{צינור ושמו קשר}

מוכרחים להיות בקשר – – –

כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים בחינוך, מביאים אותו לא אחת לתהיה, הטוב עשיתי אם לאו, לפעמים נדמה כי מה שרק לא נעשה – נטעה ונחבל בצמיחתם הנכונה של ילדנו.

נפעל בקשיחות? לא בא בחשבון!

נתנהג ברכות? אסור יותר מדאי!

קו האמצע? לא תמיד מועיל!

ושמא גם מזה וגם מזה, לפי הענין? לא תמיד נדע מתי ואיך?

גולת הכותרת של החינוך הוא סוד אחד קטן, שהמתוודע אליו יעשה שהקן המשפחתי שלו יהיה מקום שנעים להיות בו – שאיפת כל הורה.

הילד שלנו יודע אותנו לאשורנו, אינספור פעמים הוא בוחן אותנו הלוך ושוב, ובודק את קצה גבול הסיבולת, מעיין שוב ושוב בקו האדום התוחם בין הטוב והרע, בין המותר והאסור, אנחנו הנבחנים והוא הבוחן. ואילו הוא מכיר אותנו עד אימה.

אחרי ההיכרות אתנו, הוא מתאים את היחס שלו להכרה זו, כל מה שנגיד לו או לא נגיד נע על ציר ההיכרות שלו, הנכונה או שלא – אתנו.

אם הנער הגדל בביתנו, מזהה חוסר יחס, ואף אם רק בחויה המוטעית שלו, עלינו לדעת, כי כל מה שנאמר לו או נרצה לחנכו, ייבדק לאור הממצא הזה. פירושו של דבר בלשון קצרה: כמו כולנו, הוא לא יקבל אף מילה ממי שלא מתייחס אליו כיאות.

כדי להשפיע על בנינו ובנותינו, עלינו ליצור בבית אוירה של חום כֵּנֶה, הקשר שלנו עם ילדנו, הוא סוד כל החינוך המוצלח, כשילד מזהה שהוריו קשורים אליו, הוא מוכן לסלוח ולוותר על 'מעידות ונוקשויות הוריות', בהיותו במעגל הקשר, מיישר הוא קו עם הקשורים עמו.

אך כשיחוש זרות ועוינות, הוא יפתח התנגדויות, גם כשלא תאמרו לו דבר. צינור הקשר נפרץ, דרכו אל הנער מלאה סדקים וחלודות – אין מֵי ההשפעה עוברים אל הילד. כי 'זרות' או 'חוסר קשר' מפוצץ את הצינור, מכאן ואילך האב לא מחנך והילד לא מתחנך, וחבל על כל מאמץ.

לא כללי החינוך מצליחים לבנות את הילד הטוב. ההיפך, לפעמים רואים מחנכים דגולים שבניהם לא בדיוק מצביעים על הצלחה חינוכית, ולעומת זאת, יש ילדים שהוריהם ה'פשוטים' ובורים בכל הנוגע לחינוך. אך אישיותם החמימה, נטעה חשק רב להיות בקרבתם ולעשות כמעשיהם, הטובים, כמובן.

איך בונים קשר? התשובה לכך היא פשוטה להדהים. אנחנו הלוא גם הננו ילדים, כאז כן עתה, אנו רכים ושואפי תשומת לב כבהיותנו פעוטים, מה שהשתנה זו העטיפה המחוספסת. ההתבגרות הגופנית ואולי גם הנפשית, אך לא בטל הצורך הפנימי לאהבה וחום.

"מאי דסני עלך לא תעביד לחברך", לימדונו רבותינו, את הקשר הטוב והאהבה החמימה שהנך שואף אליהם – הענק לילדך, אם תדאג רק לרוחניותו, תעיר לו ותייסרהו בכל עת מצוא, אף כי במתק שפתים, לעולם לא תבנה קשר. העברת מסרים ומידע ענק אינו 'קשר', כי אם לפעמים להיפך ממש.

"אנחנו צריכים קשר"! – זועקים הילדים.

הדאגה הכנה לצרכיהם הרגשיים והחומריים, בלי לקבל 'פרס' של התנהגות טובה, רק סתם כך מחמת שאבא ואמא אוהבים אותך, בונה בלב הצאצא מקום פנוי לקבלת כל עול, אין כאן הכוונה למדר את החינוך הישן המייסר משהו, ולהמירו בתפנוקי הדמוקרטיה החינוכית המתהוות בדורנו.

רשימה זו אינה מתיימרת להתוות דרך בחינוך או לבחור אחת מתוך השיטות הקיימות, כי הנושא כאן אינו החינוך כלל. כי איזה חינוך שרק לא יהיה… הצינור הוא העיקר!

כך רואים בחוש, הורים שנפשם אינה 'מטפלת' בעליל, אומרים דוגרי מה שחושבים, ואף לפעמים שלא לענין, אבל פעלו מתוך חוכמת חיים פנימית, והצליחו מאד בקשר עם הילד השואף בדיוק לדבר הזה, ואינו רוצה כלום מלבדו.

לעומתם, הורים בעלי מודעות גבוהה, מושא גאוותם של כל הילדים שהשתתפו בסדנאות אינספור, ואף קראו ספרי חינוך נהדרים ועמוקים, אך חומת הזרות המבהילה שנוצרה ביניהם, גרמה לבדיוק ההיפך מאהבה וחום, וכתוצאה מכך פירות האילן נשרו, והפנו עורף למורשתם ולביתם.

זכרו את המילים האלו: "אין השפעה ללא צינור"! ואין צינור אחר חוץ מקירבה הדוקה ואנושית לגמרי, הרבה מהלימודים של חז"ל שבין אדם לחבירו ובין איש לאשתו נעים על מעגל הקירבה, חז"ל ברוח קדשם הבינו שהגישה הראשונה לבן ובת, עליה לבוא ממקום אמיתי וָכֵּן, לא בשביל להרויח ממנו משהו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות