{ואהבת לאשתך כמוך}

השקפת חז"ל מעשית שבונה עולם

כולם מכירים את המצוה של "ואהבת לרעך כמוך", כמוך ממש, וכלשון חז"ל: 'מה שעליך שנוי אל תעשה לחברך', נכון שלא כולם מקיימים אותה, ובמיוחד לא כשהאובייקט לא ממש מקל על הקיום, אלו הרי דעות חלוקות וגופים מחולקים צריך קצת להתאמץ, לאהוב, לכבד ולקבל ובפרט כמוך.

המעניין הוא, שחז"ל משתמשים במצוה זו כפשוטה גם לגבי הקשר הזוגי, רבותינו במסכת קידושין מלמדים: 'אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה, שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר ואהבת לרעך כמוך'.

כלומר, לתפישתם של רבותינו – לראות בה דבר מגונה ותתגנה עליו, זהו פגם באהבת ישראל, מצוה, שמשום מה, איננו פטורים ממנה גם כאשר מדובר באשתי…

שימו לב, אין המגמה של ראיית האשה בשביל מילוי הצורך האנושי הפשוט והבסיסי לראות את בת הזוג לפני הנישואין.

לא! זה בכדי להרחיק את הנגע של "תתגנה עליו"! ואיך, אם כן, תתקיים מצוות ואהבת?

מדהים!

כאשר איני מקבל את הזולת כמו שאני מקבל את עצמי [כמוך! ] עם כל חסרונותי הבולטים, תכונותי המרגיזות ומצב רוחי המתחלף לעיתים – – – כי הלא רק לי מותר להיות 'לא-מלאך' לזולת לא!

הוא, אם יהיו בו חסרונות, תיכף תזדחל ללבי הזועם והמאוכזב מחשבת גנאי… אימתנים ומפלצתית שתעצים את ממדיה עוד ועוד – ורחמנא אמר: ואהבת לרעך כמוך.

אם נצא מתוך נקודת הנחה, שראיית הדבר המגונה שרואה בה הבעל, אינה פרי דמיונו הכוזב, נצטרך להסכים כי דבר מגונה ישנו! הבעיה היא שהוא 'יראה' זאת ותתגנה. והגינוי פוגם באהבה לרעך כמוך. אם סכנת ביטול מצווה זו מאיימת על חיי נישואיך עמה אל תינשא לה.

אם כאן הובררה לנו הגישה הנכונה של טרום נישואין, בדרך עקיפה אנו נוכחים ברמה הרצויה של נישואין מתוקנים, בה שוררת התפישה של 'רעך כמוך', כערך עליון שחופף על הקשר הזוגי האמיתי והכן.

האמת, שהערך של 'כמוך' בדעת חז"ל, מיוחד רק לאהבה, אך לגבי כבוד וקבלה נדרשת מאתנו עליית דרגה "האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו"… כלומר, עולם צרכיה החברתיים והפיזיים, דעותיה ומכלול עולמה אמור להיות מכובד על הבעל 'יותר' מעניניו שלו… ואם נרצה להשלים את האוטופיה הזאת, נבין, כי זו היא בעצם, השלמה לאוהב את אשתו 'כגופו'.

התנהלות שוגה ונפוצה, מדברת ללא מילים, כי כל עניני בין אדם לחבירו, לשון הרע, קנאה ושנאה, גאוה והשתררות ושלל המידות הרעות, מקבלות לגיטימציה כאשר מדובר בבן הזוג או בת הזוג. שם נעלמים כל האיסורים, פג תוקפן של מצוות האהבה והכבוד ההדדי.

הסיבה לכך נעוצה כנראה, בתפישת העולם הלא-תורנית בעליל, הרואה בבן הזוג סוג של אובייקט האמור למלא את צרכיי לפי הוראות מפורשת וגילויי רצון שלי…

גם אם אנשים מספיק טאקטיים שלא לנקוט בנימה מגעילה שכזאת, בשיחם ובשיגם ואפילו אינם מעיזים לחשוב כך במפורש, עדיין משהו בדרך התנהלותם הזוגית, ואף גם ההורית, מורה על היותם כלואים במקובעות האנושית שאינו רואה במעגל החיים כי אם את עצמה.

המקום בו ניתן לראות את חסרונות הזולת כמאפיינים לדמותו והיחס כלפיו, הינו המקום הצר של ראיית העצמי האגוצנטרי, ללא מחוייבות ללגיטימיות של נפש זולתי, על כן לא ציותה התורה על אהבת הזולת כמקובל העולם… אלא 'כמוך'.

הכנס נא את "חברתך ואשת בריתך" למעגל הצרכים שלך, למקום בו ניתן לסלוח על כל משגה וחסרון בתנאי שהמדובר הוא בי…

גם היא או הוא יהיו שם.

ורחמנא אמר:

ואהבת לרעך כמוך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אמנות בשניים

חיי הנישואין כיצירה אמנותית איך יתכן דבר כזה, שכל דבר בחיים אנו 'לומדים' ומתרגלים, החל

ביקורת (לא) בונה

על 'אונאת דברים' בבית ובחוץ אנשים, יצירתיים הם עד להפליא, מסוגלים לקחת משהו הכי גרוע

בנין בשניים

כיצד נבנה נכון את חיי הנישואין? המשפחה היהודית, מכונה במקורות בשם 'בית', בכמה התייחסויות, "ביתו"

גאולה בשניים

תכלית האדם בעולמו היא להגיע אל שלמות קומת-האדם שבו, השנים, בבואם למפגש הנצחי של חיים־בשנים,

דיבור בשניים

לדעת לדבר… "לֹא כָּל דִּבּוּר נִקְרָא דִּבּוּר, כִּי דִּבּוּר שֶׁאֵינוֹ נִשְׁמָע וְנִתְקַבֵּל אֵינוֹ נִקְרָא דִּבּוּר,

הקשבה בשניים

לדעת להקשיב… אחד מיסודות התקשורת הנכונה בין איש לרעהו, הוא לדעת להקשיב, רבות נאמר ונכתב

ויתור בשניים

לדעת לוותר… חכמינו אמרו במדרשם הטוב (במדבר רבה ט, ב): "לימדה אותך התורה, שתהא ותרן

זמן בשניים

למצוא את הזמן! עם כל הרצון הטוב, לא ייתכן לבנות את הקשר האמיתי בין שְׁנַיִם-נְשׂוּאִים,

חוזה בשניים

החוזה הבלתי כתוב באותם רגעי־שמחה של עמידה תחת החופה, ושמיעת הברכות מתוך לב טהור ומקוה

טוב בשניים

פשוט להיות טוב הקדוש ברוך הוא כתב בתורתו: "לא טוב היות האדם לבדו", ומכח מאמרו

ידיעה בשניים

אתה לא יודע הכל… ברצוני בשורות אלו לשרטט קוים לדמותה של החולשה האנושית הדי נודעת,

כבוד בשניים

לדעת לכבד… לרבים מאתנו, נתפש נושא הכבוד דווקא ככזה הקשור למידת הגאוה המאוסה, לגאוותן הקלאסי

לבד בשניים

לדעת את הלב ולהכיר את הביחד בית יהודי נבנה על מציאות ולא על חלומות. ההכרה

לראות את הטוב

השם היפה – לכלוכית חכמינו זכרונם לברכה, מורי דרכנו הם, לא רק בהלכות התורה הקדושה

מושיב יחידים ביתה

לכבד את הפרט חישבו על הפלא הגדול שבחיי הנישואין בכלל. שני אנשים, לא, אחד איש

מחיר בשניים

לדעת לשלם מחיר רישמו כלל זה לפניכם – בחיים אין שום דבר בחינם, לכל דבר

ניגוד בשניים

היופי של הניגודים "כשם שאין פרצופיהם דומים זה לזה כך אין דעתם שוה זה לזו",

סבל מתוצרת בית

רוצה לבכות? אף אחד לא מפריע לך… כל העולם מתבוסס בבועת הספק הזו איך בונים

סליחה בשניים

לדעת להתנצל, ולדעת לסלוח! אצל חלק מאתנו, בקשת הסליחה וההתנצלות נתפשת כחולשה, כלומר, "אם אני

קטגוריות