והורה נכבד לגרום לרצון להתעורר כן. לרצות ממש בשבילו לא. ההבדל בין השנים הוא עמוק. וננסה ביריעה קצרה זו לבארו.

כשאתה ניגש לאיש להעבירו לדעתך, עליך לנגוע במקום בו דעתך ודעתו שוים, במקום שאתם מחולקים, אתה והוא תתבצרו בעמדות מנוגדות, ושיח של חרשים למופת יתרחש כאן. ומעתה, באותה נקודה משותפת, שבהם הנכם שוים, נפתח פתח כחודו של מחט, לבנות עוד ועוד הסכמות או בירורי דברים זה בויכוח ובהעברת מסרים משכנעת.

בהשפעה הדבר יותר חריף וחד, משום שאינך רוצה רק לשנות חלק אחד מהאדם, ידיעה כלשהי וכו', אתה רוצה לנטוע נטיעה טובה בקרקע חייו של חניכך, דע! ארגז כלי הנטיעה הוא הרצון. אל תתחיל לפעול כלום אם לא תגלה אצלו רצון. אין רצון בינתיים? אַתְגֵּר איתו את הרצון, קודם כל, כאשר משימה עקרונית זו תושלם, תהיה האדמה פוריה להצמיח עץ עושה פרי קודש הילולים לה'.

הרבה מאנשינו, טובים ונלהבים, ממהרים בדרכם ללבו הרחוק של חניכם, במלל רב, ובאהבה גדולה מורעפת, כשהתקוות מתבדות, המחנך חש את תיסכול חייו: מה לא עשיתי בשבילו? יאמר. אדוני המחנך, דלגת על נטיעת הרצון, כשהוא לא רצה – הוא לא היה שם… בטיול שלך אל תיקונו, לא העלית אותו על רכבך, נסעת לבד, וחבל.

גם בעבודת השם יתברך, הפרטית, של כל אחד מאתנו, הרצון, הוא המלאך הניצב על ראש דרך, כל נקודת רצון מושכת אחריה עבותות אהבה לבורא עולם, לקיום מצוותיו, לעסוק בתורתו ולהתפלל בערגה אמיתית. בלי רצון, גם אם תהיינה הפעולות מושלמות לחלוטין, יהיה חסר גדול בכל הענין, והנסיגה מכל זה מובטחת. זו היא סיבת כל הנפילות.

אין סיבה שבעבודת השם של חניכנו, נקוה מהם מעשים בלי רצון, גם אם הנוהל הוא, כמובן, לשמור על כללים וחיובים, אך בד בבד, להשקיע המון רגש ואיכות בהעצמת כוח הרצון הפנימי, תיכף כאשר הלה מגלה איזשהו כיוון שניתן לכנותו במשהו הדומה לרצון להעצימו ולהעניק לו ממדים עוצמתיים ועצומים, לעורר את המוטיבציה של המשך והתרחבות, אך בשום אופן לא לרצות במקומו, כי אם אתה תרצה, והוא לא ירצה… איזה מין חינוך הוא זה.

יש להניח, כי רצון מעורר רצון, להבדיל מלרצות במקום… אך ניתן להטמיע ולהשליך את הרצון הגדול שבא מתוך אהבה אמיתית, על הזולת, לא רצון לשנות את הזולת, אלא לרצות בעצמך בדברים שאתה מטיף, לרצות להשתנות (! ) זה כן מעורר ומדביק את הזולת, העינים המעריצות החוזות בפלא ההשתנות שלך, תפנמנה את היופי האצילי הזה ומלכותו יתברך ברצון יקבלו עליהם, אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות